Beste måte å

Hva er den beste måten å kickstarte nytt akvarium og samtidig beholde nok bakterier i det gamle filteret til å ta seg av avfallsstoffene?

Har 2x Eheim pro 3. Tror begge er 2075. Eller så er den ene 2075 og den andre er 2073.

Uansett, hva er best:

1. Klippe begge de blå filtrene i begge pumpene (på midten) og legge et gammelt og et nytt filter i begge pumpene? (kan vel være litt vanskelig å få det helt nøyaktig?)

2. Vri litt det gamle filteret i en beholder, legge det nye filteret i beholderen i 5-10 min og montere det i det nye filteret og starte den?

3. Vri det gamle filteret i en beholder, legge innholdet i beholderen direkte i den nye pumpen (blåfilteret) og starte den?

Jeg har forresten latt filteret som skal kickstartes/tilsettes filterbakterier vært litt på. Er nok ikke så veldig relevant, men greit å nevne.
Jeg ville valgt alternativ 2.
Husk at når du tar bakterier fra ett filter og overfører til et annet, har begge filterne tilsammen den samme kapasiteten som "donorfilteret" hadde alene. Det betyr at du må sjekke ammoniakk og nitritt de første dagene i det karet du hentet filtergrums fra hvis belastningen i det karet er den samme som før kickstart av nytt filter..
Supert, takk fra hjelpen. Var det alternativet jeg også kanskje fant ut var det beste. Kommer til å holde litt øye med nitritt og være litt forsiktig med setting av fisker i det nye akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap