Oppstart av 450l

Hei!

Har nettopp satt igang et 450 liter akvarium. Så lurte jeg litt på dette med oppstartsfasen. Jeg har en PH på 7, nitrit viste veldig lite. (eller nada)

Burde jeg forsatt vente en uke eller to før fisk .. eller går det ?

Hvorfor venter man når det er bra verdier?
Kenneth Berg
Hei! Har nettopp satt igang et 450 liter akvarium. Så lurte jeg litt på dette med oppstartsfasen. Jeg har en PH på 7, nitrit viste veldig lite. (eller nada) Burde jeg forsatt vente en uke eller to før fisk .. eller går det ? Hvorfor venter man når det er bra verdier?


Av den enkle grunn at det tar ca 4 uker før man når toppen av nitritsyklusen. Selv om du ikke har nitrit i vannet så kan du ha amoniakk, som er enda værre. Som sagt tar det tid før de rette bakterieen som bryter ned amoniakk/ammonium(pH under 7) til nitrit og videre til nitrat får etablert seg i akvariet.

Om man tilsetter fisk nå så vil avfalsstoffene hope seg opp i en god stund, før dem går nedover. Er man dog flink med vannbytter så er ikke dette noe problem, men er ofte her man som nybegynner går i fella.

Du kan også lese litt her
oki takk =) så jevnlig vannbytte i de neste ukene fremmover =)
Det kommer helt ann på om du velger å tilføre fisk eller ikke. Om du ikke tilfører fisk, så er det bare å la det stå, men om du tilsetter fisk så bør du gå til anskaffelse av en amoniakk test for å måle gjevnlig. Ammoniakk er veldig giftig for fisk, selv i små mengder. Så om du velger å går for dette vil jeg anbefale å gå for 3-4 vannbytter i uka, men om du måler gjevlig så finner du jo ut av om du må bytte eller ikke. Siden du har startet med et akvarie på 450l, så skal det også litt mere til før avfallsstoffene kommer opp i skadelige nivåer, enn om du hadde starta med et lite kar. Men det kommer helt ann på hvor mange fisker du da evt tilfører, store dem er å hvor mye du fòrer. Så uansett så vil jeg ikke anbefale at du tilsetter så mange fisker den første måneden.

Kjenner du derimot en annen akvarist så kan du få filterguffe fra ham og "jumpstarte" ditt eget filter.Enten tilføre filterguffa i ditt eget filter evt la filteret sirkulere i ei bøtte med guffa, da vil du spare tid.Men jeg antar at du har et utvendig filter, så da er det bare å fylle den guffa i filterbøtta. Siden jeg har flere kar så bruker jeg den metoden hele tiden når jeg evt skal sette i gang et nytt kar/filter
Så bare ta litt slam fra filtre i et annet akvarie og putte nederst i utvendig pumpa?
=)

Et nytt spm. =) Siden du var så behjelpelig. Jeg har en eheim 2078 (700)
Trenger jeg egentlig flere pumper? Har to store innvendig, (juwel sin standard som følger med, og en eheim til) .
Jeg har tilgang til et stort sumpanlegg. Hvis jeg fyller noen poser med vann, og fyller om pumpa mi med dette vannet. Vil det hjelpe ?

Evt fyller litt i akvariet også?
Pumpemessig, så holder det du har plenty.

Er filterguffa du er ute etter, er der bakteriene lever. Noe fins seff i vannet også, men primært i guffa. Så få tak i guffe og fyll dette i bunnen av filteret. Men ikke la det gå for lang tid fra du henter det, til du fyller opp ditt eget filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap