Tråd-lignende alger?

Hei, er det noen som vet hva dette er? Jeg har et rimelig nytt Juwel Rio 300 hvor jeg har 2 pygocentrus nattereri (rødbuk piraya) 2 gule pleco og 5 små barber av en sort.

I akvariet har jeg brukt chiklide sand, som er en veldig lys og pen sand. Men jeg har opplevd at den har blitt brunaktig enkelte steder og det kommer små tråder opp av den som blafrer i vannet. Noen som vet hva dette kan være? Kommer spesielt dær maten til pirayaen pleier å lande.
Det er kort og godt brunalger.

Hva kan jeg gjøre? Bør jeg unngå at maten faller til bunn? Må jeg kaste sanden som er infisert eller hva? Takk for kjapt svar.
Nei da.
hos meg gnafset Ancitrus dem i seg.

har du kort tid med lys på i karet.
er det mye over 4 - 5 uker siden du startet det ??
Lys fra 10-22:55, kun 1 av 2 lys.
Startet for 3 uker siden, kjøpte bakteriekultur osv, ingen fisk har dødd. Byttet også litt vann hær om dagen.
Lengden av lys er i allefall lenge nok.

brunalger er påstått å komme av Nitrat Men husker fra forrige gang jeg hadde kar at i 3 kar så kom den når nitritt begynte å gjøre seg gjeldende..

Da hadde jeg ikke noe som gnafset algene så jeg reduserte lyset og skiftet 30% vann om dag i noen dager.

Jeg vet ikke hva som gjorde det om det var kun lyset eller vannskifte eller begge deler.

I mitt kar som jeg har nå så reduserte jeg lyset til 9 timer og satte inn Ancitrus
(vet ikke om det går med Ancitrus i karet ditt) de spiste det som var og jeg såg ikke nye dannelser etter det.


Men nok en gang Det er ikke farlig. og vil forsvinne.
Test med ett vannskifte.

Hadde også målt dine vannverdier for Nitritt evt. nitrat.
Byttet omlag 90l i går, skal prøve å slå av lyset litt tidligere og bytte vann atter en gang om det ikke gir seg. Tok det lang tid før ditt forsvant? Forsvant all fargen? Min hvite/lysegule sand ser ut som brunt sukker!
de to Anci. spiste rein hele bakveggen det meste var på første havldel fra utblåsen på pumpa. i sanden såg jeg litt men det romsterte litt med slamsugern så var det enten borte eller gjemt.
ikke noe å se siden.

Dette er som sagt ikke noe krise.
Får bare la det være en liten periøde og se hvordan det utarter seg . Takk for svar uansett Rolf!
Betrakt det som at jeg delte min erfaring med brunalgen,

Det finnes sikkert flere meninger om hvordan handlinger bør skride frem.

*S*
Algen har begynt å forsvinne, passet på å slå av lyset et par timer tidligere i går kveld og slå det på igjen enda seinere. Det er kanskje 60% igjen, men det er en god forbedring på kort tid. .
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap