Kampfisk - en hann - to hunner

Jeg er nybegynner når det gjelder akvarium! Startet med en kampfisk i en liten boks. Dette var for galt, synes jeg, og nå bor han i et avkarium på ca. 50 l sammen med en del andre fiskevenner.
For en stund siden fikk han selskap av to damer. Ser ut som han foretrekker den ene, og dem har lekt noen ganger og ser ut til å trives. Den andre kampfiskjenta - blir en del jaget av både hannen og den andre hunnen.
Har sett hun prøver å få oppmerksomhet fra hannen, men han bare jager henne, eller overser henne.
De siste dagene har det nok vært litt mye action, og hun gjemmer seg i en plante. Kommer fram og "hilser", og svømmer litt rundt, men trekker seg tilbake.Ser ikke ut som hun har matlysten på topp heller. Men mistenker at hun tar av malletablettene om natten.
Håper hun ikke har blitt syk.
Blitt så glad i alle fiskene, og vil at dem skal ha det best mulig.
Er det noen som har gode råd til meg? Er det vanlig at en kampfiskjente gjemmer seg når det blir litt for heftig action i akvariet?
Forrige gang de to andre "lekte" oppførte hun seg også merkelig. Lå ganske høyt i vannet og var helt rolig. Akvarforum ser veldig bra ut!
Tre kampfisk er nok litt mye for en 50-liter. Det kan gå bra i perioder (siden kampfisk-gemytt varierer mye fra individ til individ, og også over tid), men som permanent løsning er det ikke alltid holdbart. Så det beste er nok om du skaffer deg et akvarium til, slik at du kan flytte kampfiskene fra hverandre når de plages.
Tusen takk for svar!
Har et 55 liters også.
Der har jeg 10 stk guppy (endlers), en sugemalle, 5 pandamaller, eplesnegle, batmansnegle.
Etter det jeg har skjønt passer ikke guppy sammen med kampfisk?! Kan det gå å flytte henne over dit?
Håper jeg får ordnet til det beste for dem, og alle de andre fiskene.
Bør nok lese mye mer her!
Kampfisk damer vil nok gå fint med guppy, det er som regel hannene som kan bli hissige på dem. Denne damen din høres ikke særlig aggressiv ut, så regner med det vil gå fint å flytte henne over
Tusen takk for svar! (Fint bilde du hadde med i fotokonkurransen, forresten!)
Håper du/dere vil hjelpe meg litt til:
Har to kalktabletter i vannet pga snegler og guppy.
Må dem ut av vannet når kampfiskjenta skal i?
Hvordan er beste måten å flytte jenta over?
Kan en vanlig plaspose brukes, med akvarievann, også tilvennes på samme måte som ny fisk? Helle opp i vann fra "nytt" akvarium , hvert 5. minutt., så fisken over i akvariet?
Jeg har ca samme temperatur og vannverdier i alle mine kar, så når jeg skal flytte fisk mellom karene slipper jeg dem bare rett oppi..
Mulig dette er skjødesløst, men jeg har ikke tenkt over andre løsninger, og det har aldri gått galt.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap