Hei!
Jeg har et innkjørt og velfungerende 54 liters Juwel Korall 60 akvarium med originalt innvendig Juwel Bioflow Mini filtersystem. Bioflow Mini inneholder kun én blå filersvamp. I følge bruksanvisningen skal filtersvampen skiftes ut hver 3. måned. Dette har jeg gjort én gang tidligere uten å få problemer med nitrittopphopning.
Jeg har etter hvert skjønt at man aldeles ikke trenger å bytte ut svampen, og at det holder å rengjøre den lett innimellom ved vannbytter. Men nå har jeg likevel begått den dumheten å bytte til ny svamp, som jeg riktignok dynket i filterguffe fra den gamle. Nå synes jeg ikke vannet blir så klart som det pleier og ved nitritt-testen fra Tetra gir en antydet varm gul farge (ikke sitrongul). Jeg har bl.a. mange guppy-yngel som jeg ikke har lyst til å miste. Vil ikke bruke filtersvamp fra mitt andre akvarium pga. hvitprikk tidligere i høst.
Er det noen som har erfaringer med dette? Er det stor fare for nitrittforgiftning? Eller går dette greit, siden produsenten ikke skriver noe om dette? Og når den tid kommer at man faktisk må skifte ut den eneste svampen, hvordan bør man da gjøre det?