Albino pansermalle

Hei!

Jeg er helt ny på det med akvarium og skulle ha min første fisk i akvariet for bare noen dager siden og gikk derfor til nærmeste dyrebutikk og fikk der anbefalt å kjøpe pansermalle som algespiser i tillegg til noen kardinaltetraer. Kjøpte derfor 3 maller og 5 tetraer, skal skaffe flere av begge etterhvert for å få riktig antall i forhold til det som er anbefalt, men dama i butikken ga ikke noen informasjon om fiskene annet enn at hun anbefalte disse til å starte med. Når jeg kom hjem tittet jeg litt rundt her inne for å få litt mer info om hvordan disse fiskene trives best, jeg fikk da se at pansermallene helst skal ha sandbunn eller grusbunn uten skarpe kanter, i mitt akvarium har jeg 2 typer bunnstein, en type som er litt stor med runde kanter ikke noe skarpt og en type som er mindre stein med litt skarpere kanter, de er likevel runde nok til at jeg kan gni de hardt mellom fingrene uten at jeg kjenner det stikker eller noe spesielt. Mitt spm. er derfor om jeg burde være redd for at de kan skade seg på denne sanden eller er det noen som har erfaring med at dette kan gå bra?

Føler jeg ble litt skuffet over dama i butikken iogmed at jeg ikke vil at fiskene skal ha det vondt i akvariet mitt og jeg vil de skal trives best mulig, jeg sa jo at jeg var rimelig grønn når det gjaldt akvarium og mener kanskje dette er info de burde gi når de anbefaler fisker til kunder, eller hva mener dere?
De fleste som jobber i dyrebutikker har dessverre ikke særlig peiling, så det er veldig fint for fiskene at du fant Akvaforum. Og heldigvis for dem, så vil du deres beste

Pansermaller bør absolutt ha sandbunn ja, og de er ikke algespisere! Så der har damen i butikken lurt deg. Men coryer er så søte, at du kommer til å elske dem uansett. Billig sand som passer perfekt kan du f.eks kjøpe på Biltema (artikkelnummer 175425).
123
Okei, kjente jeg ble litt ekstra irritert nå når jeg fikk den infoen i tillegg, trodde de iallefall de spiste alger siden jeg spurte spesifikt om en type som kunne spise alger og hun plukket ut disse! :P Synes disse fiskene ser kjempe fine ut og de er sykt morsomme å følge med på så tror nok jeg kommer til å få ordnet sand istedefor å kvitte meg med fiskene, men har lest litt hvordan folk gjør det ved tømming og skifting av bunnsubstrat og har skjønt at det er viktig og holde pumpen igang, men hvordan er beste måten å gjøre dette når man har et pumpe system som sitter fast på insiden av akvariet?

Og kommer fra nå av til å spørre og sjekke opp mere her før jeg skaffer meg flere fisketyper, samt at jeg kommer nok til å handle andre steder enn dette aktuelle stedet. Handlet her når jeg handlet planter til akvariumet samt at jeg handlet noen planter på en annen butikk. Opplevde at i denne butikken var de bare inntressert i hva jeg skulle ha, gi meg det og få meg ut derfra, mens på det andre stedet forklarte damen bedre hvordan plantene ble etterhvert hvor fort de vokste og hvordan jeg skulle ta best vare på plantene videre. Så vet nok hvor jeg handler este gang

Men et siste spm. da for å dobbeltsjekke infoen fra butikken er om det går bra å fore disse mallene på vanlig fiskefor eller om de helst skal ha noen for for rekepellets eller lignende, og hvor mye mat skal de ha?
Når jeg byttet fra grus/stein til biltemasand så brukte jeg håven og fjernet det gamle litt og litt så ikke fiskene ble forstyrret.

For og fylle på med sand så helte jeg sanden på 1.5 liters flaske og senket denne ned i karet med tuten opp. Lot den stå til alle luftbobler var borte før jeg snudde den på hodet og fordelte sanden pent utover uten og støve ned karet..

99% av støvet ble igjen inne i flasken og det helte jeg ut i vasken før jeg tok en ny runde.

Mine Cory elsker NovoTab det er viktig og gi coryer mat som synker til bunns, da det er her dem roter etter maten..
Takk for svar, skal se etter de tablettene og prøve ut de Hørtes ut som en grei måte å få bytta ut sanden på, evt. så går det vel å ta ut fisken med litt av vannet i en annen beholder mens man skifter sand, men la filteret stå i å akvariumet?
Absolutt beste er og ta ut fisk, planter og gjenstander ja. Da gjør det jo ikke noe om du roter mer enn nødvendig..
okei, da blir det nok en tur innom biltema i morgen! men hvor mye mater du coryene dine med når du bruker de tablettene? Ser at de spiser det som måtte falle til bunnen av dne typen jeg bruker nå som er Tetra Min Hovedfor.

Og forresten takk for linken ser at den typen jeg bruker som jeg betalte 400kr for hos dyrebutikken bare koster 145 på den siden
Tror nok 1 tablett 1 til 2 ganger i døgnet holder, husk at tetra og andre fisker er også glade i novotab

Jeg bruker stortsett bare Aquamanias til alt jeg handler, både pga priser og pga service jeg har fått der..
Okei, tuse n takk for veldig nyttige svar
Bare hyggelig

Og når det gjelder Tetramin hovedfor så sparer du 20kr til om du kjøper porsjon siden du allerede har boksen..
Da fikk jeg ordnet meg en ancistrus igår kjøpte i tillegg 3 guppyer, en hann og 2 hunner, og de har utrolig nok allerede fått 7-8 yngler første natta, håper bare ikke de er like produktive hele tiden? :P
Det er de...
Gratulerer med nye fisker! Guppy er enormt produktive
takk for det er nå oppe i 12 yngler og ser fortsatt ut som andre hunnen snart skal ha noen også :P men får vel satse på at de overlever for har igen annen mulighet enn å la de være i akvariet, men foreløbig er alle i fin form
Har et litw problem med ene pansermallen min, den ser ut som den har fått ryggfinnen skadet av et eller annet men vet ikke hva hadde en guppy som døde igår så fikk sjekket vannet hos en dyrebutikk go det viste at vannet var helt perfekt, men er det mulig at noen av de andre fiskene, tenker da spesielt på en guppy hann som er litt etter de andre fiskene kan ha skadet den?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap