Noen viktige spørsmål

- Hvor mange timer med Lys?
- Hvor ofte skal jeg mate?
- Hvor ofte skal jeg skifte vann?
- Hvordan ordne med CO2?

Karet mitt er Juwel 180l, med 4 planter, 5stk pallet-ciklider, 4stk sommerfugl-ciklide, 3stk corydas?


sliter en del med grønne ruter og bånn
Vil så gjerne lære meg dette, og ha ett flott og sunt akvarium, vi driver som sagt med levende-dyr
ca 10 timer med lys er fint.
mat 2 ganger om dagen.. skal være spist opp på 2 - 3 min.
skift 20% to ganger i uka eller litt mer en gang i uka.
co2 er ikke nødvendig med mindre du skal satse på et storslått planteakvarium.

Når dette er sagt så finns det nok artikler om alt dette både her inne og ellers rundt på interenett. Viktigst av alt, les deg opp på typen fisk du har og skal ha, begynn her inne i infobasen og finn frem til riktige vannverdier! pass på at fiskene passer sammen i henhold til vannverdier/temperatur.

lykke til!
Ok tusen takk prøve og skaffe timer til lys og stille den inn men ang verdi i vannet er det noe man kan se etter? eller må man ha masse dill dall for mange 100lapper?
Takker :=) da skal jeg stille inn det jeg også
KennethF
Ok tusen takk :) prøve og skaffe timer til lys og stille den inn :) men ang verdi i vannet er det noe man kan se etter? eller må man ha masse dill dall for mange 100lapper?


Skal du måle vannverdier er det kun dråpetester som er til og stole på og det er ikke gratis, men du MÅ ikke kjøpe deg en stor koffert med målinger for alt mellom himmel og jord av den grunn..

Alternativet er og ta med vannprøver til dyrebutikken og få dem til og måle for deg. Dem fleste gjør dette gratis, men ikke sikkert dem er like fornøyde om du løper ned dørene dems annenhver dag for og teste da..

Kjøper du deg tester for PH, nitrit og nitrat så er du godt på vei

Bare husk og kjøp på nett og ikke i butikk, så sparer du litt..
Du har kjøpt fine fisker, men de gjør seg dessverre best når alle disse ikke er i samme kar. Årsaken er at både palettciklidene og sommerfuglciklidene kan være temmelig territorielle og hissige når de har egg/yngel. Grunnen er at de fleste ciklider passer egg og yngel de første ukene.

Corydoras legger egg på glasset, flate stener ( som også sommerfuglciklidene), bredbladede planter mm. De passer ikke egg, tvert om er det ofte slik at de spiser eggene. Det betyr at corydoras ikke har begrep om revir og ikke skjønner at når de blir jaget vekk, er det best å holde seg vekk. De kan bli skadet i dette selskapet.

Kjøp gjerne flere planter, da gir du fiskene skjulesteder når de føler behov for det, samtidig som det er pent å se på.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap