Guramien er gærn og har nå blitt syk..

Den ene (eller begge, ikke lett å se forskjell på dem i farten) får innimellom skikkelig anfall der den svømmer i sirkel og er helt gal, full fart. Kræsjer rett inn i veggen og svimler rundt etterpå. Etterpå tar det litt tid før den kommer seg. Det hender en til to ganger i uka ca og varer i noen minutter.

I tillegg er det ene blitt litt syk (mulig det er samme) og ligger litt på skakke. Har sjekket vannkvaliteten og hatt i mer GH-salt og da kom den seg litt. Ser den har fått en sølvfarget flekk på ryggen.

Hva i alle dager er dette??
Mine Dvergguramier ( i allefall hannen) hadde slike symptomer.
var helt vill og angrep nærmest sin egen skygge i glasset.

Hoene var preget av frakt og flytting og ble etter kort tid i den forfatning at jeg måtte gjøre slutt på de.
Hannen ble etter dette passiv og holdt seg skjult på bunnen bak vegetasjon. men bar ikke preg av å være syk på noe vis.

Fikk så tak i en del flyteplanter som ble spredd i toppen.
Da våknet også denne guramien til liv. var oppe å svømte rundt og hvilte oppunder røttene på disse plantene.
nå viste det seg at det kanskje ble vel så lyst og nærme armaturen for disse plantene, så jeg fikk de ut for å evt ha noen andre der.

nå er Dvergguramien igjen på bunnen og ser nesten litt sjokkert ut.


vet ikke om dette er noe du kan benytte deg av( om det nå er friske fisker med samme behov som min.

Jeg klippte ned noen Myriophyllum mattogrossense og lot stilkene flyte rundt i toppen på karet og Dvergguramien sluttet å furte på bunn igjen.
Nå som den er syk har den fått et evigvarende anfall.. Kan den ha noen hudsykdom som plager den?


Nå gir jeg opp hele akvariet snart.
Hva kan det være som framkaller angst?
Slemme romkamerater? For mye lys? Noe som skremmer den?

Jeg var like ved mitt 250 liters akvarium en dag da tidsuret koblet inn lyset. I dette akvariet går det en liten stim rødmunntetra, som tilsynelatende har det ok til vanlig. Denne morgenen tror jeg det var synet av meg og mine bevegelser som utløste en katastrofetilstand i akvariet. De raste rundt i akvariet på måfå, ingen tegn til stimatferd bare panikk... etterhvert roet de seg og ingen kom fysisk til skade det jeg kunne se.

Jeg har lest om det før, men det var første gang jeg så at fiskene hadde uforklarlig angst.

En annen gang så jeg en lenge savnet værål med en stor hvit flekk der det ellers ville vært et gråbrunt mønster. I ettertid har jeg skjønt at det antakelig var en ancistrus som hadde sugd seg fast av en eller annen grunn. Sikkert konkurranse om mat.

Poenget er at det er ikke så lett å vite hva som skjer, eller hva fiskene reagerer på. Husker at dverggurami har rykte på seg for lett å bli syke, men trodde dette i mindre grad gjelder blå gurami.

Jeg vil gjette på at dette kan gjelde forhold fiskene i mellom. Kan det være at de går sammen med fisker som de krangler med? Hvor stort er akvariet?
Nå er den avlivet. Når den roet seg lå den bare i et hjørne og ble plaget av han-gruamien. Skinnet på fisken hadde fått enda flere lyse flekker og finnen var helt lørvete.

Nå gir jeg opp akvariet. Rett og slett.
TomKT
- - - -, men likevel er akvarie noe av det kjekkeste. Nå har vi to blå gurami, tre scalarer, fem corydoras og en ancistrus. Akvariet er ca 125 l.


Fra din personlige tråd.


Hold ut Tom, du har hatt akvariet siden juli og er over den oppstartskneika.

men ser at du har Scalarer og gurami.
Guramien hos meg ( uten at jeg kjenner dine) gjør krav på de stilleste partier i karet men scalarene vinner kampen og Guramien må nøye seg med en like god nr 2 plass.

Tenkte bare på om scalarene og Guramien kom greit ut av det når det gjaldt beste senga og sofaen i Akvariestua di.

PS! dette kommer du igjennom.
Ikke gi deg! Opp med hodet og finn tilbake entusiasmen, Tom. Ønsker deg medgang nå, varme tanker og lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap