Nystarting av kar, tips til fisk/planter

Er ikke helt nybegynner egentlig, men viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette...

Jeg har et akvarie på 350-400L (gammelt kar så husker ikke størrelsen helt) som jeg allerede har i drift. Men hadde litt sykdom og dødsfall i karet så er ikke så veldig mangen fisk der nå. Det som går der nå er for det meste sverddragere, men også noen guppyer og bunnfisk.
Men lurer nå på å tømme karet, innrede det litt bedre/finere og prøve meg på noen andre typer fisk. Har da lurt litt på labyrintfisker, men er ikke helt sikker.
Vil innrede karet med en del røtter, steiner, planter og med sandbunn. Sånn at ca 1/3 av bunnen er bare sand og resten er med innredning. Tenkte også på å bruke litt mose på røttene/steinene. Vil ikke ha mye flyteplanter egentlig, med 1-2 kan gå. Men mye gjemmesteder innimellom steiner og røtter hvertfall.

Jeg vil ha planter som er ganske enkle og ikke krever mye stell (forslag?)
Og fisk som går fint sammen og passer til typen innredning jeg tenker på. Ikke så vanskelige varianter, og heller ikke så veldig store fisk (max 15-20cm tenker jeg). Og helst noe fisk som ikke om møblerer hele karet med en gang
Noen forslag til en fin besetning?

Og om det er fisk som går fint med sverddragere også så skader ikke det siden jeg har en del yngel som jeg lurer på å beholde.

Alle tips taes imot med stor takk
Tja... Hva med et par perlegurami og en stor stim rasbora (sjekk vannverdier for utvalg)?
Corydoras! Fin stimfisk for sand, tar ikke yngel, stort sett fredelig og hevder ikke revir.
Prøv Avansert søk i fiskebasen.
Eller kuhliål, de kommer jo også fra Asia!
Forresten så skal sverdragere være litt hissige, så kanskje det ikke er så OK med perlegurami?
Har et annet kar med guppy, kuhlii ål, eplesnegler og posthornsnegler. Og et tredje kar der det skal flytte inn reker. Med rekene tekte jeg sverddrager yngelen kunne være til de er 1-2cm. Men lurer på å kjøpe et fjerde kar (50-60L) som jeg da kan ta yngelen over i til de er 3-4cm (eventuelt kommer de heller oppi med guppyene).
Så i dette karet som jeg snakker om nå har jeg ikke tenkt å ha yngelen tilbake i før det er litt størrelse på de.

Sverddragerene jeg har nå viser ingen tegn på å være hissig, så håper jo yngelen blir like fredelig som sine foreldre.
Tenker å beholde 6-8 sverddragere når de er så store at jeg ser kjønn.
PHen i vannet blir ganske nøyaktig 7.

Blir ikke rasbora litt små til å gå med sverddragerene når de er voksen?
Både Corydoras og Kuhliiål er fisker jeg liker ja. Så en av de vil jeg nok ha en gruppe med.
Har også en ancistrus (ikke spør hvilken type, men ser på en måte ut som en slørhale variant) i karet med gyppyer, og tenkte han kunne flytte inn i dette karet også, og skal prøve å finne en dame til han.
Men noen forslag til fisk som går mer i de øverste delene av karet?

Fisker jeg liker av utsenede etter litt søk er; paradisfisk, kampfisk, endlers, palettciklide, kakadueciklide, gul dvergciklide eller killi (flere typer).
Men av disse har jeg personlig bare hatt endlers så vet lite om hvor mye de andre ommøblerer og hvordan de oppfører seg...

Av stimfisk så likte jeg microrasbora kubotai, danio margaritatus, boraras brigittae, blå Perutetra og neon regnbuefisk.

Tenker da enten en stim med en av stimfiskene eller et par (eller gruppe) med en av de andre.
ceci-fisk
Har også en ancistrus (ikke spør hvilken type, men ser på en måte ut som en slørhale variant)


Med slørhale, mener du da 5-6 cm lange finner(fjerde siste bilde)?
Ligner på den ja, så er nok noe sånt.
Hva med en gjeng store fine Redback scalarer, de er så utrolig fine
Tror ikke jeg har sett de. Bilde?
Fant bilde.
Ja fine de, men om de danner par er det vel ikke plass til så mangen oppi karet likevel?
ceci-fisk
Blir ikke rasbora litt små til å gå med sverddragerene når de er voksen? Fisker jeg liker av utsenede etter litt søk er; paradisfisk, kampfisk, endlers, palettciklide, kakadueciklide, gul dvergciklide eller killi (flere typer). Men av disse har jeg personlig bare hatt endlers så vet lite om hvor mye de andre ommøblerer og hvordan de oppfører seg... Av stimfisk så likte jeg microrasbora kubotai, danio margaritatus, boraras brigittae, blå Perutetra og neon regnbuefisk. Tenker da enten en stim med en av stimfiskene eller et par (eller gruppe) med en av de andre.


Noen som vet mer om disse fiskene som vet mer hva som passer sammen?
Og om det er fisker som ommøblerer mye?

Har hatt malawi ciklider før, så vet jo de roter og river opp planter, men de ciklidene jeg nevnte er de like "rotete"?
Sett litt mer på hva innredning fiskene liker og sånn og lurer da på om jeg har funnet en bra gruppe fisk. Tror dere dette kan være en fin sammensetning til karet mitt?

2-3 Ancistrus
8-10 Cory (ikke bestemt hvilken type ennå)
15-20 Smykketetra
4 Gul dvergciklide
4 Kampfisk
6 Sverddragere
eventuelt noen endlers i tillegg(?)
ceci-fisk
Sett litt mer på hva innredning fiskene liker og sånn og lurer da på om jeg har funnet en bra gruppe fisk. Tror dere dette kan være en fin sammensetning til karet mitt? 2-3 Ancistrus 8-10 Cory (ikke bestemt hvilken type ennå) 15-20 Smykketetra 4 Gul dvergciklide 4 Kampfisk 6 Sverddragere eventuelt noen endlers i tillegg(?)


ceci-fisk
Jeg har et akvarie på 350-400L (gammelt kar så husker ikke størrelsen helt)

Hvis akvariet ditt er på såpass mange liter, så er det en helt fin fiskeliste, det du har der. Det eneste er vel at smykketetra og kampfisk, samt corydoras og ancistrus, nok ikke vil ha så hardt vann (høy gh) som sverddragerne vil ha. Mulig du bare får droppe gh-økning av vannet og la sverddragerne leve i mykt vann, eller droppe å ha sverddragere?



Spar ikke på plantene når det kommer til innredning. Man kan aldri få for mye planter!

Mål lengde, bredde og høyde på akvariet ditt og legg ut målene her, så kan vi regne ut for deg og du vil få svar på hvor mange liter akvariet ditt er.
Hva med en stim corydoras sp. black
takk for svar

Fant ut at akvariet bare var 325L etter å ha trykket målene inn på en kalkulator på nettet.

Jeg har ikke hatt noe i vannet til sverddragerene før for gh økning, og det har gått bra de årene jeg har hatt de, så får vel klare seg uten videre... Men om ikke sverddrager ungene blir veeeldig fine, så kan jeg eventuelt droppe de også. Kan jo beholde 2-3 til å ha i 120L karet istede.

Men litt usikker på om jeg skal gå for Gul dvergciklide (synes de var kjempe flotte), eller om det er bedre å ta noen guramier...

Ja skal ha masse huler mellom røtter og steiner og en god del planter i karet. Hadde egentlig ikke planer om noe flyteplanter, men mulig jeg tar noen få likevel.

corydoras sp. black var fine ja. Men har falt litt for corydoras adolfoi, corydoras duplicareus, corydoras eques og corydoras green laser. Men eques er vel utelukket siden den sikkert blir vanskelig å få tak i. Heller i grunnen mest mot green laser tror jeg.
Da er karet blitt delvis innredet.
Fått biltema sand i bunnen, lavasteiner og noen planter.
Skal ha flere planter og røtter oppi etter hvert som jeg får tak i de typene jeg vil ha.

Noen fisker har nå også flyttet inn. 3 kuhlii-ål som jeg hadde fra før er der fremdeles. 4 kampfisk og 6 rineloricaria eigenmanni har også flyttet inn. Så har jeg bestilt 13 green laser coryer.

Så tenker jeg hvertfall har nok fisk på bunn nivået.

Vil ha en stim i litt høyere nivå, gjerne en litt harfør art, men som stimer godt. De jeg har funnet som jeg liker best er smykketetra og rødmunntetra.
Ikke hatt noen av disse før, så lurer på om noen anbefaler ene foran andre, eller om det er andre typer jeg bør vurdere også??

Også ser det ut til å ikke være så lett å få tak i dverg ciklidene jeg ville ha. Så åpen for forslag om en annen art som går i midt/topp av karet. Som ikke napper finner og ikke er spesielt hissige. Og helst noe som er under 15cm.
Prøvd å søke litt men klarer liksom ikke å bestemme meg.
Hvis det er greit, vil jeg bare nevne at lavastein er det som minst passer inn i et tropisk akvarium. De er skarpe og fulle av spisse kanter og rifter, fisk kan lett skade seg på dem og rive seg opp. Maller kan ødelegge munnen sin på dem, kuhliålene også. Det er rett og slett ikke en fiskevennlig steintype
Glatte og/eller avrundede stein er bedre, av typen som har ligget under vann fra før og er glattslipte av det.
Personlig synes jeg også at lavastein ikke er noen pen stein, også fordi jeg vet at de ikke naturlig hører til under vann i ferskvann. De passer rett og slett ikke inn.
Tenk elvebunn og dam, hva slags typer stein man normalt finner der.
Har planer om å binde mose på en del av steinene og da blir det jo litt "mykere". Men viss jeg ser det blir problem med lavastein så byttes det ut etter hvert. Men har gått fint så langt, og er ikke første gang jeg bruker det uten skader heller.
Synes jeg den brun/røde fargen på lavasteinene er fin jeg. Og liker teksturen på lavasteinen også.
Hadde tidliger dekor stein fra dyrebutikk (hvite med store huller i), og synes de er fin også men altfor lyse. Og de blir jo grønne av alger nesten før en rekker å ta de oppi. Så synes ikke der er så fint.
Bare disse to typene jeg har sett i salg i butikker her. Har brukt litt "gråstein" fra naturen også, men ikke helt fornøyd med de heller.

Men noen som har tips til stimfisk og en litt større/rolig fisk (under 15cm) som går i midt/topp nivå i karet?

Kan perle gurami være noe kansje?
ceci-fisk
Men noen som har tips til stimfisk og en litt større/rolig fisk (under 15cm) som går i midt/topp nivå i karet? Kan perle gurami være noe kansje?

Hvis du liker perlegurami, så gå for den - den passer fint i en 325 liter. Bare pass på at du tenker på hvilke andre fisk du plasserer sammen med den. Ingen typiske finnenapper-fisker f.eks tigerbarber, som kan nappe i eller spise opp de lange "følehornene" guramiene har på undersiden, nedenfor gjellene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bendik Johannessen
Reklame for plussmedlemskap