Trenger tips/råd til nytt juwel 240 akvarium

Heisann,

Jeg og min datter var heldige og fikk kjøpt et helt nytt Juwel 240 på konkurssalg i Sandvika sist lørdag.

Vi har i dag et bittelite 20L med noen guppyer, planter og litt pynt, som vi planlegger å flytte over i vår nye 240L. Det lille karet har vi hatt i ca 4 måndeder til nå uten noen store uhell.

I forbindelse med flyttingen har jeg noen spørsmål

1. Hvordan bør innkjøringen være før vi kan flytte fiskene over?

2. Kan det være lurt å flytte noe av grusen over nå med engang for å få igang bakterieprosessene? Eller er det andre triks som gjelder?

3. Tips til innredning mhp planter og fisker som går godt sammen med våre kjære guppyer mottas med stor takk.

Bilde fra dag 1 er vedlagt.

Her finner dere akvariet:
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=21785

På forhånd tusen takk for hjelpen,
-øistein-


Bakterieprosessene som foregår i den gamle 20litern foregår i filteret, og ikke så mye i grusen.
Der produseres vel mest mat til nitrobakteriene(de sunne som sitter i filteret).

Dette filteret du hadde i 20litern klarte ta opp avfallsstoffene fra fiskene i det lille akvariet, og da er jeg ganske sikker på at det takler samme mengden fisk i 240 liter. Så om du flytter med filteret, vil jeg si storakvariet er klart til bruk med en gang..
Støttes. det er forøvrig plass i filteretkassen på Juwelen for en svamp ekstra og i allefall om Kullfilterdelen kuttes ut.

så om det hadde gått og etter min tankegang så hadde jeg startet opp det nye karet og så hadde jeg flyttet svampen fra det lille karet inn i Bioflow 6 huset.

Vet ikke om jeg er ensporet i tankegangen nå.
Men ser for meg at det må jo rett og slett være en gavepakke for Rioen.

Husk bare å ta med litt mat til filteret ( det hadde jeg gjort)


Jeg gikk glipp av utsalget

Hva betalte du ?? ( er det lov å spørre )
Tusen takk for tips Pål og Rolf

Filteret i det lille akvariet er 3 delt. I midten er det noe som ligner på stein. Øverst og nederst er det et filter av noe slag. Hvilken det er det som er viktig å ha med?

Når det gjelder prisen så var det en skikkelig røverpris. Vi betalte 1000 for akvariepakken og 300 for bakgrunnen. Jeg trodde rett og slett ikke mine egne ører da jeg hørte prisen.
Det skal være en grov svamp der.
Men overlater til andre eksakt hvilken du skal ta med.


Den prisen er ikke mulig.

Jeg irriterer meg så over at jeg ikke fikk med meg utsalget.
Akvarium trenger jeg ikke men hadde vært verdt det for en ekstra armatur og pumpe.

Men det var sikkert litt annet snadder der også...
kunne nemligen tenkt meg en 60 liter stående i boden som sjukestue eller karantene kar.


Lykke til i allefall.






Takk igjen

De hadde et hjørnekar (120L) til som de lurte på om vi ville ha med, men jeg har dessverre ikke plass til dette. Angrer litt nå på at jeg ikke tok med det også. De måtte være ute av lokalet i løpet av fredagen, derfor gi bort prisene.

Jeg skal se etter en grov svamp i det lille karet, men fint om noen kan bekrefte dette.

Et lite spørsmål til:

Gjør det noe om jeg fyller igjen rundt filterboksen nederst i hjørnet på 240-en? Se bilde så skjønner dere hva jeg mener. Jeg er usikker på om det er noe inn/ut aktivitet der.

Og tilslutt: Gråheten i vannet hva skyldes det?. Hvor lang tid tar det før den forsvinner?

Igjen: Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare. Jeg setter veldig pris på all hjelp

Ha en fin kveld,
-øistein-

Du kan trygt fylle grus/sand inntil og noen cm opp veggen på filterboksen.. Dem nederste innsugene er dem rillene du ser på siden av veggen..

Edit: tasteleif
jepp det er trygt. Jeg anbefaler det også for at ikke fisk skal rote seg under der på en smal åpning i substratet, derfor er det etter mitt syn best å tett den helt i nerkant.

Grumset varierer alt fra over natten til så og være ferdig med tåken eller til å komme tilbake og bli noen dager.

men ja den vil legge seg og karet vil bli klart. helt normalt. ingen fare. Det varierer hvor lenge og hvordan det oppfører seg.


la det få noen dager så tar du og skyller av den vatten som ligger i toppen på filteret og setter den tilbake ( den hvite tynne øverst) det samler seg fort de første dagene.
Hvordan går det med tåka i karet ???
Heisann,

Tåka i karet har lagt seg nesten 100% nå. Ble litt mer tåkete i dag når jeg økte gH opp til et guppy-nivå på 11.

Alt i alt ser det lovende ut så langt. Jeg har flyttet over 3 guppy-ungdommer før jeg dro til møtet jeg sitter i nå. Verdiene i det nye karet er tilnærmet like det som var i det gamle lille, så jeg håper alt går bra.

Ha en fin ettermiddag,
-øistein-
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap