Er karet mitt ferdig innkjørt?

Innlegget kan slettes. Får jo bare posta halve innlegget, av en eller annen merkelig grunn?
Jeg starta innkjøring (med salmiakk) av en 260-liter den 5/10, og tester i dag følgende:

pH: 8 (tetra)
GH: 10 (tetra)
KH: 4 (tetra)
Nh3:
Nå har jeg ikke erfaring med salmi innkjøring, men jeg ville nok ha tatt prøver av No2, No3 og NH4.
Jeg forsår ikke hva som skjer. Jeg prøvde å poste hele innlegget flere ganger, men fikk bare med meg de første linjene. Merkelig. Aldri opplevd det før. To forskjellige nettlesere, men likevel klipper forumet samme plassen.

EDIT: kanskje det har med krokodilletegnene å gjøre. Jeg prøver uten:

Jeg starta innkjøring (med salmiakk) av en 260-liter den 5/10, og tester i dag følgende:

pH: 8 (tetra)
GH: 10 (tetra)
KH: 4 (tetra)
Nh3: under 0.05 (JBL)
NO2: under 0.3 (tetra)
No3: 20 (JBL)

Er karet mitt ferdig innkjørt nå, i og med at NO2 er på det laveste man kan lese av på testen? Er det bare å renske litt i algene, skifte masse vann, og befolke?

Og et annet spørsmål til slutt: Jeg skal ha malawi i karet. pH fra kranen her er ca. 8. Hvordan kan jeg øke KH uten å øke pH nevneverdig? Jeg har kjøpt pH/KH-buffer fra Webzoo (deres eget merke) men vil ikke denne også øke pH?

EDIT IGJEN: ENDELIG! hehe. Det var krokodillene som var årsaken, ja...
Jeg ville gitt det en dag eller to til, mandag vil kanskje passe også for deg? Om tilsatt dose er borte dagen etter og du leser under 0,05 NH3 og under 0,3 NO2, vil jeg si karet er innkjørt.

Litt usikkert med NO2 ettersom du bruker Tetras test for dette. Den er for lite fingradert i de lavere områdene. JBL starter på mindre enn 0,01 og 0,025 som "grønne" verdier mens den viser OBS! ved 0,1 og fare ved 0,2 og over. Altså kan du ha for høy NO2 uten å vite om det når du bruker Tetra.

Har ikke noe å bidra med når det gjelder pH 8 og øke KH. Har selv Apistogramma og skal ha pH betydelig ned!
Svaret til 530 er nok fasiten her. Kan imidlertid legge til at jeg har sammenlignet resultatene til testene fra JBL og Tetra ved lave verdier siden jeg har tester av begge fabrikater. Allerede ved 0,1 er det tydelig brytning mot rødt på testene selv om ikke Tetra har laget noen skala for så lave verdier. Viser den knall gul gjerne med et lite grønnskjær vil heller ikke JBL gi utslag. Nøyanseforskjellene er jo veldig små på de lave verdiene hos JBL også. Litt synd at Tetra har valgt å ikke lage noen fargeskala for de laveste verdiene siden de er målbare.
Takker for svar! Salmiakkdosen brytes ned på under et døgn. Det har den gjort en stund, mens NO2 har holdt seg kraftig rød. Nå er den veldig mye lysere i fargen enn den første som viser på tetratesten. Irriterende at jeg kjøpte Tetra sitt kit, merker jeg. Blir JBL fra nå av...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap