Hvor mange fisk i 75l?

Hvor mange fisk bør være i en ca.74l akvarium? Mine fisker er 1 - 6cm (De fleste fiskene er yngler og neontetra 1 - 2cm)
alt er avhengig av hvilken fisk.

men har hørt en formel som sier. ( ABSOLUTT ingen FASIT)

Menn om bunn i karet er 60 x 30cm så har du 1800 cm2
Deler du dette på 150 tror jeg det var, så har du 12.

dette er den plassen grovt regnet som en 5 cm fisk trenger.

Er den aktiv å har behov for å strekke ut svømmestrekningen så er det for lite kar uansett.

er det en territoriell fisk så blir fort karet for lite til dette.

Mange flere faktorer spiller inn.

Det er bedre om du finner en fisk du ønsker å heller spørre om hvor mange som lar seg gjøre.


Men for all del du kan ikke ha 1 fisk gående i 2 liters kar med målene 10 x 20 cm eller.
Hmmmmm....
Jeg liker veldig godt Guppy, platy og lignende....
Og har også lyst på større kar!
Endlers Guppy eller vanlig Guppy kan du fint ha. Jeg nevner spesielt Endlers for de virker å være litt mer hardfør enn vanlig Guppy. Jeg har kjøpt vanlig Guppy mange ganger og de dør nesten alltid innen kort tid. Det skyldes ikke vannkvaliteten. Endlers har overlevd og fått masse yngel. Har faktisk solgt unna yngel.

Kan også anbefale reker F.eks kirsebær. Mine Endlers lar kirsebærene være i fred. Du kan også ha Ancistrus, f.eks 2 stk. Det går. Mine har fått haugevis med yngel.
Rolf H
alt er avhengig av hvilken fisk. men har hørt en formel som sier. ( ABSOLUTT ingen FASIT) Menn om bunn i karet er 60 x 30cm så har du 1800 cm2 Deler du dette på 150 tror jeg det var, så har du 12. dette er den plassen grovt regnet som en 5 cm fisk trenger. Men for all del du kan ikke ha 1 fisk gående i 2 liters kar med målene 10 x 20 cm eller.

Går ut fra at du mener at 150 cm2 er den plassen en 5 cm fisk trenger og at formelen din sier 12 fisker à 5 cm. Men understreker det for sikkehets skyld, ettersom det var mulig å misforstå dette.
530
[QUOTE=Rolf H]alt er avhengig av hvilken fisk. men har hørt en formel som sier. ( ABSOLUTT ingen FASIT) Menn om bunn i karet er 60 x 30cm så har du 1800 cm2 Deler du dette på 150 tror jeg det var, så har du 12. dette er den plassen grovt regnet som en 5 cm fisk trenger. Men for all del du kan ikke ha 1 fisk gående i 2 liters kar med målene 10 x 20 cm eller.

Går ut fra at du mener at 150 cm2 er den plassen en 5 cm fisk trenger og at formelen din sier 12 fisker à 5 cm. Men understreker det for sikkehets skyld, ettersom det var mulig å misforstå dette.



He he ...
Ja 530 det var det jeg mente.
ser det nå....



Takk takk

Det er som de andre sier veldig avhengig av hvilkene arter man har. Men i ett akvarie med god sirkulasjon kan man ha levendefødende relativt tett. På diverse turer jeg har hatt i Caribbean, Mexico, USA osv. Har jeg sett fisketetthet som har vært helt enorm.

Men jo mere fisk man har i akvariet, jo lettere er det at noe går galt.
Takk for alt!

Jeg har hatt mange guppyer men de bare døde og det jeg har igjen av dem er 3 yngler, når de tre ynglene blir voksne skal jeg kjøpe endlers guppy
Fant denne fiskelista på profilen din:

-9x Neon Tetra
-3x Guppy
-3x Skjørte Tetra
-8x Sverddrage
-2x Platy
-2x Tiger Barbe
-3x Gibbiceps Maller
-1x Kuhlii ål
-1x Ild Hale
-1x Sphenops Molly

Dette er alt for mye fisk til 75 liter ! Flere av fiskeartene er stimfisk, og du har 1 eller noen få av de, f eks tetra, barbe og kuhliiål. Noen fisker blir alt for store for ditt kar, gibbiceps og ildhale.

En annen ting er at fiskene du har har meget ulike krav til vannverdier. Guppy, platy, sverddrager og molly vil ha vann med mye høyere GH og pH enn Neontetra, som liker surt og bløtt vann.

Vil anbefale deg å levere tilbake ca halvparten av fiskene dine til butikken, dvs ildhalen, kuhliiålen, gibbicepsene, neontetraene og enten skjørtetetraene eller tigerbarbene. Så kan du heller kjøpe noen flere av den du velger å beholde av skjørtetetra eller tigerbarbe. Og som algeeter passer en ancistrus eller eplesnegler mye bedre i ditt kar enn gibbiceps.
Att guppyen din dauder er helt sikkert på grunn av feil vannkvalitet,, og at guppyer er så hardt avlet på at dei tåler ingenting lengre.
Det med så mange fiskerer at at jeg kanskje så feil på lappen når jeg kjøpte akvariet, det kan henne at det var 175 l, neste gang jeg drar til dyrebutikken skal jeg se nøye på det! Og når jeg kjøpte ildhalen og kuhli ålen sa hun som jobber i dyrebutikken at det går bra med en.

Dessuten har ennå ingen av fiskene dødd siden begynnelsen i august!
Inaktiv bruker
Ildhale? Er du klar over at den er hissig? Den egner seg IKKE i selskapskar, heldst alene eller sammen med større fisk, og da vil du slite med plassen i karet, men først bør du finne ut hvor stort karet er, å om du ikke har kjørt inn filter enda så har du god tid på å bestemme deg for hva du vil ha.
Inaktiv bruker
Dette vil jeg kalle selskaps kar:
Fisk i Lucky ittle World:
-9x Neon Tetra
-3x Guppy
-3x Skjørte Tetra
-8x Sverddrage
-2x Platy
-2x Tiger Barbe
-3x Gibbiceps Maller
-1x Kuhlii ål
-1x Ild Hale
-1x Sphenops Molly

Svært få av fiskene dine passer sammen, i tillegg er det mange av dem som ikke passer i akvarimet i utgangspungtet. De blir for store, er for aktiv eller hører hjemme i artskar.
Det får nok bare være sonn fordi det er pappa som bestemmer! jeg har også spurt pappa om å få et annet og større akvarium men svaret er alltid... nei!
hva skal jeg gjøre? gi opp? for fiskene har det jo bra!?
gi opp = la det være sånn det er nå
Deidara Majashi
Det med så mange fiskerer at at jeg kanskje så feil på lappen når jeg kjøpte akvariet, det kan henne at det var 175 l, neste gang jeg drar til dyrebutikken skal jeg se nøye på det! Og når jeg kjøpte ildhalen og kuhli ålen sa hun som jobber i dyrebutikken at det går bra med en. Dessuten har ennå ingen av fiskene dødd siden begynnelsen i august!


Hvis du ikke er sikker på hvor stort akvariet er, kan du trykke på akvarium øverst på menyen. Der er det noe som heter kalkulatorer. Hvis du måler lengde, bredde og høyde på akvariet kan du finne ut hvor stort det er

Og som du nå har erfart, så er det ikke alle som jobber i dyrebutikk som har peiling på fisk dessverre.. Men da er jo dette forumet helt supert, spør her før du kjøper noe, så får du svar fra folk som har kunnskap og interesse for fisk..

Og det er nok ett selskapsakvarie du har Det er ikke noe negativt med det, det betyr rett og slett at du har fisk og planter blandet fra ulike verdensdeler.. Og det er jo ganske vanlig
Men må nok være enige i de andre her, du har for mange og "feil" fisk, men gjort er gjort, så nå må du bare gjøre det beste ut av det.. Og selvom ingen fisk er døde så betyr jo ikke det at de trives.. Du hadde vel heller ikke dødd selvom du bodde i ett rom på 2 kvadratmeter, så lenge du fikk mat og vann....om du hadde trivdes er noe helt annet.. Du kan jo prøve å vise faren din denne siden, og vise han profilen til fiskene, sånn at han ser at det er ett reelt problem.. Så går dét jo ann å omplassere noen fisk

Lykke til!
Får du ikke lov å selge/gi bort fiskene som ikke passer helt inn? Er det dine fisk eller er det familiens fisk?

Personlig ville jeg ikke hatt mer enn kanskje ett gjeng kuhlii ål og neontetra. Kanskje 10 - 15 neontetra ca og 10 - 15 kuhlii ål. Disse burde vel gå overens med tanke på vannverdi/temperatur osv. Og kuhlii ål er veldig morsomme når de har det bra og er mange sammen.

Resten ville jeg gitt bort eller prøvd å få solgt. Hva med å lage en rubrikk her på AF? Det er gratis. Eller legge de for salg/gi bort på en lokal fiske/akvariegruppe på facebook om det finnes. Da kan du jo muligens tjene en liten slant i tillegg

Om det blir for tettpakket med fisk som ikke går overens så har det veldig lett for å skjære seg. :\
Jeg skal prøve å få flere kuhli åler og prøve å få bort de som ikke passer inn som ildhale!

Det med de store mallene er at pappa liker dem veldig godt fordi de er så store! Men er det noen mindre maller som passer til akvariet mitt? for jeg liker ikke så mye snegler... de er ekkle
Hvis du ikke liker snegler (regner med det er pestsnegler), gå heller til innkjøp av jegersnegler for å bli kvitt problemet..
Forøvrig er pestsnegler nyttedyr også, da de spiser matrester og alger

Hvis du tenkte at du ville ha enten snegle eller malle som kan spise alger, anbefaler jeg vanlig ancistrus sp, evt en liten stim Otto..

Fant du ut hvor stort akvariet ditt er?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap