Hva er det med fiskene våre...?

Vi lurer på hva som kan være problemet med fiskene våre.
Det startet i går kveld at fiskene virket litt sløve. Den ene hunn-platyen gjemte seg hele tiden bak filteret, helt oppi vannflata. Jeg trodde den var død, så jeg dyttet på den uten at den reagerte. Når jeg skulle ta den opp, så svømte den avsted. I dag ligger den mer eller mindre konstant på bunnen. En av hann-platyene gjemmer seg inni en av malluhulene, og er sjelden utenfor. Vi har også 6 corydoras panda som ligger mer eller mindre stille på bunnen. De er ofte oppe og snapper luft i overflaten. Vi skiftet ca 30 liter vann i går kveld, men det så ikke ut til å hjelpe. Ancistrusene ser også ut til å være lite aktive, og de ligger mer på bunnen enn tidligere. Jeg har ikke annen vanntester enn nitritt, og den er helt gul.

Ga de litt mat tidligere. Guppyene spiste flakforet i overflata, men tabelettene til coryene ligger urørte og løser seg opp. Vanligvis kaster de andre seg over de også, men ingen har smakt på de.

Akvariet er på 112L med 2 ancistrus oppdrettsvariant, 7 guppy 5 platy og 6 corydoras panda. På torsdag fikk vi 15 sandsnegler. Har fin sand på bunnen, eheim aquaball 130 filter og 13 planter, rot og stein. Akvariet er ca 2 måneder gammelt.

Er det noen som har noen ide om hva problemet kan være?
Jeg vil ikke at fiskene våre skal dø, eller ha det vondt...
Kan legge til at nå ligger alle guppyene og platyene bak pumpa, som i en klynge.
Vi skjønner ingenting her...
Bytt mye mer vann, med en gang! Og så må du få testet vannet skikkelig...
Det høres mer ut som noe galt med vannverdiene enn sykdom, selv om det er ikke sikkert.

Jeg ville også bytte vann med en gang slik som Sissimor foreslår (og mer enn 30 liter, 40-50 %). I tillegg burde du teste vannet for alt mulig, spesielt nitritt, ammoniak og ph, men helst også klor og andre ting. Hvis du ikke har testene selv, ta en vannprøve til dyrebutikken så fort som mulig.

Hvis alt er i orden med vannet, så kan det være en sykdom.
Du trenger å få testet vannet for å finne ut av det.
Takk for svar!
Ja, jeg skal få tak i flere tester snarest. Nitritt er det ikke, for det har jeg testet.
Bytter vann nå. Er litt bekymret for å bytte så mye. Jeg må ta det rett fra krana nå, og da blir det ganske kaldt for fiskene når temperaturen synker så pass mye.

Kan jeg evnt bytte mer senere i kveld, når temperaturen har stabilisert seg?
Har fylt opp en 25l dunk med vann til lufting/temperering til i kveld/morgen.

Skal se om jeg kan få tatt med en vannprøve til butikken i morgen tidlig.
Bytta ca 50L vann nå.
Det er 16 grader i akvariet.
Alle fiskene sitter fortsatt bak pumpa, trykt sammen...

Må være noe veldig galt oppi der...
16 grader? Det er aaaaalt for kaldt!
Hei Sissimor. =)

Ja, jeg vet det er for kaldt.
Men når jeg må bytte mye mer vann enn normalt pga at fiskene ikke trives,
så vil også temperaturen synke mer enn normalt.
Varmekolben står på, så det vil snart bli varmt igjen.

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg kan få til å bytte 50% av akvarievannet, og samtidig holde temperaturen oppe, når jeg må ta det rett fra krana...?
Jeg stoler ikke på varmtvannstanken her, så temperert vann fra krana er utelukket.
Hvis varmekolba greier å varme opp vannet til over 20 grader i løpet av par timer, så burde fiskene klare det, hvis de ikke er altfor sveket allerede.

Jeg ser at akvariet ditt er ganske nytt forresten. Hva slags innkjøring brukte du?
Og hva tilsetter du vannet når du skifter?
Hei Aqua1.

Det burde ikke være noe problem. Det er allerede 17,5 grader oppi der, og i følge fiskebasen tåler de jeg har temperatur ned i 18 grader. =)

Hva slags innkjøring...?
Akvariet sto uten fisk i 3 uker, før jeg satte inn 5 guppyhanner.
Etter 5 uker kom 2 ansistrus, etter 6 uker 6 c.panda, og nå for en uke siden fikk jeg 5 platy.

Jeg tilsetter ingenting i vannet når jeg bytter vann. De på butikken sa ingenting om det.
Jeg handler på Akvariekjelleren i Porsgrunn, og de har veldig god greie på fisk og akvarium. =)
Det er bra at temperaturen stiger fort, håper det går bra med fiskene dine.

Hvis du ikke tilsetter noenting, så ville jeg også teste for klor - det kan være klorforgiftning. Det behøver ikke å være men det er en mulighet med disse symptomene.
Ja, skal få testet vannet for klor også. =)
Det kan jo plutselig ha blitt tilsatt litt mer klor i vannet her.

Ja, får håpe de klarer seg til i morgen.
Får se om jeg kan få litt hjelp og råd hos Akvariekjelleren da.

Men det er ille å se at de åpenbart ikke har det godt oppi der, og at selv ikke vannbytter hjelper.

Leste litt om klor i vannet nå, og forsto at lufting av vannet kan hjelpe. Noen som vet hvor lenge det må evnt luftes for å ha noen effekt..? Tenkte jeg kunne sette de bøtter og dunker jeg har til akvariebruk med vann til lufting, også skifte vann igjen om en 3-4 timers tid.
Jeg har 2 små akvarier ( på 20l og 30l ) som er ferdig innkjørt. ( Uten noe oppi ennå. Det skal reker oppi der )

Vil det være bedre for fiskene å bli flyttet dit over natten? Jeg vet det er alt for lite for de fisketypene jeg har, men er redd de dør i det andre akvariet. Jeg vet heller ikke om det er noe galt med vannet der. Og hva med c.panda...? Kunne de evnt flyttes...? Jeg har grus/sand på bunnen der. Tar de evnt skade av å overnatte i et lite akvarium uten fin sand?

Noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre for å redde dem?
Det kan tyde på at det er noe feil med vannverdiene. Et testkit anbefales eller ta med en vannprøve til dyrebutikken. Før du bytter vann, bør du helle litt kokende vann oppi bøtta slik at temperaturen blir om trent det samme som i akvariet. Bruk termometer. Brå svingninger i temperaturen er ikke bra.

En annet mulighet er parasitter eller annen sykdom, les sykdomsguiden.
Hei Oppdretteren.
Takk for svar.
Ja, får håpe det er noe med vannet som kan gjøres noe med.
Skal ta med vannprøve til dyrebutikken i morgen, og få kjøpt en testkit.

Sykdom kan det være, men syntes ingenting stemmer med det som sto i guiden.
Får se når jeg får testet vannet grundig i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap