Scalarer

Hei, jeg er en innbitt scalarefan og "måtte" dessverre kjøpe scalarer med oppdrettsfarger (en gul og en svartmelert). Nå har jeg endelig fått tak i en som har naturlige farger og kjøpte den enkle som fantes... Denne fisken er bare en baby, omtrent 2 cm, mens de andre er ca 5 cm nå. Jeg flyttet de to litt større i en 60-liter i håp om å hemme veksten deres en stund mens nykommeren får vokst seg litt større. Har fått tips i dyrebutikken om fóring også, gi de største flakfór og den nye litt mer mygglarver. Vil dette fungere tror dere? Alternativet er jo å levere tilbake de to eldste og heller kjøpe en til liten.

Et annet spm er -hvis- den naturfargede og en av de andre får unger, hva kan jeg forvente meg av farger da?

Sissel
Sissel Johansen
Jeg flyttet de to litt større i en 60-liter i håp om å hemme veksten deres en stund mens nykommeren får vokst seg litt større.


Hvis du er interessert i naturlige skalarer ("silver" som de heter på godt norsk), er det beste å returnere oppdrettsvariantene.

Uansett hva du gjør, så kan jeg ikke anbefale deg å prøve å hemme den naturlige veksten hos noen type fisk. Det er ikke bra for fisken. Verken for helsa eller for utseendet. Spesielt skalarer er kjent for å bli stygge og vanproporsjonerte hvis de har for liten plass, og det er ikke noe de vokser av seg igjen.

Om du krysser en silver med en oppdrettsvariant, vil nok over 90 % av avkommet bli silver, eller veldig lik silver.
Det at du skal hemme veksten heter "stunting". Fisken stopper å vokse og organene vokser som normalt. Trenger ikke å være et geni for å forstå at dette ikke er bra for fisken.
Ok takk for svar.
Jeg er ikke geni, og det er vel derfor jeg spurte i nybegynnertråden der "ingen spm er for dumme"

Sissel
Kampfisk
Om du krysser en silver med en oppdrettsvariant, vil nok over 90 % av avkommet bli silver, eller veldig lik silver.


Men denne "silveren" som jeg kjøpte var sammen med en del oppdrettsvarianter, så jeg vil tro at de kom fra samme "kull". Har ikke det noe å si? De hadde en til som liknet mer på en naturfarga enn de andre, så jeg får høre med butikken om jeg får bytte de to jeg har.

Uansett takk for svar

Sissel
Sissel Johansen
Men denne "silveren" som jeg kjøpte var sammen med en del oppdrettsvarianter, så jeg vil tro at de kom fra samme "kull". Har ikke det noe å si?

Ja, det har litt å si, men ikke veldig mye. Naturvarianten vil alltid være dominerende. Selv om "natur-fargene" har blitt undertrykket gjennom avl i hundre generasjoner, vil de kunne dukke opp igjen i løpet av en eller to generasjoner med en gang man begynner å krysse ulike linjer/raser/varianter.
Scalarer er flokkdyr og stimer når de er små, så ha dem gjerne samlet. De føler trygghet i "gjengen" da. Etterhvert som de blir større og kjønnsmodne, vil de begynne og danne par og skille seg ut fra gjengen, og par vil vise territoriell atferd. Men det er en stund frem i tid, og inntil da synes jeg du skal slå fra deg alle forsøk på "å krympe" veksten deres, og heller fôre alle godt og variert og gi dem god plass. Det gir sunn og fin vekst

Husk at du må ha et akvarium på minimum 200-250 liter til voksne scalarer. De trenger så stor plass på grunn av finneprakt og størrelse. Håper du har det eller har planer om å skaffe det?
Har kar som er stort nok ja. Skal jeg tørre å ha dem sammen da? Det er godt med planter, røtter og andre saker som de kan gjemme seg bak.

Sissel
Ja, jeg ser ikke noe grunn til å la være. Jeg har oppdrettet noen scalarekull,men aldri sett scalareyngel mobbe hverandre, med mindre de går altfor trangt (i for lite kar, da er det brått alle mot alle...). Det er veldig viktig å gi de nok plass i oppveksten.
Hurra, når den lille var i karet "først", mens de andre har vært i 60-literen så godtar de litt større den lille og nå har de blitt en liten stim her. Det har ikke vært noen angrep, slik det var første dagen når den lille ble plassert i karet. Takk for hjelp

Sissel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap