Hva tilsetter du vannet?

Hva bruker du av aguasafe, salt osv og hvorfor?
Bruker eikebarkekstrekt for å senke ph. Flytende plantenæring for god plantevekst. Esha optima for god fiskehelse.
Aquasafe er et middel som fjerner klor fra kranvannet ditt. Så jeg bruker dette da jeg har en del klor her jeg bor.

Salt har jeg aldri brukt, ellers har jeg mange mangroverøtter for å senke ph'n og for å øke GH bruker jeg denne alabastgips
Bruker catappaekstrakt (frå bark) for å få blackwatereffekt samt halde PH nede. Tilsett i tillegg plantenæring (ukentlig) og flytande CO2 (dagleg).

Akkurat no bruker eg også eit middel for å få senkta fosfatverdiane som skaut i været etter at eg har gjekk over til litt meir saktevaksande plantar og dermed ikkje kan luke så mykje som før.
Jeg bruker gh/th pulver i et akvarie med bare reker og snegler, da vannet her er ganske bløtt.

i de to andre karene bruker jeg catappa-blader og eikebark-ekstrakt for å senke ph/få litt gulere vann.

Bruker ikke aqua safe, og bruker plantenæring når jeg har
Bruker ingenting av tilsettninger egentlig..
Bortsett fra eike blader.
Flytende plantenæring, gjødningskuler som jeg har stukket ned i sanden nært røttene til noen litt mer krevende planter (en gang pr år), samt helsefremmende vitaminer ukentlig, som f.eks. eSHa optima, eSHa minaroll el Tetra Vital. (ikke samtidig, men en av sortene til flaska er oppbrukt) Liker eSHa best.

Jeg har brukt natron for å forhøye Ph i akvariet hvor mine guppyer bor.

Jeg har i 2 nødstilfeller tilsatt vanlig bordsalt ved sykdom i karet.
Jeg har alltid eSHa exit og eSHa 2000 stående i skapet i tilfelle sykdomsutbrudd.

Ved nyoppsetting av akvarium har jeg brukt grums (filtergugge) fra velbrukte og godt innkjørte filtere. Vi har veldig god kvalitet på vannet her, så aquasafe bruker jeg ikke.
Jeg bruker litt Natron beregnet for akvarium ved vannskifte for å holde KH i sjakk
( litt lav KH fra springen)


Co2 tilføres Automatisk ved for høy Ph
Jeg har masse snegler og så har vi bløtt vann her, så jeg tilsetter Aqua safe, PH/KH+ for å få ph på 7,5 og GH/TH+ for å få en GH verdi på 12. Dette tåler også fiskene jeg har.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap