Hvordan kan jeg gjøre livet best for en kampfisk?

Jeg har aldri hatt akvarium men i går fikk jeg en kampfisk i bursdagsgave. Den var i et lite trendy plast-akvarium fra Marina, bare 2 liter. Den hadde en knøttliten plante den prøvde å gjemme seg bak. Jeg fikk høre at den klarte seg fint med så liten plass, men syntes synd på den så idag kjøpte jeg et litt større akvarium på 10 liter til den, pluss en plante til. Jeg vil gjerne at den skal ha det så bra som mulig, så jeg lurer på om den får det bedre hvis jeg kjøper en luftpumpe? Og hva med filter? Hva gjør egentlig et filter? Kan den få for mye oksygen hvis jeg kjøper en luftpumpe? Er det lurt å sette en skrivebordslampe over akvariet som lyser ned i på dagtid eller blir det for lyst eller for varmt? Tusen takk for svar, jeg vil bare at min nye venn skal ha et godt liv
10liter er mer en nok for en kampfisk alle fisk liker en plass å gjemme seg avogtil så kjøpe en hule e.l.

et filter gjør at vannet holder seg mye bedre en uten og du trenger ikke skifte vann hver dag(med et filter så holder det å skifte 30% vann en gang i uken. filtere er også der bakteriene som fjerner nitrit bor, så et filter er absolut nødvendig.

lys er bra for planter og fisken. ha lyset på mellom 12 og 10 timer.

du burde også ha en varme kolbe i vannet for en gjevn temperatur i vannet. de trenger også ha 24-30 grader i vannet for å trives.

ett termometer er også nødvendig for å holde styr på vanntemperaturen da skalaen på varmekolber ikke er nøyaktig.

jeg hadde kjøpt:
-50w varmekolbe
-hang-on filter(tar ikke opp plass i tanken din)
-termometer

billig akvarie utstyr har de på dealextreme.com(gratis frakt og billige varer. litt lang leveringstid pga. de holder til i hong kong) bare ga på siden deres og søk på aquarium, så får du opp masse kjekke ting til en billig penge. ps noen av varene må du bestille en stikk kontakt adapter til men koster ikke mer enn en 1$ tror jeg.
10 liter er ikke nok for en kampfisk, men det er mye bedre enn 2 liter, og med en god del planter og litt arbeid fra din ende vil den nok trives.

En 50w varmekolbe er nok for mye for et akvarium på 10 liter, og det blir lett for varmt, så enten bør du prøve å holde romteperaturen på 22 grader eller høyere, eller så kan du prøve deg frem med en lampe over og finne ut hvor nær den må være for å gi rett temperatur.

Et filter gir bevegelse (noe en kampfisk ikke er glad i) og fjerner giftige stoff i vannet som fisken skiller ut. Du må uansett bytte vann minst en gang i uken etter filteret er innkjørt, og helst hver dag før det er innkjørt.

10 liter er fremdeles litt i minste laget. Hvis du oppgraderer til 20 eller 40 liter har du et kar som er mye mer stabilt pga større vannmengde, og mye enklere å innrede.

Du burde ha både filter og varmekolbe. Kampfisker liker varme, rundt 27-28 grader. Rent vann er viktig for alle fisker, og hvis du ikke har filter må du bytte vann minst to ganger i uka, eller hver dag hvis du ikke har rikelig med planter.

Kampfisker liker ikke sterk strøm, så filteret burde være ganske lite og peke mot en side i karet, ikke rett ut slik at det lager masse strøm.

Ellers er det viktig med minst én hule, og rikelig med planter. Og med rikelig mener jeg at når du ser på karet skal det være grønt, og du skal knapt se baksiden.

Planter som jeg mener de liker bedre enn andre er javamose, javabregne og wisteria. Disse er vokser ganske raskt og krever ikke så mye stell.
Tilfeldig bekjentskap
© Sverdis
Reklame for plussmedlemskap