Bør man ha grus under sanden?

Hei Jeg har anskaffet noen kuhlii åler...

Men da jeg har fin grus må jeg nok bytte til noe enda finere da jeg leste de likte å filtrere sand igjenom gjellende... Anbefaler dere Chinchillasand da? Og hva med biltema sin blåsesand... Er den ikke bra nok da?

Og bør man ha grus under " stillestående" sand ? Eller kan jeg bare ha Chinchillasand i uten grus under?
For det første.. og ha blanding av sand og grus vil ikke fungere over tid om du ikke vil ha grusen på toppen. Den fineste sanden vil alltid synke til bunns etter vært..

biltema sin sand er det eneste jeg bruker her i huset da den er både billig og ser "naturlig" ut, syns jeg..
Det annbefales av dem fleste og bruke artikkelnr: 175425 Grovkornet, størrelse 0,2–1,0 mm da den som er ennå finere kan bli for tett..
Her er et bilde av biltema sin "grove" sand forresten..
Så flott... Tusen takk for så raskt svar da bytter jeg ut å har bare sand i bunn... Er det noen negative områder eller noe spesielt jeg må huske på med sanden? Den utgjør ikke noe ph forskjell?
Den sanden har ingen innvirkninger på vann verdier..

Eneste som er med sand kontra grus er at det kan danne seg gassbobler i sanden fra råtne planter som ikke er bra, men den risikoen er minimal, spesielt når du har dyr som roter i sanden og konstant vender på den..

Og khulii-ål er jo en av dem dyrene som er flinke til og passe på det for deg.

En annen ting du må huske på når det gjelder grus vs sand er at ALLE dyr i akvariet kan ha sand, men ikke alle kan ha grus..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap