Oppstart av akvarie


Har prøvd å lete her på forumet etter svar på det jeg lurer på, klarte ikke finne så jeg spør.

Jeg har akkurat startet opp ett nytt akvarie, 260 liter. Jeg vil ikke bruke salmiak metoden, redd for å gjøre feil . Det jeg lurer på, vet det bør stå uten fisk i noen uker 5 -6 uker vil jeg tro, skal ta jevnlig vanntester underveis. Men skal jeg ha noen vannskifter nå mens akvarie får gått seg til, eller skal jeg ta første vannskifte like før fiskene flytter inn?
Dersom du kjenner noen som har akvarium, kan du spørre om du kan få litt filterguffe for å kickstarte filteret ditt. Da kan du ha litt fisk i akvariet allerede samme dagen.
Ok, jeg har selv to andre akvarier, skal jeg da bare presse litt av guffa fra svampen inn i det nye filteret?
Ja, det har jeg selv gjort, med stort hell!
Jeg brukte RIKELIG med filtergugge, så gjerne ta fra begge karene dine. Jeg har hørt at man må sette inn fisk med en gang for at denne metoden skal lykkes.

Hvor store kar har du fra før, forresten, og hvilke planer har du for nykaret? Det blir spennende å høre, og kanskje få se bilder fra dine akvarier Kanskje en personlig tråd, hvis du ikke allerede har..?

Lykke til! Hilsen Nina




Takk Nina kanskje jeg skal prøve meg på en egen tråd, litt skummelt men
Karene jeg har fra før er ett på 60 l og ett på 180
Jeg har også kickstartet nye filtre med filterguffe før, og det er som Nina sier at da må du ha i fisk relativt fort, for at bakteriene ikke skal dø av "sult"..

Det jeg har gjort, er at jeg har tatt akvarievann (fra det innkjørte akvariet du har) i en 10-liters bøtte. Deretter har jeg tatt filterguffe i den bøtta med vann. Jo mere grums jo bedre:P
Deretter har jeg lagt det nye filtermediet i den bøtta en halvtimes tid så den får sugd opp vannet og guffa. Har helt resten av det gufne vannet opp i det nye akvariet, og vips, så er man i gang
Jeg gjør det også sånn. Viktig å sette inn få fisk til å begynne med og øke forsiktig. Men sånn er det jo nesten uansett. Det er der fordelen med salmi-innkjøring kommer inn; da kan du sette inn all fisk på en gang
Da jeg har god tid på meg før det nye karet tas i bruke vil jeg nå gjøre det på den langsomme måten, skal flytte over noe fisk fra mitt andre akvarie, men der er det utstrakt yngleling og de kan ikke flyttes enda alikevel.

Så mitt spørmål er, skal jeg ha vannbytter i det nye karet som er under innkjøring, eller skal jeg vente med det til alle målinger er bra, ca 5 uker vil jeg tro?
Det beste du kan gjøre er å ha filterguffe rett i akvariet. Da får både filteret og andre overflater i akvariet bakterier. Det aller beste er å tilføre salmi etter dette, men dersom du følger godt med kan du bruke fisker.

Du skal ikke bytte vann under innkjøring med mindre du har fisker i karet, og hvis ikke kan du ta et stort vannbytte før du setter i fisk.
Takk for greit svar , har som sagt ett annet akvarie. Kan selvfølgelig ta filterguffe derfra, men problemet mitt er ca. 70 - 80 en ukes gamle yngel. Har skjønt det sånn at man skal sette fisk i med engang når man bruker filterguffe slik at bakteriene ikke dør. Og jeg vet av erfaring at å få ta i fisk medfører masse stress og styr, og jeg vil ikke stresse foreldre og barn mer enn nødvendig enda.
Jeg ville ikke ha vannbytter under innkjøring, det ville bare forsinke prosessen.
Det er bare etter innkjøringsperioden, når du har fisk i akvariet og vannverdiene ikke er bra, at det trengs daglige vannbytter på grunn av fiskene.
Hvis vannverdiene er bra og du har fisk der, så bare vannlige vannbytter en gang i uken eller noe sånnt.
Hvorfor ikke bare kjøre på med filterguffe og så ha i litt salmi i en uke eller to før du sette i fisk? Du trenger ikke å være rakettforsker for å tilsettel itt samli.
Må jo innrømme at den salmi metoden får hårene mine til å stritte i protest, hehe, skummel sjø , og jeg er jo faktisk rakettforsker, lol, (nei da )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap