Sliter med plantedød.

Heisann sliter med plantedød å mistenker det er på grunn av sanden. Har en sand eg kjøpte på dyrebutikken en som heter "Rådasand" 0,33 mm Blir denne for fin? Når eg vender på sanden eller henter et lag sand fra bunnen er denne svart, men den blir lysere etter noen timer hva er dette? Skal snart kjøpe ny pumpe så tar å bytter sanden da. Noe spesiell type sand eg bør holde meg unna? Eller styre meg mot? Har krabbe, reker så bunnen må være passet for disse
Mulig det kommer for lite luft til røttene.


Men trodde ikke at 0,33 var for fint
Jeg bruker Biltemasand, og er godt fornøyd med det. Mine planter sto i "dvale" lenge, før veksten tok skikkelig av. Jeg har relativt enkle og hurtigvoksende planter, med et par unntak. Jeg tilsetter Happy Life plantegjødning 1gg. pr. uke, og har nå plassert JBL`s "de 7 kugler" ved røttene hos noen av plantene. Det virker i 1 år.
Jeg har en nitratverdi på ca 15.
Jeg bruker Rådasand 0,4 - 0,8 mm i mine kar, og har 0,17 mm på toppen av det. Men vil nok anbefale for god plantevekst i sand, så burde man bruke plantesubtrat under grusen så røttene har noe å gro i.
I tillegg bruke gjødselskuler for ekstra næring, I tillegg til det kan du bruke flytende plantegjødsel for plantene som tar opp næring igjennom vannet og ikke kun igjennom røttene.
Har du luftpumpe med luftestein i akvariet ? Plantedreper nummer en.
Biltemasand
Jeg lurer på denne biltemasanden, kan du linke til et bilde av den eller skrive ned navn så jeg kjøper rett? Kan coryer gå på denne sanden? Hva med kalk?


denne sanden, artikkelnummer 175425 - den andre kan ikke brukes coryer elsker denne sanden, og det er ikke noe kalk eller noe annet i den som krøller med vannverdiene. du trenger ikke vaske den engang
Plantedreper nummer 1? Det forklarer hvorfor jeg har gitt opp plantene!

Angående biltema-sanden, heller det med 1 pose til et 60 liters akvarium?
Luftpumpe med luftestein lufter ut all CO2en i akvariet. Plantene trenger CO2 for fotosyntesen. Er det lite CO2 i vannet vil plantene trives dårlig.

For fiskenes del så trenger ikke de noen luftestein i akvariet, så lenge vannet fra filterpumpa lager bevegelse i overflaten av vannet i akvariet.
Hallais! En pose er nok i massevis til 60L. Det er jo ellers smak og behag hvor mye en vil ha da, men jeg tror du har rikelig.
en pose er mer enn nok til et kar på 60L ja får et lag på nesten ti cm får hvertfalld et i mitt kar litt vel mye kanskje, menmen hehe
Kan nevne at jeg har helt fin sand i et kar, men har ikke hatt problem med planteveksten, har stort sett hatt sverdplanter da. Ser at plantene utviklet veldig lange og tynne røtter når de ble plassert i fin sand.
man må jo ha gjødsel i vannet så er det viktig at man har riktig lys og energien fra lysene sies og varer bare i ett år.
kan skrive under på at luftestein og ekstra lufttilførsel på pumpen dreper planteveksten. Har erfart det i to kar nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap