Var denna innkjøringa igjen da...

Driver nå med innkjøring.
Har nå nitritt på 0,3.
Har ett annet akvarie en liten kjøretur unna som nå har fine verdier etter ett par ukers jobbing med den saken.
Lurer nå på og bruke dette akvariet til litt hjelp for og få mitt i balanse.

Regner med at min fisk holder seg i live uten filteret/pumpa i akvariet for en time eller to?

Så tenker på tre løsninger her :

Ta med mitt filter/pumpa dit og la det få kjøre seg litt i det akvariet.
Eller at jeg tar med meg filteret dit,tar filterslammet i en bøtte der og lar mitt filter gå i det vannet.

At jeg tar med filterslam hjem og lar filteret mitt kjøre seg i ei bøtte med filterslam.

at jeg tar med filterslam og vann ifra akvariet der og putter det i akvariet mitt.

totale reisetid,tenke på reise,inn/ut av bil osv tar nok fort en halvtime.
Tenke på vann,bakterier,temperatur osv..

Hva syntes dere er den beste løsningen her?
Jeg ville tatt med meg en liten bøtte, fylt den med akvarievann (som ikke inneholder mye du har bruk for men som er bra for det du skal ha med), vridd en svamp fra innkjørt filter forsiktig i bøtta, kjørt rett hjem og helt mudderet ut i akvariet i nærheten av innsuget. Filterbakterier er ikke så nøye på det og slår seg til der det passer dem, dessuten er det mye annet bittesmått og levende i slammet som er bra for balansen i akvariet. At det blir litt grumsete på bunnen bryr jeg meg ikke om her, det er jo ikke gullende rent hos mor natur bestandig, og slammet kan du fjerne når du gjør rent om en stund.

Å la ditt filter gå i det andre akvariet en kort periode vil ikke gjøre noe særlig fra eller til, det tar fire uker å få opp bakterieflora/mikroliv. Å kjøre filteret i filterslam vil jo hjelpe, men bare i filteret...
Jeg ville heller prøvd å få tak i litt filterguffe fra noen med et godt innkjørt filter. Bakteriekulturen i det filteret som har gått i 2 uker er sannsynligvis ikke kommet veldig langt på vei.

Kan prøve å begrunne ut fra litt teori om populasjonsvekst:

Hvis vi tar utgangspunkt i de beste forholdene for at bakteriekulturen skal vokse (nok næring), og at filteret når maksimal kapasitet etter 4-5 uker (som det sannsynligvis ikke gjør) vil bakteriekulturen etter 2 uker være svært liten. Og her er grunnen:

Hvis en populasjon (f.eks bakteriene i filteret) blir presentert med gode vekstforhold vil den vokse og følge noe som heter logistisk vekst. En graf av en slik populasjonsvekst ser ut som dette:
[External Image]

Her ser du at i starten vokser populasjonen sakte, før den plutselig skyter i været og flater ut til slutt. Hvis du sier at -6 på den liggende aksen er 0 uker, og 4 på den liggende aksen er 5 uker, så ser du at etter to uker (som blir -2 på x-aksen) er populasjonen fortsatt svært liten.

Altså tror jeg ikke det er veldig mye å hente på å få bakterier fra dette filteret. Det er på grunn av dette at så mye fisk dør hvis de blir satt inn for tidlig i et akvarium. Det er jo naturlig å tenke at etter to uker har filteret sikkert nådd halvparten av maks kapasitet, mens det i realiteten fortsatt bare ligger på 10-15% av maks.
Takk for svar .
akvariet jeg skal ta filterslam ifra er godt innkjørt.Er noen år,men har slitet med nitritt pga lite renhold og antagelighvis overforing.Nå er det i rute igjen etter ett par ukers iherdig jobbing for og få friskmeldt det.
så det er ikke ett par uker gammelt.mitt akvarie derimot har hatt innkjøring i 3uker nå.
Da misforstod jeg, trodde det var et annet kar som var i gang med innkjøring

Jeg hadde suksess med å rense en godt innkjørt filtersvamp lett i litt vann, og deretter helle dette i det nye akvariet, som Linda beskriver.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap