For varmt vann, hvordan få det kaldere?

Hei

Vannet i akvariet mitt er alt for varmt (28 grader) Hvordan skal jeg få det kaldere?
Plussmedlem
Spørs jo helt hvorfor det er for varmt det?
Justere varmekolben, mindre lys, kaldere i rommet....
Beskriv konfigurasjonen av akvariets lys, Dekkeplater, Varmekolbe. instillt temp
evt plassering.

Har du dekkeplate/r så vil det hjelpe å åpne den mot veggen om det er slik.

Eller er det så enkelt som feil i Kolben ??
Varmekolben står på 21 grader.
Har to lysrør på 18W
Uten at jeg vet hvordan plassering og str. på karet er så er dette vanskelig.
ta ut kolben og sett den i en bøtte vann på soverommet og se hva tempen blir i bøtta.
evt se om tempen i karet synker..


Mål temperaturen rett ved siden av karet.
(en vifteovn kan lage en strøm av varmluft på steder du ikke tenker over.)


Sjekk termometeret ditt
Karet er 120 liter
Står inntil en vegg ca 2-3 meter fra en radiatorovn
Termometeret er nytt
Skal teste kolben i en bøtte
Takk for tips
Kan en varmekolbe gjøre vannet kaldere, eller kan den bare gjøre det varmere?
Anna Emilie Våge
Varmekolben står på 21 grader. Har to lysrør på 18W


Hva slags varmekolbe er det? Mange som kjøper varmekolbe, aner ikke at de gjerne må kalibreres før bruk. De er ikke forhåndskalibrert til å gi rett temperatur fra fabrikk. Noen få merker/produsenter har det, men mange er det ikke... Så hvilken er din? Gadd du å lese bruksanvisningen før du tok den i bruk...? Det er det mange som ikke gjør, dessverre.
Så, det kan godt hende du har en varmekolbe som står der og varmer i vei, selv om den er innstilt på 21°C. Trekk ut stikk-kontakten til kolben og vent et par dager. Hva er tempen da? Er den sunket, så har du funnet synderen. Da er det varmekolben som ikke er riktig kalibrert.

En annen ting som har lett for å overopphete akvarier er bruk av dekkglass. Har du dekkglass på karet? Dekkglass "kapsler inn" varmen lysrørene avgir og varmer opp vannet for mye. Jeg har aldri brukt dekkglass, da akvariene fort kom opp i 30°C, bare pga lyset. Man sparer flere grader ved å droppe dekkglass.

Noen akvarier har heldekkende lysarmatur/topp, og da er det ikke så veldig mye man kan gjøre. Litt lufting blir det likevel om man lar fôringsluken stå åpen hele tiden. Det kan hjelpe en grad eller to, siden varmluft får slippe ut.

PS! Uten dekkglass er det en viss risiko for at noen fisk kan hoppe ut. Det er ulempen. Nå var det ikke noe stort problem for meg pga bunnlevende maller, men andre typer fisk hopper iblant. Det er en risiko man må for å få ned temperaturen.
Jeg har det samme problemet. Går det an å ha kolben på bare om dagen, og slå den av om natten? Vil det hjelpe?
Hva er å "kalibrere" kolben, og hvordan gjør man det? Jeg har kjøpt kolbe brukt, uten bruksanvisning, og har ikke lykkes i å finne bruksanvisning på nett.
Plussmedlem
Seahorse
Går det an å ha kolben på bare om dagen, og slå den av om natten? Vil det hjelpe? Hva er å "kalibrere" kolben, og hvordan gjør man det? Jeg har kjøpt kolbe brukt, uten bruksanvisning, og har ikke lykkes i å finne bruksanvisning på nett.


Hvis karet blir for varmt om dagen (da lyset står på) så har det ingen hensikt å ha varmekolben på om dagen. Hvis den fungerer som den skal så vil den jo ikke avgi varme i det hele tatt.
Spørsmålet er heller om hvor mye synker temperaturen om natten når lyset ikke står på. Synker den så mye at varmekolben slår seg på ..?

Det er ikke så mange varmekolber som har en kalibreringsfunksjon.
Jäger har det.
Du sier du har en ovn 2-3 meter unna. Denne kan være "synderen" for varmen. Ville prøvd uten kolba jeg og sett. I sommer hadde ikke 180 literen varmekolbe i i det hele tatt og holdet ennå alt for varm temp om jeg ikke hadde hatt fisk om trivdes i så høy temp da. Lå javnt på 28 grader uansett hva. Lufta ut en del på dagen når jeg var hjemme så ingen skulle sprelle ut uten å få hjelp inn igjen (eller bli kattemat uten mitt samtykke). Nå er det lie varme på der fremdeles faktisk og litt annen fisk og det holder fint med 24-25 grader uten kolbe. Fyrer litt i ovnen av og til og når det blir varmt i rommet så ser man jo at det er greit å slå av lys/lufte i karet fordi det stiger litt, men ikke særlig mye. Så kommer an på hvor mye jeg fryser for at jeg lufter karet. Jo varmere i rommet jo mer lufter jeg og slår også av minst et av lysstoffrørene. Det funker fint her.
Loomis
Hvis karet blir for varmt om dagen (da lyset står på) så har det ingen hensikt å ha varmekolben på om dagen. Hvis den fungerer som den skal så vil den jo ikke avgi varme i det hele tatt. Spørsmålet er heller om hvor mye synker temperaturen om natten når lyset [B]ikke[/B] står på. Synker den så mye at varmekolben slår seg på ..?


Det blir ikke for varmt når varmekolben ikke er på, men når den er på! Hvis 28 grader er for varmt? I følge fiskebasen er 28 grader maks for mine fisker - betyr det at 28 grader er ok? Med "for varmt" mener jeg egentlig at det blir varmere enn det som indikeres på kolben.
Spørsmålet er
- om det er risiko for at det kan bli enda varmere innimellom eller over tid, slik at det overstiger makstemperaturen i fiskebasen?
- om det blir for kaldt uten varmekolben? Og i hvor stor grad kan man eksperimentere med dette?
- om temperatursvingningen det å slå av kolben om natten vil medføre, er bra (fordi gjennomsnittstemperaturen blir lavere) eller dårlig (fordi temperaturen ikke er konstant)?

Varmekolben fungerer kanskje ikke som den skal, siden jeg ikke klarer å få den til å være fornøyd med en lavere temperatur?
Kan du ikke bare dra ut stikk-kontakten til varmekolben og se hva som skjer med temperaturen i akvariet over de neste par dagene? Fiskene dine tåler romtemperatur, om det skulle skje. Det skjer jo ikke brått, men svært gradvis over et døgn eller to, at temperaturen synker - forhåpentligvis.
HVIS temperaturen synker til et mer levelig nivå, si 24-25°C, så vet du at det var varmekolben som var feil innstilt og ikke riktig kalibrert. Da varmet den når den ikke skulle. Dvs varmekolben tror de 21°C den er innstilt på er 28°C, som er tempen vannet ditt har.

Det er også mulighet for at kolben ikke har noe å gjøre med det i det hele tatt, men at det er lysrørene som varmer opp vannet ditt altfor mye. Det vet du ikke før du har prøvd å dra ut stikk-kontakten og la den være ute et par dager. Fiskene tåler såpass "eksperimentering", så det er ikke noe å være redd for.
Skru ned gradene på varmekolben, da, hvis du ikke tør å nappe ut støpselet. Husk at det tar en stund å kjøle ned og å varme opp flere liter vann, det skjer ikke umiddelbart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap