Hjelp med nybrukt 240 ltr akvarie. hva man skal ha og ikke ha.

Hei Har nettopp gått over til 240ltr Juwel Rio. Legger ved noen bilder ved.
Jeg brukte ca 1 uke på å innkjøre akvarie siden jeg hadde et godt innkørt utvendig filter. er det bra noen sier det er for lite tid... med det har gått bra foreløpig.
Siden det er første gang jeg har gått over til større akvarie trenger jeg noe hjelp med hva jeg skal passe på, hvor ofte jeg må skifte vann i begynnelsen? er en gang i uka er bra?
Hva med mat for fiskene? Jeg matet fiskene 1 gang om dagen før må jeg mate de 2 ganger nå sånn at alle får? eller?

Så har jeg tenkt på å kjøpe flere røtter og fisk. Da trenger jeg npoen råd om hvilke fisker som passer sammen og hvor jeg kan kjøpe de?


Trenger tips til hvilke fisker som er gode å ha i lag så alle trives? Gjerne stort og smått. Lavt og høyt. Skal legge ut bilder av akvarie hvordan det er nå.

Jeg har nå:
1 gravid guppi ( men de ønsker jeg ikke å ha)
1 kampfisk
1 black ghost (skal selges/siden akvarie er for lite)
og 3 forskjellige bunnfisk av hver sort vet ikke navnet på de men den ene er gul ikke 144
10 neon


Har tenkt litt på å ha disse:
- Indisk glassmalle 5-8
-kuhlii ål 5-8stk?
-Siamesisk algeeter 2-4stk
- Corydoras Adolfoi / pansermalle ?stk
- Praktbotia ?stk
- Kardinaltetra? Men blir kanskje litt kjedelig å ha litt for mange ut av de siden jeg har neion?
-Labidochromis caeruleus ?stk
-elefantsnegler


Vil gjerne ha litt utstyr til akvarie, som røtter, litt stein til mallene til å gjemme seg og planter som mose og div. kanskje dere kan tilby meg noe? (Jaja har allerede lagt ut annononse men ingen som svarer)

Vet ikke om det er en god blanding? Jeg har jo så og si bare erfaringer med småfisk, men vil til noe større nå.

Hvis det er noen som har noe å tipse eller noe av de slagene så kjøper jeg gjerne
Kom gjerne med tips hvis noen av fiksene ikke går sammen eller hvilke jeg skal kjøpe...
Takker for all tips på forhånd, og setter pris på det!
HAr tenkt litt og det er dumt u å kjøpe fisk nå med en gang, bør kanskje tenke fokusere på å kjøpe mer røtter og planter.
Jeg har litt lyst på røtter å binde planter til de så det ser ut at det vokser planter på de...
hvilken har dere å anbefale og er det riktig å gjøre?
Det er storauksjon i Drammen rett rundt hjørnet så om vannverdiene dine er i orden kan du jo se deg om efter billige og/eller spennende ting der?

Du skriver at du hadde et godt innkjørt filter fra tidligere. Tok du det rett fra et annet akvarie og satte det inn i det nye? I så tilfelle er det godt innkjørt og så lenge det fortsatt er i det nye og durer i veg skal vel ting være på styr.

Dernest bør du måle vannverdier som PH og GH. Det er vanskelig/umulig å anbefale hva slags fisk som passer der før dette er kartlagt. Labidochromis'en du ønsker deg skal helst opp i 8 iPH mens kardinalneon skal ned i 6, så disse to artene vil du definitivt ikke ha hell med å blande. Når du har målt nevnte verdier kan du titte litt rundt i fiskebasen her og se om de fiskene du har lyst på passer inn i de vannverdiene.

Corydoras er avhengige av sand, så om du har grus i karret bør du unngå alle typer av disse. Har du sand blir de glade gutter og jenter.

Vannskifte vil ikke øke prosentvis med et større karr, men 15-30% av 240 liter er jo mer vann. 1 gang i uken holder normalt, men det kommer an på hva slags fisk du har og hvor mange. Mange fisker med stor grad av forurensing (eks: gullfisk) krever oftere vannskifter.

Jeg for min del er glad i ciklider, men der må du være obs på at enkelte av disse kan være bøllete og går dårlig overens med det meste (særlig rundt eggleggingstider. En noe mer sedat type er nøkkelhullcikliden . Den tåler det meste av vannverdier innenfor "normalen" av norsk springvann og er i det store og det hele en fredelig type.

Som du er inne på er det sentralt at alle fisker i karret får mat. Dette vil dog også avhenge av hva slags fisk du kombinerer. Dersom du setter en sky og forsiktig fisk sammen med en haug med hyperaktive fisk som holder stort tempo i alt de foretar seg (som tigerbarber) vil de kunne sulte fordi de ikke rekker bort i matfatet. Det kan man sjelden fikse ved å mate oftere, det er nok da bedre å mate på en måte sprer maten bedre så de ikke trenger blande seg med resten for å få mat, eller rett og slett unngå å kjøpe forsiktige og sky fisker til samme karr som de mer hyperaktive.

Håper dette svaret gav deg litt på vegen. Spørsmål er alltid første skritt på veg mot er kunnskap
Enkelte planter som anubias, javabregne og de fleste typer mose trives med å bindes til sten og røtter. Om du gjør det med en stengelplante vil nok resultatet bli mer sørgelig.
Hei takk for ditt svar.
Etter at jeg kjøpte akvarium, så brukte jeg 1-1,5 dag fra vi slo av pumpa til å startet på nytt hjemme hos meg. Snakket med en person som har mye erfering inne akvarium, han sa dette skulle gå bra.

Drammensauksjon har jeg hørt om. Har allerede stort oppslag på kjøleskapsdøra, og har fått satt av hele søndagen Dette er noe man burde hatt oftere Håper de har røtter og planter der... Mne hva er de de selger på sånne auksjoner? Har veldig lyst å skape naturtro akvarium og lage en elv på en måte som skiller der jeg har satt hvite steiner fra mjøsa og planter på andre siden...
P.S. Ubåten sakl vekk etterpå, har satt den der sånn at mallene skal ha et gjømmested...
Labidochromis'en er den fisken som står nederst på listen, så den er ikke så viktig.
Har tatt mål nå : PH-7.0; GH-6; GH-16 (det er jeg litt bekymret på, vet ikke hvordan jeg skal få den ned... Er det farlig å ha så høy) NO2-0; NO3-10 Så jeg trur det er bra resultater..
Jeg har biltemasand 0,1-0,7, men er redd for at plantene ikke kommer til å vokse fordi røttene ikke kommer til å få nok luft... så må vel finne på noe der... Har lagt ut bilder av akvarie så du kan se hvordan det ser ut foreløpig...
Jeg er ingen ekspert på å påvirke GH så der skal jeg være flink gutt og holde armlengdes avstand. Men søk på "senke GH" i søkemotoren her og du vil garantert få maaaaaange treff. Du oppgir dog GH to ganger, med verdier 6 og 16 så jeg er litt usikker på hvor høy den egentlig er.

PH 7 er det klart vanligste i Norge, og det vil ekskludere ganske lite fisk eftersom veldig mange liker seg rundt der.

Jeg merker meg at du har valgt deg mange fisker som hører til i nedre sjikt eller midtsjiktet. Jeg tror veldig mange cory-entusiaster vil være enig med meg i at om du virkelig ønsker deg litt liv i bunnen er 15-20 av corydoras (gjerne adolfoi) fine ting. Om du ønsker deg litt større fisk som holder seg i toppen har du jo masse trichogastere å velge mellom, som perlegurami og blå eller gul gurami. Disse vil dog mest sannsynlig skambanke kampfisken din og sistnevnte vil spise det de kommer av snegler. Du har heller ikke sagt noe om hvorvidt du ønsker særlig store fisk eller om du trives med de små. Med en gruppe coryer kan det være lurt å se bort fra mine tanker rundt ciklider. De fleste ciklider vil i større eller mindre grad lage seg revirer og cory'ene vil ikke forstå dette. Resultatet vil bli juling.

Dersom du skaffer deg sandsnegler vil de i ganske stor grad sørge for luft til plantene. De koster stort ett tilnærmet eller lik null eftersom de formerer seg kjapt og de fleste akvarister bruker dem i større eller mindre utstrekning.

Jeg har aldri vært på Drammens storauksjon før (skal i år) og det er alltid en del regionale forskjeller, men at du finner masse forskjellige fisk og planter tror jeg du kan fastslå veldig enkelt. I tillegg vil det nok være en del røtter etc. På våre (LOAK) har det vært lite sten, men det betyr ikke at det ikke kommer det i Drammen.
Litt skrivefeil. KH er 6
Har tatt mål nå : PH-7.0; KH-6; GH-16 (det er jeg litt bekymret på, vet ikke hvordan jeg skal få den ned... Er det farlig å ha så høy) NO2-0; NO3-10 Så jeg trur det er bra resultater..
hmmm. Dvarf gurami har jeg hatt før, men måtte selge de fordi kampfisken reagerte dårlig på de... Men han skal skal jeg sette tilbake i 60ltr når jeg har fått fiksa den. skal prøve å lage naturtro bakgrunn med stein fra drammenselva og litt div, det blir liten prosjekt i vinteren

Begynner å lage handlelista til auksjonen

*Kuhlii ål 5-8 stk (de bruker jo å grave seg ned så trur ikke de kommer å sjenere andre fiskene
*5-8indisk glassmalle
*5-8corridoras
*3- siamesiske algespisere
* så var det bare å finne fisker som svømmer på toppen
eller andre snille fisker
*Et par røtter

Men hva med borneorøtter har du hatt erfering med de?
fant noe på nettet, som selges i norge...
http://www.ada-norway.com/shop/207/desc/borneo-wild-driftwood-xl

Hvilken sansnegler må man ha? har 3-4 blå snegler nå...
Dverggurami (colisa lalia) er en ganske sky og dessverre ofte sart fisk. De store er vesentlig mer "konger i karret" i de fleste tilfeller og ofte ganske sterke fisker som er ganske lett å få til. Jeg har hatt mine perleguramier i hhv 2 og 4 år nu.

I toppsjiktet kan du også gå for danioer, f.eks kjempedanio. En 6-7 av disse (stimfisk) vil definitivt skape masse liv. Men det er mulig de indiske glassmallene lar seg stresse av en så aktiv nabo. Glassmallene er anbefalt i grupper på 10 eller flere ser jeg... Har ikke hatt slike selv siden jeg var guttunge.

Den mest vanlige sandsneglen så vidt jeg har oppfattet er denne
Hvis pumpen var frakoblet akvariet i halvannen dag og deretter stod en uke til "innkjøring" uten fisk så er det ikke mye bakterier igjen i det filteret. 

For det første dauet nok de fleste bakteriene det første døgnet uten sirkulasjon og deretter forsvant nok resten etterpå når de gikk med rent vann uten næring til bakteriene.

Så jeg vil nok tro du trenger hyppige vannbytter fremover de neste 5-6 ukene...
Nå helt i starten når det er usikkert om bakteriene i filteret har overlevd, eller rettere at det er sannsynlig at de ikke har det, er det også viktig for deg å sjekke ammoniakk NH3/4. Dette dukker opp først og er svært skadelig for fisk.

Ta ut en eller alle stenene dine og legg dem i en bøtte. Sjekk GH før du legger dem ned og sjekk igjen etter et par dager. Om GH har øket, er det stenene som er årsaken og de bør byttes ut dersom du vil ha fisk som liker bløtt vann. Det er mange av dem!
Nei jeg tok sjansen og satt neon tetra som jeg hadde fra tidligere og en malle som jeg hadde fått med den andre akvarie... Alle lever og stortrives
Kom netoppp fra dyrebutikken med 1mangrove xxl og mangrove xl... driver og vasker de nå + nobuis og microsorumplante til å sette på røttene... Har lyst å lage elv mellom der jeg har røtter med planter og stein kjøpte også mineraler til å ha under sanden... Er jeg for ivrig nå? Skal jeg vente til fiskene roer seg? de virker å stortrives til og med black ghost'n har det supert, gjømmer seg bak steinene og kommer ut på natta, har følgt med på han i smug selv om 240 literen er for liten... det er jo uansett 130cm lang...og 60 høy
Har også vært og plukka småstein fra drammenselva idag som jeg skal sette på kanten av "elva" som jeg har tenkt å lage ut av litt større stein som jeg hadde i 60liter'n

Skal sette ut bilder etterhvert... Håper på råd
530
Han som jeg byttet steinene med sa at de kommer fra mjøsa. Har lest på forumet at det er flere som har hatt problemer med steiner fra mjøsa... så jeg trur at du har rett. Men skal gjøre akkurat som du sier
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap