Tre ulike råd på 3 dyrebutikker...

Hei.
Har kjøpt 10 l akvarium til en kamfisk, og ønsket å vite hva jeg trengte til akvariet.
Ettersom jeg har prøvd å søke litt på nett og fått ulike svar der, spurte jeg også tre ulike dyrebutikker - og fikk faktisk tre ulike svar.....
Spurte om jeg trengte varmekolbe og pumpe. På en butikk fikk jeg høre at jeg trengte ingenting, den andre at jeg trengte bare varmekolbe og den tredje at jeg trengte bare pumpe.

Noen som vet her?
Kampfisk er jo en tropisk fisk, og trenger å ha varmt vann. Så ja til varmekolbe. Mine kampfisker går i 27 grader. Ville også skaffet en liten filterpumpe til akvariet, ellers må du bytte vann ganske ofte. Ikke at det er så stor jobb med bare 10 liter da, men det er greiest for fisken å ha noenlunde stabile vannverdier.

Håper også at du har dekkglass/heldekkende armatur, da kampfisken kan puste fra overflaten, og dermed helst bør ha noenlunde lik temperatur i luften over. Pluss at han kan hoppe

Kampfisker liker stille vann (lite bevegelse i vannet), og er glad i flyteplanter, hvor de gjerne bygger skumrede.
Hei.
Enig med det Sivert skriver. I et karr som er så lite med kampfisk, bør ikke sirkulasjonen være stor. Et rekefilter av passe størelse filtrerer godt uten at det blir storm, + at aventuelle yngel ikke blir sugd inn i filteret/pumpen. De buker også lite strøm, billig å kjøpe og veldig lette å stelle.

Mvh. Are
*kremt* mente det S_dreams skriver.hehe...
Takk for svar Er ikke så greit når en får så mange ulike svar fra butikkene. Da skal jeg kjøpe pumpe og varmekolbe.
Siste plassen jeg var på sa at fisken kom til å koke med varmekolbe når det bare var på 10 L.
Går det an å f.eks ha noen neontetra sammen med kampfisken?
Dersom du hadde hatt større akvarie, så ja. Men vil fraråde det på så liten plass.
Du bør også lese litt om innkjøring av et nyoppstartet kar/pumpe.
Varmekolbe har termostat. Det burde de i butikken vite, som tross alt selger slike...
Sissimor
Varmekolbe har termostat. Det burde de i butikken vite, som tross alt selger slike...

Erfaringsmessig er det svært lite kunnskap om fisk på de ulike dyrebutikkene.
At de ansatte ikke vet det er termostat på varmekolbene er jo direkte latterlig.

En god ide som er blitt omtalt tidligere på forumet er: still de ansatte noen kontrollspørsmål (som du naturligvis vet svaret på) dersom de klarer å svare på det kan du sannsynligvis stole på de.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap