For høy ph til salmimetoden?

Hei.
Skal starte innkjøringen av filter i min 450 liter. Men jeg tror phen er for høy i forhold til den anbefalte ph verdien.

Tok tester og fikk følgende resultat.

Prodac ph test 7+
JBL ph test 9
GH 3
Nitrat 0

Hvordan senker man phen? Kan man gjøre det med noen slags husholdningsartikler? Søkte det opp her på forumet, og leste at eddik kunne senke phen, men det er vel ikke bra for fisker etter innkjøringen?
Denne burdte fungere om ikke andre vet om noe bedre.

Eikebark ekstrakt
Flere som bruker eddik; den lyse...
Synker ph under innkjøring av samiakk metoden? Synes jeg leste det i innlegget/artikkelen til 530
Jeg har pH på 8-8.5 i kranen og har kjørt inn to kar med salmi uten problemer i alle fall. Du kan senke pH med co2 også, greit hvis du skal ha planter.
Sissimor
Flere som bruker eddik; den lyse...
Har du navn/merke som står på flaska?
mushkin
Jeg har pH på 8-8.5 i kranen og har kjørt inn to kar med salmi uten problemer i alle fall. Du kan senke pH med co2 også, greit hvis du skal ha planter.

Skal ikke ha planter, dette er malawikar
Ah, jeg kjørte i alle fall på med salmi og ph-måleren viste fra 8.2 og helt opp til 9 rett etter at ny dose salmi ble helt i. Fiskene som holdes i karet ser ut til å ha det bra (dog er pH justert ned til 6.5 nå) og det er ikke tegn til nitritt.
Startet første doseringen i mårres, med 6 ml salmi. Målte no igjen, og fikk akkurat samme målingene som tidligere

ph 9
Nitrat 0
Gh 3

Så jeg smellte på ei dosering til med 6 ml salmi nå...
Salmiakk = amoniakk pluss vann er basisk, altså høy pH. Derfor vil du måle høyere pH rett etter du har tilsatt Salmi enn hvis du måler rett før du har i.

Bakteriene tåler fint den pH du måler her, poenget er at med optimal pH går prosessen noe raskere.

Etterhvert som prosessen kommer godt i gang vil normalt, men tydeligvis ikke alltid etter kommentarer fra andre å dømme, pH synke slik at det er nødvendig å tilsette pH+. Dette får du i akvariebutikken.

Det har ingen hensikt å måle nitrat nå. Nitrat er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen (både ved innkjøring og ved normal drift av akvariet) og vil ikke dukke opp før du også ser nitritt. Det du bør måle, er ammoniakk, NH3, som du har med din høye pH og etter et par uker også nitritt, NO2. GH trenger du heller ikke måle jevnlig. Dette vil endre seg hvis tappevannet endrer seg og etter det du har i av stener e.l. fordi du ønsker høy GH for Malawiene. GH og nitrat kan du måle rett før du skal sette inn fisk, selvsagt sammen med de tre øvrige parameterne, slik at du da kan justere vannkvaliteten.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap