Belysning, planter og fisk i et juwel lido 120

Hei.

Har akkurat gått til innkjøp av et Juwel Lido 120 liters akvarie, og så langt har man fått i grus og planter. Etter å ha lest frem og tilbake, googlet og forsøkt å forstå er det fortsatt en del spørsmål som man sitter igjen med.

Man kan forsåvidt begynne med belysningen. Originalt kommer Juwel Lido 120 med to stykk Juwel HighLight Day 24W som har en fargetemperatur på rundt 9000K. Burde man vurdere å bytte ut det ene rører med et rør med fargetemperatur 5500-6500K? De to nærmeste jeg finner fra Juwel er forsåvidt HighLight Nature (4100K, 24W) eller HighLight Colour (6800K, 24W). Noen forslag og tanker rundt dette? Jeg har lest at planter kjappere ved høyere Kelvin, mens de vokser relativt tett og sakte med Kelvin rundt 5500. Spiller lyset inn på plantenes trivsel?

Hvordan er det med "for mye" planter i et akvarie? For lite planter vil gi økt algevekst, men hvordan blir resultatet med for mange? På et 120 liters akvarie er det vel anbefalt med 12 planter (1plante pr 10 liter vann). Hva om man hiver på f.eks 6 ekstra planter? Vil dette føre til høye svingninger mellom O2 og CO2, og i så måte sterkt variabel pH og KH?

Når det kommer til det øvrige livet i akvariet har jeg et ønske om 2 stykk Viftereker (http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1107), 4-5 Maller (Forslag mottas med takk) og ellers Guppy (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274). Vil ca 12 Guppy'er være maksimalt av hva man kan ha i akvariet ? Har hørt at man bør ha en liter vann pr cm fisk. Er det en tilstrekkelig stor stim / gruppe?

Jeg har ikke helt funnet GH/pH på Viftereke, men hvordan vil den trives sammen med maller og guppy? Vil den trenge et annet habitat, eller er det i så tilfelle ikke den store foskjellen på rekens trivsel der?

Vann... det er anbefalt å bytte 30 prosent vann hver uke... I mitt tilfelle blir dette 40 liter. Vil man kunne bytte ~10 liter vann annenhver dag?

Forslag og kommentarer, samt lenker med nyttige ressurser mottas med takk Ellers kan man si at akvariet er nå på sin tredje dag med vann, og første innflytter er beregnet om et par uker.
Hei.
Skal prøve meg på noen av svarene du kikker etter.
Planter, de fineste og mest velfungerende akvariene har mye planter. Ei fin blanding av saktevoksende og hurtigvoksende (de sistnevnte tar opp nitritten algene lever av).
Har aldri sett noen med for mye planter, men med en del av disse oppi, blir det en del stell for at det ikke skal gro helt ned.

Lystemperaturen(kelvin) vet jeg ikke hvordan påvirker plantene, men det går på lysfargen. 10.000 k blir nærmest blått lys, mens lyspærer ligger på rundt 3000 k.


PHen vil ikke påvirkes stort av plantene, men om du bruker co2 for planteveksten, eller røtter i akvariet vil phverdien kunne gå nedover.
Jeg har i mange tilfeller lagt oppi en neve kalksand for å motvirke dette.


centimeter fisk i akvariet er en forferdelig formel som du bør glemme med en gang. En fisk på en cm vil veie et gram eller to, mens en fisk på en halvmeter fort vil veie 1,5 kilo, og dermed også forurense langt langt mer.

Du kan sikkert ha 40-50 guppy i den størrelsen, men begynner du med 10-12 av dem vil du likevel ha såpass mange i løpet av veldig kort tid.
Lykke til
Hei Pål, og takk for svaret.

Er nok dessverre mange tommelfinger-regler som ikke er 100% beskrivende i alle situasjoner, så da skal jeg hive vekk akkurat den tanken ja. Det er også godt å høre at jeg kan ha såpass med fisk i akvariet uten store problemer.

Så langt jeg finner er kalksand noe man tilsetter saltvannsakvarier? Hvordan er virkningne av dette på ferskvannsakvarier?

Reiser nok forøvrig innom en butikk for å kjøpe mer planter i dag og se hvordan utviklingen i vannet blir
Kernel
Vil ca 12 Guppy'er være maksimalt av hva man kan ha i akvariet ? Har hørt at man bør ha en liter vann pr cm fisk. Er det en tilstrekkelig stor stim / gruppe?


For å svar på om 12 Guppy er maks av hva du kan ha i 120 liter, så vil jeg si at nei det er det ikke. Du kan ha mange flere. Tror nok at du ganske så lett kan ha minst 30 stk. Men husk på at Guppy får veldig lett yngel, og da blir de fort veldig mange. Så er nok greit å ikke starte med mer enn rundt 10-12 stk. Kanskje 3 hanner og resten hunner.
Takk for svaret, Gundersen. Kan være greit å vite det også så man ikke får alt for mange fisk Kunne tenke meg plass til et par reker, maller og kanskje noen tetra'er også om jeg finner noen som trives i riktig GH.
Det er normalt sett ikke noe problem med maller og reker. Det finnes flere slag reker som kan vurderes. Selv har jeg kirsebærreker og de har ynglet masse. Men det er en fordel å ha tettvoksende plante, som f.eks javamose. Da trives de. Av malle kan jeg anbefale Ancistrus. Den er ikke så stor, og er enkel å få yngel på dersom forholdene er lagt tilrette. Må ha hule og en god rot. Tetra kan du kikke på, men noen skal ha litt anderledes PH enn Guppy. Selv har jeg Kardinaltetra og den har gått sammen med Guppy i over 1 år uten noe dødsfall. Selv om det står at den krever litt anderledes PH.

Jeg begynner å innse at jeg kjøpte akvarie alt for fort. Jo mer jeg egnetlig sjekker og får input nå, jo mer har jeg lyst til å gjøre om akvariet. Dessverre er det alt for mye forskjellige måter å gjøre om akvariet på som er vel så fine.

Takk for tipset om Javamose. Jeg tror nok det blir tatt sterkt i betraktning ved eventuelt neste akvarie. Har veldig lyst på et større akvarie allerede. Også mange bekymringer man burde ha satt seg inn i før man fylte opp 120 liter vann nå ser jeg

Da er det nok Guppy og Kardinaltetra som blir hovedvalget på fisk. Ellers har jeg hørt om Ancistrust som malle tidligere, men også blitt anbefalt Corydoras eller Otocinclus.

Hvordan er det forresten med grus? Jeg har sett på min, men har ikke sett mer enn "Imazo AB Akvarie Grus" på pakken??? vil tippe det er ca 4mm steiner. Tenker da på planter, fisk og hvordan det påvirker alt ellers.
Ancistrus er en veldig fin malle å ha. Den rydder bra opp i algene. Og er veldig enkel. Men du bør ha en rot samt en liten hule. Dersom du har et par, så blir det fort småtasser. Det opplevde jeg forresten for første gang igår. Har nå 10 yngel av Ancistrus.

Corydoras er en utrolig artig fisk. Den spretter rundt og ser nesten litt vimsete ut. Men den holder seg på bunnen hele tiden. Det du må huske på med Corydoras er at de trives best i en liten stim (f.eks 5-6 stk). Er de færre så holder de seg mer i ro og blir sky. En annen ting er at Corydoras MÅ ha sand. Dette er også en fordel for Ancistrus. Corydoras renser godt opp i sand. Men den spiser ikke alger.

Det å skifte fra grus til sand er faktisk ikke en stor jobb. Du bare øser opp grus, så kjøper du sand på Biltema. Men ikke den fineste. Den slipper du også å vaske. Bare hell oppi. Med sand så blir alle fiskene glad. Dessuten kan du få tak i noen sandsnegler som roter rundt i sanden. Kombinerer du med Kirsebærreker, så har du en fin miks i bunnen.
Er veldig glad i rundt 6500 kelvin, synes fargene på fisk og planter blir bra der, så jeg velger et sted i nærheten hvis jeg kan. I et Juwel vision 450 har jeg to Nature og to Day med reflektor, det gir omtrent samme synsinntrykk, og reflektor er en billig måte å øke lysmengden på. Linken er til karet som mitt svar på om man kan ha for mange planter - det er enda fler nå

Gratulerer med litersyken!
Hei og takk for svar i denne tråden.

Akvariet fikk på mandag et par beboere, og nye flyttet inn i går.

Linda W: Flott akvarie. Hvordan har du arrangert det med den blålige gløden? Fikk nesten lys på det samme på kveldstid / morgentid

Gundersen: Har nesten samme inntrykk av Acistrus'en som du har av Corydoraen. Mine Ancsitrus spretter rundt og beveger seg tidvis som gøyale lyn over akvariet. Skal se litt mer på tipset om sand etter hvert også. Synes det jeg har nå er litt for grovt egentlig.

En liten video fra avkariet kan man se på https://www.youtube.com/watch?v=4-p6lkQZpuk
Fint akvarium og fine fisker

Jeg har også svart sand i akvariet mitt og har satt på en svart papp-plate som bakgrunn, ble veldig fint. bare et tips
Kernel
Linda W: Flott akvarie. Hvordan har du arrangert det med den blålige gløden? Fikk nesten lys på det samme på kveldstid / morgentid :)


Takk Kernel! Blå LED fra Claes Olhson, beskrevet her. Ser at jeg fortsatt brukte klipsene, det har jeg sluttet med, bare kliner på en stripe og dytter lista nedi. Vet også at mange bruker IKEA-list med godt resultat. Det viktige uansett fabrikat er å tette alle glipper, de slutter fort å lyse hvis de havner i vannet vet jeg...
Kernel
Hvordan er virkningne av dette på ferskvannsakvarier? Reiser nok forøvrig innom en butikk for å kjøpe mer planter i dag og se hvordan utviklingen i vannet blir :)

Kortet inn innlegget ditt litt men det jeg ville svare på, var hvordan holde ph-verdien stabil og oppe når man tilsetter CO2: natronbikarbonat (skrev jeg det ordet litt feil nå..?) Fås kjøpt her for eksempel.

Når jeg drev med tilsetting av CO2 i akvariet, fikk jeg tips om å holde en KH på ca 4. Såvidt jeg husker, havnet da ph'en min på 6.8, akkurat der jeg ville ha den, men det var da med min mengde tilsatt CO2. Tilsetter du mer CO2, går den lavere.

PS! For å drive og "fikle" med KH-verdien, må man ha en vanntest for kh.
Takk for svar fra alle her.

Ref. innlegg #10 i denne tråden (Postet 07.11.2012 kl. 08:22) er det nå litt i underkant av to uker siden fiskene flyttet inn i akvariet. Mener å ha lest at man kan regne med 60% frafall av innkjøpt fisk, men så langt har ikke en eneste fisk gått bort. Godt fornøyd med resultatet så langt, og kan snart til og med sove godt om natten

Fiskene ser ut til å trives, bortsett fra noen Tetra'er som ser ut til å trives litt i ensomhet utover kvelden.

Rosea:
Takk for det Har enda ingen bakgrunn annet enn veggen, og er litt usikker på hva jeg eventuelt vil ha også, men kan jo teste litt med bagrunner

Linda W:
Det meste slutter vel å lyse om det havner i vannet Har et par ønsker når det kommer til belysning av akvarie, men usikker på hvor mye LED vil, eller kan, bli benyttet. Står de blå LED'ene dine på 24/7 ?

Mona O:
Takk for svar, skal se litt mer på dette og hvordan det blir med fisk og pH da. Har JBL's minste testsett + gH/kH så stort sett dekket der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap