Fiskesammensetning i 112l

Hei alle sammen!


Jeg er helt ny med akvarier, og har skaffet meg et 112L akvarie, som har gått i ca 4 uker nå. Jeg har så langt 5 guppy-hanner og 2 ancistrus på 5cm. Bunnlaget er en blanding av sand og fin grus. Har mallehuler, rot, mose og 12 planter. Har ikke hatt noe nitritt ennå, ph ligger på 7, og temperaturen er på 26 grader.

Jeg lurer litt på hvilke fisker jeg skal ha i akvariet. Mulig jeg begynte i feil ende, ved å ikke bestemme meg for fisk først, men slik er situasjonen.

Jeg kunne tenkt meg en liten gruppe på 5-6 corydoras. Da har jeg forstått at jeg må skifte til sand. Kan jeg gjøre dette så tidlig etter oppstarten, eller burde jeg vente med det? Da må evnt corydorasene og vente, men sånn får det bli. Blir det for trangt med så mange bunnfisker, mtp at jeg har to ancistruser som blir ganske store?

Grusen/sanden jeg tar ut, kan denne tørkes og brukes i evnt andre kar?
Jeg har allerede bestemt meg for 2 nanokar. ( 20 + 30 ) Et er klart til innredning, et får jeg om noen uker. Dessuten skal jeg kjøpe et på 54 eller 60l til våren igjen.

Legger ved et bilde av akvariet. Om noen har noen tips til endringer, tar jeg gjerne imot forslag. =)

Har lest på forumet hver kveld i flere uker nå, og har lært masse her, så takk til alle som skriver og svarer på tråder her. =)
fin sand til corydoras er et must ja. Og det er verdt å bytte. Men jeg tror lett du kan bytte nå selv om det er rimelig nystartet. La det bare stå en tid før du setter inn noen coryer sånn at det får "satt" seg og du ser verdiene er stabile. coryer er verdt hver krone! Men husk at de trenger litt svømmeplass på bunnen Så det ikke blir plantet igjen.

Du må nesten velge fisk som går sammen med guppy siden du alt har guppy. Jeg har et 128 liter med en del planter (spesielt i toppen), en rot eller to, en ancistrus og guppy og platy og coryer. Ja det er vist noen snegler der også. Og det er akkurat passe. Trenger ikke blande inn mer fisk i karet der. Sverddrager vil også passe godt i karet. Men jeg har lært at sverddrager og platy kan krysse seg så det har jeg ikke i mitt da.

Det er jo mye fisk som kan passe i 112 liter så her må du se hva du vil ha. Skal du satse på guppybarn bør de ha nok gjemmesteder samt gå med fisk som ikke spiser de små. Skal du ikke satse på barn så er jo valget stort.

F.eks dverggurami. De passer i 60 liter og oppover og er flotte fisker. Store, men ikke for store. Ellers kan jo stimfisk bli fint, men de kan også stjele en del av oppmerksomheten du ellers ville gitt guppyen

Tenker du å ha tema i karet ditt eller er du ute etter rent selskapsakvarium? Og skal du satse på cory barn er det greit å ha fisk som ikke synes egga smaker godt om ikke du skal fjerne egga og klekke dem for seg selv da.
Hei!
Og takk for svar!
Jeg har etterhvert skjønt at bunnlaget mitt ikke er helt optimalt, og har hatt lyst til å skifte det. Men ville ikke forstyrre det for tidlig.

Det er ikke veldig tett beplantet. Det er masse ledig bunn til fisken. Men jeg lurte på om det ble for trangt med 2 ancistrus, og 5 corydoras...?

Jeg har bare hanner i mitt kar, så noen barn blir det ikke der.

Noe tema i karet har jeg ikke tenkt på. Det blir vel et typisk selskapsakvarie, som jeg syntes er pent. Også som gjør at fiskene har det bra oppi der.
Ville skiftet ut grusen til sand nå jeg ,ingen grunn til å vente .

Når det gjelder Coryer og Ancistrus så har du god plass ,du kan gjerne ha flere coryer enn 5-6 stk. og .

Husk bare masse gjemmesteder/ skygge til de, mine trives i godt beplantete kar også.
Hei Sølvi.

Tusen takk for svar. =)
Da blir det sandbytte og en gruppe corydoras etterhvert.
Så gøy!

Når du sier gjemmesteder, mener du huler o.l?
Må jeg ha en hule pr fisk?
Ikke huler nei ,mer røtter som kan danne skygge / ly for de .De pleier ellers å ligge i klynger sammen når de hviler seg

Du vil bestemt ikke angre på å få coryer i hus ,de er supersjarmerende .
Coryer er veldig sjarmerende. Og etter at jeg fikk med en stakkars yngel ved en feil da jeg kjøpte noen reker ble det jo til at jeg måtte ha noen venner til denne ene og nå har vi i tre kar *rødme* Så å ha en god gruppe sammen er og blir spennende Masse lykke til!
Jeg har en ganske stor rot som ligger over mallehulene. Og med et rask øyekast er det minst 4 åpninger rundt den de kan gjemme seg. Jeg tror det er der mine to ancistrus tilbringer det meste av dagen, for jeg ser dem som regel bare når de sveiper en tur over glasset.

Jeg har skjønt at mange blir sjarmert av disse fiskene, og etter å ha lest om dem og sett endel på nett, så fikk jeg lyst på noen selv.

Så da er det planen den neste uka. Og fikse akvariet, og skaffe coryer.
Jeg har sett mange forskjelllige cory-varianter, og likte best en som ser ut til å være sort og hvit, med noen striper. Noen som gjenkjenner denne? Er de vanskelige å få ta i...?
Det finnes så utrolig mange varianter så det er vanskelig å si bare med en slik beskrivelse .
Men kanskje du finner den hvis du søker i fiskebasen på Corydoras. Lettere å svare deg på dine spørsmål hvis en har et navn på de .
Databasen er min gode venn. Søke corydoras og så sitte å bla igjennom bilder.
Vil anbefale panda som startcory. De er så nusselige at de er til å spise opp! Og så er de ikke så redde som en del andre arter
Noen av de coryene jeg har sett på, er Corydoras ambiacus, corydoras copei og corydoras gomezi. Det var de med prikker jeg syntes var finest. Men disse ble valgt kun pga utseendet. Har sett på panda'en også. Kjempefine.

Nå har jeg vært å kjøpt flere røtter og ny sand, så da har jeg nok å gjøre i kveld.

Kan jeg ta vare på sanda å bruke den i mine ( snart 2 ) nanoer, eller må denne kastes...?
For en jobb! Men nå er sanda på plass.
Akvariet har nå fått en temperatur på 22 grader, kan fisken oppi igjen da?

Kan jeg sette i gang filteret før grumset har lagt seg helt?
Det er en Eheim aquaball 130.
Har filteret vært slått av lenge er det som slå meg først. Hvis ikke er det bare å sette det i gang igjen.
Nei, det har kun vært slått av når jeg flytta det.
Mens jeg holdt på, sto den i ei bøtte med akvarievann + planter, og gikk.

Mange gode råd man plukker opp her på forumet. =)

Har satt det i gang oppi der nå, og fiskene er tilbake på plass.

Det ble mye penere nå. =)
Da flytter det inn 6 pandaer i akvariet snart. =)
Takk for tipset, Sissimor.
Når det gjelder Coryer så synes jeg egentlig ingen er såkalt "nybegynner coryer " .De krever stort sett de samme verdier og forhold.Det er enkelte som kanskje skal ha det litt varmere eller kaldere,men ellers er det mye det samme. Så du kan egentlig velge blandt mange arter alt eter tilgjengelighet som kanskje er det værste problemet .
Har lest endel om Cory, og har skjønt at de så og si krever det samme.
Hadde ikke sett så mye på pandaene før. Også dukket det opp en annonse fra en som solgte pandaer her jeg bor. Da var det nok meningen at jeg skulle ha disse. =)

Jeg har skjønt at du har god greie på corydoras, Sølvi.
Er det noe spesielt for jeg burde gi disse? Som ikke innebærer at jeg må klekke levende insekter av noe slag. =) Og hvor mye mat burde disse 6 få...?
Har ikke så god greie på coryer som Sølvi og Mona, men generellt vil jeg si at de bør få såpass som de spiser opp i løpet av kort tid, dvs 1-2 minutt.

Det gjelder i grunn til alt. Med unntak av når ancistrusen min får squash/agurk, da får den ligge fra om kvelden til morgenen etter.

Vil ikke at unødig mye mat skal ligge å forurense.
1-2 minutter på cory?
Trodde de var sånne langsomme spisere jeg, som trengte litt tid på seg...

Mulig jeg tar feil, men det var derfor jeg spurte.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap