Kan "ingenting"! nystartet akvarium

Har nylig anskaffet meg et 110 liters juwel akvarium og trenger noen råd om fiskearter, planter osv..! Jeg er helt fersk på dette så hvis noen kan forklare litt med enkle ord hva jeg bør tenke på først, og hvordan jeg kan unngå de vanligste tabbene ..?
Jeg har allerede startet akvariet, altså fylt oppi sand (som jeg har skylt), noen planter og etter ca 10 dager kjøpte jeg noen neontetra og et par algespisere..!

Hva nå?



Bildet viser akvariet før fisk....
Du har allerede gjort den vanligste tabben dessverre. Akvarier, eller egentlig filtre, må kjøres inn, dvs. det må etableres en bakteriekultur som skal bryte ned avfallsstoffer fra fiskene, helst før du setter inn fisk.

1. Kjøp dråpetester for følgende: ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2), pH, nitrat (NO3). Helst av merket JBL. Prøv www. akvamanias eller www. webzoo. De er rimeligst.Ikke kjøp teststicks, de er upålitelige.

2 Let deg frem i artikkelsamlingen, om oppstart, innkjøring etc.

3. Skift 30 % (minst) av vannet daglig inntil du ikke lenger ser at det finnes ammoniakk eller nitritt i vannet.

4. Vær forberedt på at noen fisk kan dø pga. manglende bakterier i filteret og derved økning av ammoniakk og nitritt, begge er giftige for fisk.
OG når du har gjort alt som 530 sier og det er tid for å få flere fisk så ikke kjøp så mange av gangen. Det blir for stor belastning på filtere. Litt og litt er bra
Har du lest denne?
[URL=http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859][URLakvaforum.no/text.cfm?id=1859][/URL][/URL]

Der står det mye nyttig

Det viktigste du gjør nå i starten er å etablere en god bakterikultur, som klarer å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene dine (se artikkel). For å finne ut når bakterikulturen er etablert bør du kjøpe dråpetester for nitritt (de fra JBL er bra).
Siden du allerede har innført fisk uten at filteret har de nødvendige bakteriene vil du nok mest sannsynlig slite med nitritt fremover = daglige vannbytter på ca 30%. Du vil fort se på fisken om det er nitritt i vannet, da de vil "henge" i overflaten å gispe etter luft.

Du bør også skaffe deg dråpetester for ph. Da kan du lett finne ut hvilke fisker som passer for din vannkvalitet.

Hvis du søker neontetra i søkebasen til venstre, vil du få opp en fiskeprofil:
[URL=akvaforum.no/profile.cfm?id=9102][/URL]

Under kartet på denne profilen står det ph, min. liter, kh og gh.
Det kan være greit å sjekke fiskeartene før du kjøper de, for de som jobber i dyrebutikkene har (ofte) ikke peiling.

Du bør nå i startfasen ha en del hurtigvoksende planter som får unna overskuddsnæring, så du slipper å slite med alger senere.

Husk også at du aldri skal vaske filtermediet ordentlig, det skal være møkkete, for det er der bakteriene sitter. Hvis du syns det begynner å bli tett bør du bare ta ut "svampen" å knyste forsiktig i akvarievann, sånn at du ikke mister bakteriene dine.

Håper dette hjalp litt
530
Prøv [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2]. De er rimeligst.Ikke kjøp teststicks, de er upålitelige.

Jeg lagde linkene til de to nettbutikkene klikkbare, så du enkelt kan komme deg dit.
Kan bare understreke rådene du fikk av "530", skaff deg vanntester og ikke kjøp mere fisk på en måned. Det er en viss fare for at de dør, de du har skaffet, da akvariet ditt går inn i perioden med høy nitritt nå fremover. Nitritt er et avfallsstoff som filteret ditt ennå ikke har bakterier nok til å omdanne til det ufarlige nitrat.

Det tar litt over en måneds tid å innkjøre et akvariefilter. Det er den tiden det tar for filteret å danne de riktige bakteriene som bryter ned avfalls- og giftstoffene i akvariet (fiskeavfall, råtnende plantedeler, matrester osv).

Her er JBL vannverditester hos Aquamanias

Når du har kjøpt de anbefalte testene, er det bare å spørre her om du ikke helt skjønner hvordan de brukes (det finnes bruksanvisninger i pakkene, men likevel).
Personlig synes jeg det var skikkelig interessant og moro å teste vannet i akvariet mitt, da jeg var fersking. Jeg lærte utrolig mye av det, og hvordan prosessen med innkjøring av et akvarium egentlig fungerte.
Siden du allerede har fisk i karet, burde du prøve å finne noen i nærheten som du kan få litt filtergugge fra for å raskere få et system som virker.
Husk også å slamsuge ikke bare bytte vann hvis du får problemer med nitritt.
Men den største feilen mange gjør er at de mater for mye. det fører til at mat ligger å råtner på bunnen og lager ekstra problem med nitritt.

Lykke til
Takker masse for mange gode råd her. Jeg glemte nok å nevne at akvariet er brukt. Vet ikke om det har så mye å si, men nå er det 6 dager siden jeg hadde fisk i det, og det ser ut som det meste fungerer fint . Jeg kjøpte noe "middel" hos den lokale dyrebutikken( Tam Lade) som jeg fikk beskjed om å bruke... Noe av det var for å regulere nitrit/nitrat, og det andre var "plantegjødsel"! Karet er klart og fint, og både fisk å planter ser ut til å trives........
Var det i bruk når du kjøpte det er det godt mulig at filterbakteriene har overlevd Hvis ikke bør du forberede deg på nitritt etterhvert..

Dessverre ser det somregel veldig fint ut i starten, algeoppblomstring skjer ikke før etter ett par måneder, og fisk kan klare seg en stund med litt nitritt uten at vi nybegynnere merker det (klok av skade). Det tar uansett litt tid før nitritten kommer, du vil oppleve ammoniakk aller først...

Det er likevel kjekt å skaffe deg dråpetester, for da er det enklere når du skal kjøpe ny fisk hvis du syns det er dyrt å kjøpe dråpetester kan du ta med vannprøve til dyrebutikken din, de tester ofte gratis eller for en 10'er. Da får du iallefall en indikasjon på hvordan tilstanden er.

Og med mindre du har problemer med vannet hjemme (feks mye klor), så trenger du ikke vannforbedrene midler.. Det er bare mersalg for butikken, ikke noe de fleste trenger.. Vannet i Norge er av så bra kvalitet at det ikke trenger noe tilstelninger (med mindre det er spesielle forhold,eks klor)..

Plantene har også som regel nok næring i seg fra produsenten til å klare seg en stund uten gjødsel. Og vær obs på at noen planter må ha flytende gjødsel (tas opp i bladene), mens andre planter må ha gjødsel i fast form(legges i bunnsubstratet så det tas opp av røttene).
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap