Black ghost tips og info

Vi har tenkt å kjøpe et 300-400 liters akvarium. Jeg er en nybegynner som har bare drevet med guppy og platy og noen tetraer. Men nå vil mamma og pappa ha et finere akvarium hjemme. Jeg har tenkt på å kjøpe kanskje en black ghost men er litt usikker. Jeg har lest masse om den allerede og vet de generelle ting som jeg må forbedre meg på.

Men, jeg fremdeles lurer på, er det lurt for meg, som er nybegynner å ha en black ghost? Hvor vanskelig er det å ta være på den? Koster det mye for mat til den blir voksen?

Hvis den er for vanskelig for en ny begynner, hva kan være lurt å ha i et stort akvarium? Jeg vil egentlig heller ha en fisk som blir stor enn å ha masse forskjellige fisker. Da trenger jeg ikke å ha noen ekstra akvarier hvis noen av fiskene blir syke og må isoleres.

Er det noen her som har erfaring med Black ghost? og kan kanskje fortelle meg hvordan å behandle dem. Og hva bør jeg forbedre meg på, som for eks. sykdom, etc.

Også en ting til, hva slags algespisere kan en black ghost være sammen med?
Aner ikke mer om den annet enn det som står i basen her, og der står det at den blir stor, og minimums akvariestrl er 720 liter. Så dersom 300-400 liter er det som står till rådighet ville jeg gått for noe annet.

Mye fin fisk som passer i den akvariestrl. Kommer litt an på hva du liker da.
Ett tips er å finne ut hva slags vann som er i krana hjemme, og legge inn verdiene du får etter måling i søkefunksjonen i kunnskapsbasen her, så får du ett lettere fiskehold, enn å måtte justere dette.
Hei!
Håper ikke dette er litt seint ute..

Jeg har selv lite erfaring med andre fisk enn fek.s. gullfisk, men holder allerede på med et saltvannsprosjekt.

Jeg planlegger også å senere, kjøpe et kar på litt over 400 l. (har peket ut et) for å så skaffe to black ghost. Jeg har også allerede forberedt meg selv om det kommer til å bli lenge til.

Her i fiskebasen står det at en BG trenger kar på minst 750 l. dette da som voksen. BG er en fisk som vokser veldig tregt å kan da uten problem ha det fint i et 400 liters kar, til den blir større.. Vel og merke. Om du har en plass du kan gi de til når de blir for store, er det ikke noe problem, du kan fortsatt ha glede av dem i år før de må flytte ut.

BG går vel godt med mange fisker, spiser vel også det meste. Dette er jo en rovfisk, så den blir nok kjempe glad for noe reker og fisk, men har hørt om flere som til og med har fått dem til å spise flakfor. Som skrevet, dette er en rovfisk, å børr da helst ikke holdes sammen med fisk som passer inne i munnen dems.. Å du må ikke la deg lure, de vrenger kjeften når de må, så de får nok helt sikkert plass til mer inne i der enn du tror.. :p
BG bør derfor da ikke gå sammen med disse fiskene du har drevet med før om du vil beholde dem i live, men selv noen har fått det til å funke.. Dette kommer jo litt på om hvor ofte du mater de.

BG's opprinnelse er Amazonas, alstå, om du skal skaffe en, bør karet være et karr spesielt "designet" for Amazonas fisk, ikke flom belysning.. mange røtter planter, rett og slett gjemmesteder. En BG må ha mange gjemmesteder for å unngå stress.

Det finnes mange kule Amazonas fisker som kan gå sammen med BG uten problem, så lenge de ikke passer i munnen.. Men, unntak. Elefantfisken er vanvittig kul å det om de og en BG går sammen er det mange som spekulerer på, men begge er "week electric" fisker, altså, de senner ut elektriske signaler for å orientere seg - både elefantfisken og BG, derfor bør de ikke gå sammen (jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje de blir forvirret.. ?). BG'en bør helles ikke holdes i grupper, men et par skal visstnok gå greit, så lenge det er plass. Bare spørr om det var noe mer!
Den vil nok renske akvariet for spisbare fisker, så spørsmålet er ikke om det gjør det men når

Og skal du ha den i mindre akvarium en oppgitt bør den gå alene

Ja, men noen har fått en BG til å funke med de fiskene oppgitt ovenfor, men jeg har ikke tenkt å gjøre det. Det var en uvesentlig detalj.
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap