Høye nitrittnivå

Forrige søndag fikk vi et 50l akvarium i hus, og på mandag flyttet fem mollyer, et yngel og 12 planter inn i karet.

Etter å ha lest litt her inne siste uken ser jeg at vi har gått rett i fella med å stole på akvarieselgerne i det at det er trygt å sette fisk i nye akvarier så lenge man har nok planter og litt bac terial i vannet...

Jeg har kjøpt noen vanntester, og vi har forhøyet nivå av nitritt i karet. Jeg skjønner at dette ikke er så uventet, men lurer nå på hva vi skal gjøre nå , for de seks fiskene bor jo der, og vi må løse dette som best vi kan.

I dag byttet vi ut ca 20% av vannet. Skal vi fortsette med dette hver dag til nitritten er usporbar?

Vi har ikke stoppet å fore, men følger nøye med på at foret som gis blir spist. Kanskje slutte helt med mat? Hva med yngel-fisken vår? Vi han tåle å sulte litt?

Har dere noen gode råd å komme med til en nybegynner som sitter midt oppe i de klassike nybegynnerfeilene? Vi vil jo så gjerne passe på at fiskene våre har det bra, og at de overlever alle seks...
Fôr så lite som mulig og ta større vannbytter, gjerne opp mot 50%, daglig. Siden du bor i Oslo burde det også være mulig å finne noen snille akvarister som kan donere litt filtergugge, søk opp "kickstart av filter" i søkefeltet her inne og les litt om hva det innebærer
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap