Hjemmelaget co2 anlegg?

hei er det noen som anbefale og lage hjemmelaget Co2 Anlegg eller vile dere heller gått og kjøpt anlegg for MANGE penger?? jeg har lyst og ha Co2 anlegg i 300 L akvariumet mitt for og få plantene til og vokse som fy noen så kan gi råd tips og vis det finnes en plass jeg kan lese om dette så hadde det vært fint
I et 300L kar er det nok enklest å kjøpe seg en Co2-system. Et DIY-opplegg vil bli grådi g stort skal det ha noe effekt i et så stort kar.

At karret er 300 liter skal du bare se på som en fordel når du vurderer CO2DIY. Fordelen er at du vanskelig klarer å gi for mye CO2 da det vil kreve en skikkelig stor beholder.

All CO2 du kan gi ekstra til plantene vil hjelpe på. pH vil synke og dermed får du oppløst karbonatet som plantene ellers måtte løst opp i egen prosess som er næringsdrivende. En annen fordel er at du skaffer deg erfaring slik at du også kan benytte dette i mindre kar uten å risikere å gå på en smell.

Når du først erfarer effekten med å tilføre CO2 vil du nok kjøpe deg et skikkelig regulerbart anlegg, men DIY er skikkelig moro så jeg vil anbefale deg å prøve. Gjør anlegget skikkelig med vannfilter og det hele så er du på den sikre siden.
om det da også er fisk i karet vil ikke forholdene til fisken være mye bedre ivaretatt ved en computer? Ellers vil jo en ukontrollert tilførsell medføre en vanvittig mengde med målinger fo å sikre at fisken ikke lever under jagende ph.

Nøkkelen her er kH. Når CO2 settes inn i karret regulerer man kH med bikarbonat. I starten blir det lit måling, men etter hvert får man erfaring med hvor mye bikarbonat som skal til for å holde kH mellom 2 og 3.

Lager du et rimelig greit anlegg basert på 3 liter sats så blir det ikke slik at du får inn vanvittig mye CO2 sett i fohold til vannmengden. Klarer du å få til 12-15 mg/liter så skal du være fornøyd.

Det sier seg selv at et skikkelig anlegg med flaske, magnetventil, aktiv reaktor og computer til automatisk regulere pH med CO2 er det optimale.
Ja det er nok det.

Men samtidig så ser jeg spenningen og erfaringen med å lage det selv.


Ang dette med kh, hvor mye vil ph stige om kh kommer opp på 2 - 3 når man har ph på 7 i springen uten at kh lar seg måle?

Er det ikke vanskelig å styre dette slik at ph ikke svinger for mye eller blir for høy om man skal ha surt vann? Vil det hjelpe å bruke lufte-stein om natten for eks?

Jeg har litt lyst å prøve selv, kanskje først bare litt med sånn diy-sett, men tror jeg skal heller ta det endag jeg bare har et plante-kar (lite sannsynlig haha) så det ikke går på helsen løs til fisk, heheh uff.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap