Helt ny, men utrolig spennende !

Heya..

Da har vi kommet så langt at vi har gått til innkjøp av akvarie, har tenkt lenge på dette og lest på diverse forum.
Idag bestemte vi oss for og dra til dyrebutikken og snakke litt med de der, og få kjøpt inn nødvendig varer.

Her jeg bor er det kun 1 Dyrebutikk i nærheten, og hun ene i butikken viste ikke noe om akvarium, og hun andre var fra thai-land og vi hadde språkproblemer.

Så vi stolte på vårres instinkt og håper dere kan hjelpe oss litt..

Vi har nå fått vasket sanda i bunnen, ca 4-5 cm
Fått på plass planter, lyset, og diverse pynt på plass.. Pumpa håper jeg er rett installert.

Har skjønt at det nå må stå i noen uker, og at akvariet må være helt tomt for Nitritt??
Hva skal PH-verdien være??
Og hvilke fisker anbefalere dere at jeg begynner med?? (60-liters akvarium)

Håper jeg nå har gjort dette rett.. TAKKER FOR SVAR !!
Har noe jeg også har kjøpt
- Akvariesalt
- Esklarin

Har jeg også kjøpt inn, noen som har kjentskap til disse produktene ?
Og forslag til hvor ofte jeg skal bruke dette ??
Akvariet må stå i 5-6 uker før filteret er innkjørt, men dersom du kickstarter det med filterguffe fra et ferdig innkjørt filter holder det kanskje med 2-3 uker. Dette er pga. at koloniene med bakterier som bryter ned giftstoff som fiskene skiller ut må vokse seg store nok. For at bakteriene skal vokse så fort som mulig må du mate de, og det mest effektive er salmi. Du må ikke bytte vann under innkjøringen. pH-verien trenger ikke å være en spesifik verdi, og det enkleste er å kjøpe fisker som passer til den pH-en som du har i vannet fra før.

I et ferskvannakvarie trenger du ikke å tilføre salt, men du kan gjøre det sersom du har fisker som gjerne liker litt salt i vannet (f.eks Black Molly). Vannforbedrere som Esklarin er normalt sett ikke nødvendig, men i perioder med mye klor og tungmetaller i vannet kan det være greit.
Hei og gratulerer med akvarium!! =) Det er spennende og kan fort bli altoppslukende hobby. ( får snart inndratt visakortet mitt).

Selv er jeg veldig fersk akvarist. Har ikke gått på de store smellene med fiskedød og alger. Jeg var nøye med oppstarten og leste side opp og side ned. Gode svar og tips fra flinke akvarister på forumet her.

Når det gjelder oppstart av akvarium kunne du jo kikke på oppstart med salmiakk ! Jeg hadde kommet til å prøvd det om jeg ikke hadde hatt filterguffe.
Ta deg god tid med oppstarten, slik att vanne er sundt og godt for fisken.
Jeg kjøpte JBL sin e vanntester. Med den klarer du å holde styr på vannverdiene.

Akvariesalt og esklarin har jeg ingen erfaring med.

Vannverdier som PH og GH er det fiskene du velger som bestemmer. (Ikke start for avansert. Velg fisk som gjør en jobb for deg i akvariet. Rydding av snegler, spiser alger av planter og glass ol.)
Vil tippe att det kommer mange gode råd til deg her.
Selv startet jeg opp med botia, kuhliiål, guppy og en malle. De koste seg først i 20L, ikke lenge etter ble det 60L da de begynte å vokse og bli mange. Guppy føder levende fiskebarn. Tar ingen ende =)

Lykke til !
Mål ph i springvannet og mål også Gh feks
ta med en vannprøve til sjappa. og få testet disse to velg deg fisk som trives i de vannverdiene.

bare sånn ment som hjelp til selvhjelp. slik at slipper å dytte vannverdier for at du skal matche fisken du kjøper.

Kan være litt slitsomt i starten å feks måtte senke ph til 5,5 og samtidg regulere Gh

Sørg for at alt du trenger å gjøre er å flytte vannet fra springen til karet i førstninga.
Tusen takk for alle svar, jeg har forstått mye mer om akvarieliv de siste døgnene.. Etter mye lesing..

Og jeg har skjønt at dette ikke er så billig hobby som jeg hadde trodd, pengene går fort avgårde. Men jeg inbiller meg at det er verdt det



Skal ta med meg vannprøve til dyrebutikken om noen uker, også se om jeg finner noen fisker som matcher det..
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap