Hissig ancistrus...

Jeg har en ( muligens to ) hissige ancistrus, vanlig oppdrettsvariant i karet mitt.
Der har jeg også 9 corydoras. Jeg har foret ancistrusene med algetabletter, og corydorasene tabeletter tilpasset dem. Har sett at ancistrusen tygger litt på corymaten, men ikke mer enn det. Ancistrusene har vært mer interessert i coryenes mat enn sin egen til tider. Det oppstår endel dytting og krangling, men ingenting ille. I det siste, særlig når jeg forer med frysetørrede larver, så kommer ancistrusene bort og biter coryene oppå hodet. De skvetter høyt når de blir bitt, så det ser ikke godt ut. Jeg kan ikke se at de har noe sår eller noe slikt, men de ser skremte ut, og det tar litt tid før de tør nærme seg igjen. Jeg har prøvd å fore flere steder i karet, men ancistrusene ser ut til å skulle ha den maten coryene har, uansett hva det er, eller hvor det ligger.

Jeg er veldig glad i ancistrusene mine, og de er ikke så store ennå, så jeg vet ikke hva kjønn de to er engang... Men om jeg må velge, så er det coryene som får bli.

Mitt spørsmål er: Er det noe jeg kan gjøre, feks endre forrutiner, steder i karret jeg forer e.l?
Jeg har ikke annet karr som ancistrusene kan bo i, men om de ikke slutter å plage coryene, så må de ut.

Håper noen har noen råd og erfaringer å dele. =)
Jeg tror egentlig ikke dette er noe annet enn bestemt dytting.
Med beskjed om at Der finner jeg maten min finn din egen.



Hos meg så måtte ancistrusene knuffe bort hele karet hver gang det kom en tablett nedi. De syntes tydeligvis at denne var mye bedre ennsitt eget for.

Dette ble slutt når jeg kjøpte blant annet Denne her

Da fikk Ancistrusene ha de i fred. ingen andre foretrakk denne
Jeg har selv en ancistrus som kan være litt hissig, og det beste er å dele opp maten og fore flere steder i akvariet samtidig. Ancistrus har ikke vanlige tenner, men mer en rasp som den bruker for å raspe løs alger og deler av f.eks fortabletter, så de skader nok ikke coryene ved å "bite" de på hodet.
evt. kan du prøve å lettkoke noe brokkoli, spinat, eller agurk og ha det nedi karet. Ancistrusene mine rører ingenting av tabelletter om de kan få ekte grønnsaker, og dermed får coryene mine alltid spise i fred.

Men jeg har heller ikke opplevd knuffing fra mine ancistruser enda, men de er kanskje fortsatt litt for små til å begynne med sånn oppførsel.
Hei Rolf.

Takker for svar. =)
Så kanskje ancistrusene rett og slett klager på sitt eget for?
Ja, jeg kan prøve med det foret til ancistrusene, slik at corydorasene får fred.

Jeg har hørt noen si at ancistrus kan være territorielle, men jeg tror ikke det er problemet heller her. Corydorasene får lov til å være i alle mallehulene, og under rota sammen med de osv. De plager de ikke nevneverdig utenfor foringstid. Og en annen ting: Det blir sagt så mye om at man skal fore fisken med for tilpasset dem, men kan jeg gi corymat til ancistrusene et sted i karret, og samme mat til cory et annet sted?

Kanskje jeg bare er bløt, men jeg syntes ikke det er noe hyggelig når ancistrusen biter de stakkars snille corydorasene.
Hei Hansiman.

Mine ancistrus liker ikke agurk, squash eller spinat. Det er sandsneglefest hos meg. =)
Men kokt broccoli har jeg ikke prøvd. Det kan vi prøve. Takk for tips.

Min er ikke særlig store de heller, og bitinga eller hva det er, har heller ikke holdt på så lenge. Jeg vil bare være føre var, og gjøre noe med det, før de/den evnt skader coryene.
Tangsnella
Hei Rolf. Takker for svar. =) Så kanskje ancistrusene rett og slett klager på sitt eget for? ;) Ja, jeg kan prøve med det foret til ancistrusene, slik at corydorasene får fred. Jeg har hørt noen si at ancistrus kan være territorielle, men jeg tror ikke det er problemet heller her. Corydorasene får lov til å være i alle mallehulene, og under rota sammen med de osv. De plager de ikke nevneverdig utenfor foringstid. Og en annen ting: Det blir sagt så mye om at man skal fore fisken med for tilpasset dem, men kan jeg gi corymat til ancistrusene et sted i karret, og samme mat til cory et annet sted? Kanskje jeg bare er bløt, men jeg syntes ikke det er noe hyggelig når ancistrusen biter de stakkars snille corydorasene.


Jeg utelater selvsagt ikke at de kan være bestemte hos deg.

men om du ser de når de flytter seg rundt i karet så er de ikke akkurat elegante på ett vis som viser finmotoriske egenskaper. ( alt skjer i rykk og napp)

så det de egentlig kanskje, gjør er at de tror de er høflige å egentlig bare øøøii med kroppen sin lol
Rolf H
så det de egentlig kanskje, gjør er at de tror de er høflige å egentlig bare øøøii med kroppen sin lol


Et aldri så lite koselig Ancistruskyss? =)
Det var betryggende, Kontorstol. =)

De får seg vel kanskje bare et risp på hodet da.
Så lenge det ikke blir sår, så burde det jo gå greit.
Det som er syns med corydoras er at de ikke er så veldig smarte, og lærer derfor aldri, så de kan komme tilbake gang på gang.
Hahaha!
Ancistruskyss? Tough love altså?

Jeg syntes ancistrusen er hissig, og klorer til seg mer enn den trenger, på bekostning av de søte små coryene. Derfor kaller vi den Siv Jensen. ( Og dere som stemmer FrP, og blir støtt... Pingleguppyhannen min heter Jens. )
Kontorstol:
Det har du rett i. =)
Men det er jo dems mat da.
Selv om ancistrusene ikke hører når jeg sier det til dem.
Så de er og dumme.

Men ancistrusen virker ikke territoriell ( ennå i allefall ) så coryene kan være hvor de vil i karret. Så sant det ikke er corymat der.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap