Nytt akvarie :))

Jeg og samboeren min har kjøpt oss et 60l akvarie , det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å mixe det med mange forskjellige fisker, uten at det blir for krevende for en nybegynner? jeg synes liksom de vanligste akvariefiskene blir litt "kjedelig" .. har fått inntrykk av at de kuleste fiskene enten er aggresive mot andre, krever territorium i akvariet, og trenger spesielle levekår og/eller saltvann..
noen som kan lede meg litt i riktig retning hvordan jeg skal sette opp med fisker? har en guppy og en praktbotia der foreløpig

- Terese
Praktbotia krever nesten fem ganger så mye plass som dere har nå. Disse kan bli opp mot 40cm, og skal egentlig være i gruppe på flere fisk.

Mitt tips er å søke i fiskebasen etter fisk du synes ser fine ut, så kan du spørre konkret i forumet om det vil være en god sammensetning. Sett minimumsstørrelse på akvariet til 60L som søkeparameter, da slipper dere å bli fristet av fisk som egentlig ikke passer i karet deres.

Vi har hatt et 63L-kar i et halvår nå, og det vi har nå er kirsebærreker, ancistrus og en liten stim dronningrasbora. De funker kjempefint sammen, rasboraene rører ikke rekene. Samtidig har vi 5 forskjellige planter som pryder det hele

Synes fort det ser litt rotete ut om man fyller et lite akvarium med masse forskjellige fiskearter. Prøv å hold dere til én eller to arter, det er mitt tips
Ancistrus SP. Fordi de er så søt =)

Og ja, praktbotia krever en god del mer plass enn 60l. Anbefalt for 250l.
Spennendes projekt=)

Du bør gå for små fisk, som ikke blir så veldig store..

Tetra, kuhli-ål(selv er jeg veldig svak for kuhli-ålen,den er jo helt nydelig), osv...

Du bør lese deg frem litt på nettet, å lete..
Ikke gjør som meg!
Jeg gikk på dyrebutikken å spørte...
For leenge siden jeg har hatt akvarie, så var litt rusten når jeg begynte med akvarie igjen!
Det rådet jeg fikk, var å kjøpe Elefantfisk! Jeg fulgte rådet....

Kom hjem, leste masse(etter at fisken var kjøpt dessverre) å der sto det stikk motsatt av hva jeg ble fortalt i dyrebutikk!
Men Elefantfisken trives bra den (den trenger forresten stort kar)

men Masse spennendes fisk å velge mellom

Lykke til


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap