Pris på brukt akvarium?

Hei!
Etter 30 år uten akvarium fikk jeg for et drøyt år siden et Akvastabil 250 liters kar (100x50x50cm) i det vi var i ferd med å flytte inn i nytt hus.

Etter at alt annet har kommet på plass ser jeg at akvariet er alt for stort til å passe i stuen vår. Det kan med fordel være max 80x40x50, ev. 80x40x40.

Jeg har derfor et stort akvarium med møbel/skap under med eikefiner på den ene siden av platene som utgjør dører og vegger og noe mørkt rødbrunt (mahogny?) på den andre siden. Rammen til karet er matt brun (kanskje med et lite gyllent skjær).
Det er også en original lyskasse til akvariet med 2x30w rør.

Jeg vil tro at utstyret er i hvert fall 10 år gammelt. Skruene i lyskassa er korroderte og plast beskyttelsen til lysrørene noe gulnet.

Har fylt opp karet og ser at det er 100% tett. Ingen antydning til lekkasjer.

Da kommer jeg endelig til spørsmålet mitt. Jeg har forsøkt å legge ut en annonse her for å få byttet akvariet i et mindre kar uten hell. Jeg regner derfor med at jeg må forsøke å selge det. Hva kan jeg i så fall regne med å få for dette karet? Ser at det selges et annet 250l Akvastabil til 2500 kr. Regner med at jeg må gå lavere da dette er eldre. Hvor er det best å selge det. Alle her på Akvaforum har vel akvarier? Finn.no?

Takk for at du tok deg tid til å lese.

Stein Arne
Ser ikke du nevner noe utstyr så regner med at folk må kjøpe det selv utenom. Dette koster også en del. Sand, pumpe og kolbe blir fort penger, litt avhengig av hva en velger. Har kjøpt og solgt kar en del, avhengig av hva som har passet reolene jeg har bygget. 2500 er iallefall noe jeg ikke ville gitt. Solgte det siste 250L karet her med utstyr og hjemmelaget bord for 1500 kr. En grei sum mener nå jeg på noe eldre kar.

Hva angår dem som selger kar på finn, ser det ut til at det er gull dem selger, mange av dem. Defor ser du også mange av disse står lenge før de må sette prisen ned
Ikke noe ekstra utstyr. What you see is what you get.

Hvor mener du jeg bør legge "lista"?

Stein Arne
Litt avhengig av hvor fort du vil selge det så mener jeg uten å tråkke noen på tærne at dette karret har en verdi på mellom 800 - 1200.

Begrunnelsen min er at det i dag er ganske mange karr til salgs til hyggelige og uhyggelige priser. Jeg ga for litt siden 3500 for en komplett sort akvastabil effectline 530 liter med t5 lystopp og ett flott tilhørende møbel. Jeg ville vel tro karret ditt egner seg best til ett oppdrettskar. Og de ligger generelt lavere i pris. I og med det er lite ekstra utstyr også så faller interessen for karret ennå mer.

Håper ikke jeg tråkket noen på tærne nå.
Synes Are er inne på en fornuftig pris, ettersom det ikke følger med noe utstyr. Solgte som nevnt mitt siste 250L kar for 1500. Her fulgte det med sand, varmekolbe og utvendig pumpe.

Som Are også nevner har markedet flommet over av brukte kar av alle størrelser, dette gjør at folk må selge til en langt lavere pris enn de i utgangspunktet forventer, desverre
Takk igjen!

Da prøver jeg meg kanskje på i overkant av en tusenlapp i hvert fall som utgangspunkt. Jeg har i utgangspunktet ikke betalt noe for akvariet så alt er forsåvidt en gevinst - og jeg får mye bedre sårt tiltrengt bodplass på kjøpet

Er det likevel www.finn.no som er salgstedet for slike ting?

Vet at det finnes en "Kjøpes Selges Byttes" gruppe for Kongsberg området på Facebook. Får kanskje teste den også.

Stein Arne
Du kan jo legge det ut på kjøp/salg på Kongsberg sidene, på finn og her på AF. Det geniale er at når du har skrevet annonsen en gang, kan du bare kopiere hele annonsen før du sender den slik at du bare kan lime det inn i den neste. Bildet må du laste opp i alle annonsene.

Om du ønsker et mindre kar, har jeg et kar på 105L. Det har ikke bord da, men om du er interessert kan du jo sende meg en PM via profilen min.
Kan være interessant - men bør være et pent kar da det skal stå i stua.
Må først vite målene.

Fant ikke ut hvordan jeg sender PM her. Har du en link?

Stein Arne
Stein Arne Jensen
Kan være interessant - men bør være et pent kar da det skal stå i stua. Må først vite målene. Fant ikke ut hvordan jeg sender PM her. Har du en link? Stein Arne


Mail adressen min er ingen hemmelighet så du får den her

leifejohansen@gmail.com

Kan ta mål og bilder av karet når jeg skal ned i akvariekjellern senere i dag om det er ønskelig
Kan være interessant - men bør være et pent kar da det skal stå i stua.
Må først vite målene.

Fant ikke ut hvordan jeg sender PM her. Har du en link?

Stein Arne
Stein Arne Jensen
Kan være interessant - men bør være et pent kar da det skal stå i stua. Må først vite målene. Fant ikke ut hvordan jeg sender PM her. Har du en link? Stein Arne


Bare klikk på profilen til LOFFA, og litt ned på siden står det "send epost". Klikk på den lenken, så er du klar til å skrive mail som går direkte til LOFFA.
Mail mottatt og besvart.
Resten tar vi pr mail
Hei!
Vil bare fortelle om hvordan jeg, og flere med meg tenker i forhold til kjøp av brukte akvarium.

Det er i utstyret pengene virkelig går unna, og et nytt utvendig filter til 250L koster fra 1000-lappen og oppover. (jfr. am-top fra akvariekjelleren)
En god varmekolbe blir fort noen hundrelapper. Nye lysrør også, og da er beløpet for bare utstyret passert 2000.

Her nord er prisene høyere enn sørpå, og her selges 250L akvarium, 2-3 år gamle, med tipp topp utstyr, for gjennomsnittlig 2500 kr. Da er det gjerne med noe i tillegg, f.eks. sand, slamsuger/hevert, luftpumpe algeskraper osv. Da er verdien på selve akvariet sunket til nesten ingenting, dessverre.

Det ser ut til at de som legger ned hobbyen selger fiskene og plantene sine utenom, og tjener inn en del av verditapet på det. (her er et godt og nokså høyt priset marked for privatfisk).

Når en da tar med det utseendemessige, som et mer moderne møbel, og ny type lys, større sikkerhet ved kjøp av nyere kar osv., blir et såpass gammelt akvarium som ditt dessverre ikke så mye verdt. Som du selv antyder, du vil ha et penest mulig kar til stua di.
I en reol på eget akvarierom spiller utseende kanskje en mindre rolle enn ellers, men på det nivået i hobbyen tror jeg den mest kritiske kundekretsen ofte er. De vet hva de vil ha, og hva produktet de kjøper er verdt. Jeg ser bare selv hvor mye mer prisbevisst jeg er blitt på et snaut år som akvarist.

Jeg skal ikke anslå noen sum, og jeg syns absolutt du skal prøve å sette prisen der du er nå, kanskje noen er villige til å betale.
For dem som skal ha karet til skilpadder eller andre reptiler, er utstyr kanskje ikke så nøye, og syns en 1000-lapp er greit.
Men vær forberedt på skambud, spesielt på Facebook. Ikke la deg skuffe av det, og ser du ingen interesse, så er det bare å sette ned prisen, litt etter litt. Som du sier, salgssummen er ren bonus for deg.
Jeg håper virkelig ikke at jeg har tråkket deg på tærne, det var i såfall ikke meningen.

Lykke til, håper du får en best mulig startkapital til nyakvariet. Kunne vært interessant å høre hor mye du fikk solgt det for, men det er jo en privatsak.













Synes dette innlegget var fornuftig skrevet. Priser går på hva som er tilgjengelig selvfølgelig. Nordpå er tilgangen ganske smal i forhold til her nede i Oslo-Drammen området. Bare i disse to byene bor det ca 600.000 mennesker. Om en da regner med en sirkel på noen få mil utover dette er en fort oppe i en million mennesker. Tilgangen blir da ekstremt høyt og prisene faller fort
Tærne er fremdeles intakte

Prøver nok å følge tipsene dine Nina3.

Takk for engasjementet.

Stein Arne
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap