Kampfisken bjarne - slitte slør

Kampfisken Bjarne er i form med skumrede, lek og jaging av hunnen. I dag oppdaget jeg at sløret har blitt litt slitt! Noen som kan fortelle meg hva det er? Håper det ikke er finneråte? Vannkvaliteten er fin. Har kileflekkrasbora, dronningrasbora, maller, en kampfiskjente. Som noen her på Akvaforum anbefalte meg har jeg flytta den andre kampfiskdama til et annet akvarium.
Jeg kan ikke se noe spesielt galt på bildet du legger ved, er det tatt etter at finnene ble "slitt" som du sier? Det kan ikke være hunnen som napper litt i finneprakten hans da? Det kan jo få dem til å se litt fillete ut. Det hender jo leken kan gå litt hardt for seg.

Du får holde øye med finnene nå som du har seprarert hann og hunn, for om det er finneråte vil det jo fortsette. Og da pleier det å gå ganske fort, så å være tidlig ute med medisinering er viktig.

Finneråte er en bakteriell sykdom, men er ikke spesielt smittsom. Skal ikke si den aldri smitter, men den gjør det sjeldent. Jeg tror derfor ikke hunnen er i faresonen, selv om de har vært sammen.

Sjekk ut Esha 2000 for behandling av bakterielle sykdommer. Denne medisinen er ikke farlig for filterbakteriene dine. Vær forsiktig med bruk av andre medisiner mot bakterielle sykdommer, da mange av dem dreper filterbakteriene like mye som sykdomsbakteriene.
Tusen takk for raskt svar.Veldig glad jeg får hjelp her. Ja,bildet er tatt etter at jeg ser at sløret er litt slitt. Skrev litt klønete i forrige innlegg. Hadde to kampfiskdamer sammen med ham, det er den ene jeg har flytta. Pga at hun ble veldig plaget av den andre jenta. Bjarne var ikke interessert i henne jeg flyttet, leker kun med den andre. Den jenta han foretrekker er fortsatt i samme kar som ham.
Skal følge med på ham. Dumt spørsmål, men hvis det er napping av hunnen, vil sløret "vokse" ut igjen?
Er kanskje best å ha Esha 2000 stående? Vanskelig å vite når det bør medisineres, hvis det er finneråte.
Nærbilde av der sløret er slitt
Legger ut et nærbilde av der sløret er slitt.
Når bør det medisineres med Esha 2000 hvis det er finneråte?
Hvis det er kampfiskhunnen som napper, kan det bli sykdom av det også?
Dumme spørsmål, men tar sjansen siden forumet er for nybegynnere!
Kirsti Sørli
Legger ut et nærbilde av der sløret er slitt. Når bør det medisineres med Esha 2000 hvis det er finneråte? Hvis det er kampfiskhunnen som napper, kan det bli sykdom av det også?

Jeg synes fremdeles det er vanskelig å se om det kan være finneråte eller noe som helst egentlig, så mye kan det ikke være? Det er bare litt eller?..Jeg greier ikke se den slitte finnekanten skikkelig på bildet.
Inntil du er sikker, så ikke bruk medisiner unødvendig. Medisiner er siste utvei.

Det kan sette seg finneråte i finnekanten etter at fisken har blitt bitt og skadet ja. Det er det som ofte skjer; finneråte eller sopp slår seg ned i sårkanten etter bittskader.

Hold et godt øye med hannen og merk deg hvis dette "fillete" stykket på finnen hans ser ut til å spre seg. Jeg ville også tatt ut den hunnen, i tilfelle det er hun som gjør det. Når hun er ute av karet, trenger du ikke lure på om det er hun som gjør det dersom sløret til hannen fortsetter å bli mer fillete.
Kirsti Sørli
.... men hvis det er napping av hunnen, vil sløret "vokse" ut igjen? Er kanskje best å ha Esha 2000 stående? Vanskelig å vite når det bør medisineres, hvis det er finneråte.

Heldigvis vokser finnene til fisker ut igjen Så ja, det vil vokse ut igjen, ja, hvis sløret får være i fred. Det vokser naturligvis ikke ut igjen om noen driver og napper i det hver dag.

Det kan være greit å bytte litt vann hver dag når man har en fisk som er skadet, da det kan forebygge sykdom som sopp i sårkanten.
Til Mona igjen: TUSEN takk for svar! Du har rett, det er ikke mye. Ikke lett å se det. Følger veldig godt med på ham!Blir jo så glad i alle fiskene!Ønsker at dem skal ha det så bra dem kan. Han var den første fisken jeg kjøpte. I sommer. Var så dum at jeg kjøpte en 2 liters boks i dyrebutikken og hørte på at det går helt greit. MEN skjønte fort at dette vil jeg ikke!Han skal få større plass! Med varme og filter!Kjøpet var for impulsivt! Men det positive er at akvarieinteressen ble vekket!! Nå har jeg to akvarier, et på ca 50 liter og et på 55 liter.Gjør så godt jeg kan, og leser og leser! Spør og spør!
Håper jeg kan stille et spørsmål til i samme slengen....
Flytta den kampfiskjenta som ble plaget over i det andre karet. Det er hun som er igjen hos hannen som plaget henne mest. Gutten jaget henne bare hvis hun kom litt for nær.
Det jeg tenker på nå da er: hvis jeg flytter den jenta som plaget henne jeg flyttet over i samme kar igjen, blir situasjonen en annen siden det ikke er noen kampfiskhanne der?

Kirsti Sørli
Det jeg tenker på nå da er: hvis jeg flytter den jenta som plaget henne jeg flyttet over i samme kar igjen, blir situasjonen en annen siden det ikke er noen kampfiskhanne der?

Det er vanskelig å si, dessverre, så det kan hende du har en hunn "til overs" her. Man må bare prøve, og ofte er det slik at et miljøbytte (nytt akvarium) er det som skal til for å stoppe sånt. Men hold godt øye med dem. Kjøp noen ekstra planter, gjerne fyldige stilkplanter, for å skape mer gjemmeplasser.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap