Halvannen måned senere...

Hei!

For halvannen måned siden fikk jeg fisk i mitt første akvarie, et Juwel 110 liter.

Kjøpte det brukt og trengte kort innkjøring siden filter og røtter og sand fulgte med og ikke var blitt rensa.

Forundringen var stor da det dukka opp ei Amanoreke et par dager etter at jeg hadde fylt opp med vann og satt inn noen få planter. Den hadde overlevd et bortimot tørrlagt kar som ble fylt opp med vann som holdt 10 grader. Har i etterkant skaffa ei Amanoreke til.

Ei halv uke etter kjøpte jeg 6 Sverddragere. En av dem er død nå, men den virka litt skral fra begynnelsen.

Litt etter, (og dette er som å "banne i kjærka") kjøpte jeg 8 kardinaltetra. De skal vistnok ha HELT andre vannverdier enn fisk flest, så jeg så litt mørkt på det.
Derfor eg jeg fortsatt litt forundra over å se at alle lever, er i vigør, stimer fint, spiser, leker (ser det ut som), og i det hele tatt ser ut som de rett og slett trives.

Så ble det anskaffet to Ancistrus, og det er et par livlige krabater! Kaller dem for pussefisk eller sussefisk, for de pusser og "kysser" seg vei over ruta.

Til slutt ble det kjøpt 4 Corydoras Panda for ca. 3 uker siden. Disse er også fulle i vigør og roter rundt på bunnen. Av og til er det full fart opp til overflata og som en rakett ned igjen.

Da jeg begynte med akvariet leste jeg et sted her inne på forumet at det var vanlig at 60% av fiskene var døde innen en måned hos nybegynnere. Jeg har mista 1..en fisk.

Resten ser ut som de trives godt enda jeg ikke har tilfør vannet alskens stoffer for å justere vannverdier. Når jeg bytter vann, tilsetter jeg Aquasafe, og det er det.

Vannet er klart og fint og jeg har ingen problemer med alger. Har hatt litt grønnalger på fronten en gang, men det har jeg skrapt greit bort. Pussefiskene er jo flinke der.

Har ganske mye planter, og de vokser veldig godt. Har aldri tilført noen form for plantenæring, men det spirer og gror likevel. Har tatt avleggere av de som er der og satt ned i sanden/grusen, og de slår rot fort.

Etter alt jeg har lest om vannverdier, temperatur, planter, tilsetingsstoffer osv., kan det se ut som at jeg har brutt de fleste regler i "boka" her. Likevel ser det ut til at både fisk og planter trives veldig godt.

Kan det være noe i at "det enkleste ofte er det beste"..?

Jeg bytter ikke mer enn ca. 20% av vannet i slengen, men litt oftere enn en gang i uka og tilsetter Aquasafe hver gang.

Jeg lar filterne stort sett være i fred og kryster dem bare i akvarievann av og til for å få ut større partikler.

Det hadde vært interessant å få noen synspunkter fra mer erfarne akvarister, og gjerne noen erfaringer når det gjelder dette med vannverdiene til Kardinaltetraene.
Ang. det tenker jeg litt på det faktum at de aller fleste skapninger er tilpasningsdyktige i hht, miljø, så dette kan vel gjelde litt for fisk også..?

Jeg synes strengt tatt ikke du har brutt så mange regler jeg?

Å la ting være i fred (innenfor rimelige grenser) fungerer godt hos mange.

Angående kardinalene så er det kanskje interessant å vite om de du har er oppdrettet eller viltfanget?
Jeg tenker på feks Kampfisk, som har blitt avlet veldig mye på.
Noen mener at oppdrettsfisken tåler ett videre spekter av vannverdier en den opprinnelige villfisken, pga at generasjoner etter generasjoner har blitt holdt og avlet i høyere pH enn villfisken.

Bare en tanke
Svært mange erfarne akvarister bruker tilsetningsstoffer i liten grad. Det gjelder de fleste av remediene som skal "rense" vannet, fjerne klor og tungmetaller etc., redusere innkjøringsperioden og endel mer.

Årsaken til at dette brukes lite, er at vannet i Norge stort sett er av utmerket kvalitet for akvariefisk. Det er ofte også bløtt overflatevann som nesten all Sør-Amerikansk fisk trives med.

Så er det fiskenes krav til vannverdier. Du sier ikke noe om pH, GH og temperatur i tappevannet ditt. Du er også klar over at du har fisk med ulike krav til nettopp pH. De fleste dyr, også akvariefisk (mennesker også for den del) overlever under mindre gunstige forhold enn de optimale.

Med utgangspunkt i "vanlig" norsk vann, vil akvarister som holder f.eks. Malawicilklider måtte øke pH og GH, mens en som har Sør-Amerikanske dvergcikider, som jeg gjør, måtte senke pH og helst senke GH ved torvfiltrering, særlig om det er viltfanget fisk. For enkelte arter er det en livsnødvendighet. Fisk som lever i svært surt vann, rundt pH 4, har ofte et svakt immunforsvar fordi deres vanlige leveområder er nesten bakteriefrie nettopp på grunn av den lave pH. I nøytralt vann vil disse ikke leve lenge. Tilsetningsstoffer kan altså være livsviktige

Et spissformulert, men dessverre ikke uvanlig eksempel: En gullfisk kan leve et års tid i en bolle. Mange vil kanskje ta det som et tegn på at den har det bra, spiser og svømmer. Noe annet valg har den da heller ikke. Under gunstige vilkår, dvs. et stort akvarium, vil den kunne leve i opptil 25 år. Da er ett år ikke å leve godt, men å overleve før en smertefull død gjør slutt på lidelsene.

Trolig er fiskene du har oppdrettsvarianter som i mange generasjoner kan ha hatt andre livsvilkår enn de hadde i naturen. Det betyr at de kan ha andre krav til vannverdier enn det som er oppgitt i Fiskebasen på AF og at de kan ha det bra hos deg. På den annen side, det vil aldri være galt å gi fiskene så gode vilkår som mulig og heller gi avkall på enkelte arter som ikke har noenlunde samme krav. 6 uker er også for kort tid til å kunne se om dette egentlig er gode forhold.

Om du skulle kjøpe viltfanget fisk, vil jeg sterkt anbefale å ta hensyn til de optimale vannverdiene for den aktuelle arten.

Ellers lykke til med hobbyen. Den kan gi det man ønsker å få ut av den, enten det er et selskapskar med fargerik fisk og frodig planteliv, eller dunkle kar med tefarget vann og kun en art som da får helt optimale leveforhold for å få til oppdrett og betrakte naturlig levevis. For mange gir det lyst til flere kar, så sett av plass like godt før jo heller.
Jeg er veldig glad for å få et så utfyllende og informativt, godt svar!

Var redd det kanskje kom litt ymse, men det du sier her er helt klart å ta til etterretning.

På butikken der jeg har kjøpt alt av fisk, hadde de ingen problemer med at jeg hadde de omtalte fiskene i samme vann. De som driver butikken er selv ihuga akvariefolk med svære akvarier hjemme.

Har spurt dem til råds rett som det er om småting, og jeg får alltid gode råd som stemmer svært godt med mye jeg leser på forumet her.

Antakelig er det vel slik du nevner da, at kardinalene kan være tilpassa over lang tid. Jeg VET jo ikke det, men håper det er slik og at de ikke har det vondt.

Takker igjen for svaret!

Ps.

Mitt neste spørsmål blir ang. flytting fra gammelt til nytt, større akvarium, men den tid, den sorg..

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap