Gjengrodd av planter

Hei. Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg ble lovet at ingen var for dumme, så her kommer det.
Hva er vanlig prosedyre når plantene dine blir for store? Jeg kjøpte fire stykker da jeg fikk tak i akvariet, og nå har de vokst seg over vannet, nesten opp til lyset, og blitt så brede at det knapt er annet enn grønt oppi der. Det åpenbare er såklart å kaste dem og kjøpe nye, mindre planter, men jeg lurer på om det finnes andre måter å gjøre det på. Går det an å klippe av bladene på midten for eksempel? Tynne dem ut ved stilken så det vokser nye blader tilbake igjen? Jeg vet ikke hva de heter, men legger ved bilde.
På sverdplanter så kan du plukke av stygge blader og de ytterst (som er eldst) om du ønsker en mindre plante.
Javabregner som det ser ut som du har en del av kan du også bare knipe av blader du ikke vil ha
Jeg ville nok tatt de ytterste da, så planten fremdeles ser tett og fin ut etterpå, bare mindre
For et koselig problem du har, plantene dine ser flott ut
Javabregne kan du også dele og lage flere mindre planter som du kan bruke i andre akvarier eller selle/bytte her på Akvaforum.
Pass på at hver av delene har noen røtter nederst.
Del den opp og kjøp deg ett større akvarium eller enda ett
Tilfeldig bekjentskap
© Werner S. Waage
Reklame for plussmedlemskap