Ny innkjøring

Jeg har planer om et nytt akvarie som er på ca 180l. Jeg er på jakt etter tips for beste og enkleste innkjøring av det nye akvariet. Dette er ubrukt idag. Jeg har 2 akvarier idag (på 54l og 45l). jeg kan derfor ta filtermasse fra disse akvariene. Har også en Eheim Biopower 160 som idag går i 45l. Må nok ha 3 akvarierigang samtidig inntil nye 180l er klar. Da tar jeg nok bort 45l.

Noen som har tips. Eller må jeg ta den lange innkjøringen av nytt filter?
Hei!
Jeg er ingen ekspert, men noen tanker om hvordan jeg ville gjort det, deler jeg likevel.
Jeg tar utgangspunkt i helt"butikknytt" kar, og da ville jeg anskaffet filteret fortest mulig, og fått det i drift i 54L. Jeg ville brukt filterguggen, som du nevner selv, i tillegg til vann fra begge karene (forutsatt bra kvalitet)
Jeg tror det vil hjelpe på en raskere prosess, men jeg ville likevel vært svært forsiktig med for kjapp innsetting av fisk, og tatt det gradvis. Og hyppig vanntesting.
Jeg ønsker deg lykke til, det blir spennende med et stort kar
Bruk så mye vann som mulig fra de akvariene du har fra før av i det nye, ( benytt sjansen ved hvert vannbytte) og så mye filterguffe som mulig også, så skulle det gå rimelig greit. Men, man må jo uansett måle for nitritt av og til i 5 uker etterpå, for å være på den sikre siden. Jeg har selv gjort det på denne måten og da satte jeg inn fisk fra dag to. Men, da brukte jeg også sand, planter og alt annet fra andre akvarier så at det ble mest mulig filterbakterier. Filterbakterier finner vi jo også i sanden.

Nå skal jeg selv sette opp et nytt 180 Liters snart, men denne gangen har jeg tenkt å begynne helt fra scratch uten å bruke noe som helst fra andre akvarier. Det blir spennende, for det har jeg så og si aldri gjort før (kun første gang jeg fikk akvarium for mange år siden). Lurer på om jeg skal prøve den mye omtalte "salmiakkmetoden".

Løsningen et veldig enkel (forutsetter at begge de små filterne  skikkelig innkjørt).

Sett opp 180 literen slik du ønsker den mht innredning, fyll opp med vann, koble på utvendig filter og sett varmekolben på.

Når vannet er temperert og du kommer til den dagen du skal ha i fisk (kun noen få fisk i starten) gjør du følgende:

• Skvis gugge fra begge de to små filterne oppi 180 literen.
• La pumpen ta seg av dette og så kan du tilsette noen par fisk. Da har du tatt en kickstart.
• Kickstart virker kun om du setter inn fisk samme dag og kun ved innsettelsen av små mengder fisk og ikke for hyppig etter hverandre.
• Når de første fiskene har gått der en to ukers tid kan du sette inn noen nye og slik fortsetter du med små jevne mellomrom.
• Du må selvsagt tå ukentlige delvannsbytter fra første fisk flyttet inn.
• Spanderer du på deg noen ekstra 10% vannbytter i starten er det bra for å være på den sikre siden. 

Hvis du kickstartet og avventer innsettelsen av fisk mer enn ett døgn har kickstartet ingen eller særdeles liten effekt. En kickstart kan ikke godtgjøre seg slik som noen på forumet her tror. Da må du blande inn salmiak og du kortet kun tiden ned en liten andel. 

Så lenge du kan leve med at bare noen par fisker flytter inn av gangen så vil jeg anbefale denne metoden. Gjør det slik hver gang jeg starter kar fra bunn av her hjemme.
Erlend kom meg i forkjøpet med noen av mine innspill, men jeg ville hoppet over det han sier om å bruke mye vann fra de andre karene. Sats på rent og friskt vann framfor gammelt og brukt. Det er filterguggen som skal rense opp for deg ikke det gamle vannet.

Satt nylig opp 12 lekskar med H. Zebra fra null med 100% rent og kaldtvann, økte temperaturen til 30 grader og tilsatt litt filtergugge i hvert kar og så ble det fordelt 53 stk voksne H. Zebraer ut i de tolv karene. 15% delvannsbytter daglig = null komplikasjoner.

Hadde ikke gjort det på denne måten om jeg ikke var trygg på den med fisk til så mange tusen som dette...
AHA!
Lars Jamne, der lærte du ihvertfall meg noe nytt! Jeg har vært i den villfarelsen om at ved kickstart var det lurt å vente enda litt før fisk flyttet inn. Jeg har bare hatt litt flakfor i de første dagene, men da har jeg hatt flaks siden det har gått så bra, men særdeles uartig hvis neste oppsett går rett vest.

Mannen min har et nyoppstartet (14 dager) som jeg har surmult litt for at han har vært for rask å sette inn fisk. Han har vært flink å putte bare en el to små av gangen. Gjennomsn. en stk. ca hver 3. dag. Jeg har gått her og ventet på et hopp i NO2, målt og passet på, og regnet med trøbbel fra nå av og ei uke el to fremover.
Da kan jeg jo senke skuldrene noen hakk, og bare ta mine faste vannmålinger med en ukes mellomrom?

Jeg kupper kanskje tråden her, Gundersen, men når vi først har guru Jamne tilgjengelig må jeg passe på å spørre; hva med et 100% plantekar, er det nødvendig å ha filter i det, og må det også innkjøres?

Planen er å ha et innv. filter med utblås på det absolutt laveste (vil ha minst mulig bevegelse i vannet) et 60L plantekar, jeg ser for meg at det kan være lurt med snegler? Har du andre gode tips i denne sammenheng? CO2 blir FOR avansert for meg foreløpig. Ønsker bare å være selvforsynt med planter og div. mose. På forhånd takk
Planter uten fisk trenger ikke filter, da kan du tilsette ren nitrat som næring. Men skal du ha reker i da bør du ha et pittelite filter i og da må du være forsiktig med mengde plantenæring. Unngå snegler (kun jeger og sandsnegler er ok hos meg) og benytt grus framfor sand.

Ny fisk hver 3 dag er litt hyppig synes jeg, begrens det til max en gang per uke eller halvannen ved siden av delvannsbytter.
Takk, takk!
Det blir nok jegersneglene jeg har fra før som flytter i plantekaret
Fortsatt god helg!
Jeg takker for alle tips fra Jamne. Ser ut som det blir på den måten da. Jeg har også lurt på om det går an plassere Biopoweren i 180l. Vet det er for lite, men er kun for å få en hjelpende start av 180l.

Hvis det er innkjørt så er det bare en bonus. Da lar du deg kjøre sammen med det utvendige filteret i halvannen mnd... Hvis det ikke er innkjørt har det ingen effekt...Da stjeler det bare kapasitet fra det utvendige som skal stå der videre...
Det er innkjørt. Bruker det idag i det ene akvariet.
Lars Jamne
Erlend kom meg i forkjøpet med noen av mine innspill, men jeg ville hoppet over det han sier om å bruke mye vann fra de andre karene. Sats på rent og friskt vann framfor gammelt og brukt. Det er filterguggen som skal rense opp for deg ikke det gamle vannet. Satt nylig opp 12 lekskar med H. Zebra fra null med 100% rent og kaldtvann, økte temperaturen til 30 grader og tilsatt litt filtergugge i hvert kar og så ble det fordelt 53 stk voksne H. Zebraer ut i de tolv karene. 15% delvannsbytter daglig = null komplikasjoner. Hadde ikke gjort det på denne måten om jeg ikke var trygg på den med fisk til så mange tusen som dette...


Spørsmål: Dersom filterbakteriene skal få optimale forhold og overleve best mulig, er det ikke da best å bruke mest mulig akvarievann fra andre akvarier? "Rent og friskt vann" er nettopp det; for rent og friskt for filterbakteriene. Spesielt om man tapper vann rett fra krana, uten mellomlagring. Du satte nylig opp 12 lekskarr, hvor nylig? Hvordan kan du allerede nå vite at det ikke går galt? Det ville jeg ventet minst 2 måneder med å uttale meg om. Du økte temperaturen til 30 grader, brått? Vil ikke filterbakteriene få litt problemer med en så brå økning i temperatur? Og, hvordan kan det være ideelt med vannbytter daglig?

Jeg er ikke overbevist om at dette er beste metode, men overbevis meg gjerne
Selvsagt bruker jeg rent vann, dette for fiskens del.

Ved kickstart og innsettelsen av små mengder fisk dag 1 ved kickstart så er dette best. Rett og slett fordi det blir midte belastning for filterbakteriene. De trenger kun å tenke på dritten som kommer fra de to-tre nye fiskene som er satt inn. 
Vannet var iskaldt rett fra springen, varmekolbene fikk det opp til 30 grader og jeg hentet litt filtergugge fra kar med tilsvarende temp og ph. Ser ikke helt hva som kan gå gale da?!?

Daglig vannbytte er bedre - det sier seg jo selv at man da minsker belastningen på et filter ved å holde vannet rent. Altså du vanner ut skitten...og det krever mindre sv filteret i starten. Men det er nok til at filteret får bygd seg opp sakte men sikkert.

Så om jeg kobler fra autovanningen nå i to uker er det ingen krise - slik trigger vi til lek på flere av artene. Da blir det "filter rent" i to uke og så kommer det en "regntid" og tilfører masse nytt krystallklart vann.

Det er per dags dato to mnd siden (minus en dag)  Zebrakarene ble innsatt med fisk. Tilsvarende metode ble brukt på tre XXL VF discus på tilsvarende tid samt alle andre kar vi har i anlegget vårt som teller nærmere 150 stk. Hvis dette er en fryktelig dårlig løsning burde vi jo ha merket det ved syk fisk, frafall eller i det minste at amoniakk og nitritt testene gav oss en indikasjon på at noe var gale. 

Og slik har vi holdt det gående siden jeg ble med på dette oppdrettsprosjektey før påske... Tror jeg selger dråpetestene mine på neste auksjon for de har jeg særdeles lite bruk for nå...

Gjør det tilsvarende hjemme også, eneste forskjellen er at her hjemme må jeg gjøre manuelle vannbytter noen par ganger i uken etter kickstart mens på anlegget vårt har vi drypp-vanning som tilfører 2 liter i timen, en timer kontrollerer hvor mange timer i døgnet...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap