- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva bør minimum størrelsen på akvariet til en kampfisk være?
Hva bør minimum størrelsen på akvariet til en kampfisk være?
Jeg har aldri holdt på med fisker før, men nå har jeg bestemt meg for at jeg vil ha en liten kampfisk. Moren min kjøpte et 7 liters akvarium til meg, men jeg er veldig usikker på hvor stort akvariet egentlig bør være til èn kampfisk. Jeg er også usikker på hvordan det burde være i akvariet for at fisken skal trives.
Og hvor lenge lever en kamfisk sånn ca?...
Supert hvis jeg får svar av noen som vet hva det vil si og ha kampfisk!
(Jeg legger ved et bilde av akvariet)
Og hvor lenge lever en kamfisk sånn ca?...
Supert hvis jeg får svar av noen som vet hva det vil si og ha kampfisk!
(Jeg legger ved et bilde av akvariet)
Postet 12.11.12 kl 17:41
Postet 12.11.12 kl 17:44
Postet 12.11.12 kl 17:46
KontorstolOm du utnytter plassen godt og innreder med mye planter (gjerne flyteplanter) og kanskje noen røtter så kan en kampfisk trives i 30L, men det vil jeg si er absolutt minimum. 7L blir alt for lite, og den vil ha for lite plass, både med tanke på bevegelse og med tanke på vannkvaliteten. :-)
Ja, jeg tenkte nok at 7 liter ville bli for lite
Men 30 liter og 60 liter høres veldig mye ut til en fisk? Moren min har et 25 liters akvarium med noen guppyer i, og jeg syns det er stort, spesielt for en fisk. Men, nå kan jo ikke jeg noe særlig om dette her
Postet 12.11.12 kl 17:56
Postet 12.11.12 kl 17:58
Postet 12.11.12 kl 18:05
Ja, jeg tenkte nok at 7 liter ville bli for lite
Men 30 liter og 60 liter høres veldig mye ut til en fisk? Moren min har et 25 liters akvarium med noen guppyer i, og jeg syns det er stort, spesielt for en fisk. Men, nå kan
jo ikke jeg noe særlig om dette her
Hvis moren din har guppy i 25 liter så synes jeg synd på fiskene. De bør ha minst 60 Liter.
Absolutt minimum for kampfisk er 43 liter etter min mening. Husk at de vokser jo og blir mye større enn de er når man kjøper de i butikken. Selv om man bare har EN fisk så skal jo den fisken svømme og røre seg og ha en følelse av å ikke være innestengt.
Dessuten så får man jo mye mer glede av å se en fisk svømme fritt og naturlig, enn en fisk som knapt kan røre seg i et lite karr.
60 Liter tar jo ikke så stor plass, og det er lettere å holde stabile vannverdier osv.
Og, jeg lover deg at du kommer til å se en enorm forskjell på fiskene i et større akvarium. De aller fleste fisk trives i store akvarier.
De eneste (så og si) som trives bedre i mindre enn i større akvarier er feks endlers guppy ( og andre bittesmå fiskearter)
Det virker ihvertfall på meg som om endlers guppy føler seg tryggere i et mindre akvarium, på ca 43-60 liter, men mye kommer jo også an på innredningen.
Man bør også tenke over at fisk trives bedre med et akvarium som er lengre i lengden enn i bredden, dvs avlangt... og de trives ikke i runde eller sekskantede akvarier, uansett størrelse. De fleste fiskearter trenger mer bunnplass og lengde enn høyde på akvariet.
Postet 12.11.12 kl 18:08
Endret: 12.11.12 kl 18:10
Postet 12.11.12 kl 18:35
CoryalbaJa, jeg tenkte nok at 7 liter ville bli for lite :-) Men 30 liter og 60 liter høres veldig mye ut til en fisk? Moren min har et 25 liters akvarium med noen guppyer i, og jeg syns det er stort, spesielt for en fisk. Men, nå kan jo ikke jeg noe særlig om dette her :-)
Hvis moren din har guppy i 25 liter så synes jeg synd på fiskene. De bør ha minst 60 Liter.
Absolutt minimum for kampfisk er 43 liter etter min mening. Husk at de vokser jo og blir mye større enn de er når man kjøper de i butikken. Selv om man bare har EN fisk så skal jo den fisken svømme og røre seg og ha en følelse av å ikke være innestengt.
Dessuten så får man jo mye mer glede av å se en fisk svømme fritt og naturlig, enn en fisk som knapt kan røre seg i et lite karr.
60 Liter tar jo ikke så stor plass, og det er lettere å holde stabile vannverdier osv.
Og, jeg lover deg at du kommer til å se en enorm forskjell på fiskene i et større akvarium. De aller fleste fisk trives i store akvarier.
De eneste (så og si) som trives bedre i mindre enn i større akvarier er feks endlers guppy ( og andre bittesmå fiskearter)
Det virker ihvertfall på meg som om endlers guppy føler seg tryggere i et mindre akvarium, på ca 43-60 liter, men mye kommer jo også an på innredningen.
Man bør også tenke over at fisk trives bedre med et akvarium som er lengre i lengden enn i bredden, dvs avlangt... og de trives ikke i runde eller sekskantede akvarier, uansett størrelse. De fleste fiskearter trenger mer bunnplass og lengde enn høyde på akvariet.
Hilde: 60l er slett ikke stort for fisk. Jeg vet at mange her inne har kar på flere hundre liter, selv med ganske små fisk. Den største fisken i mitt kar(125l) er ancistrusen på 7-8 cm, og jeg har plass til mange flere fisker. En kampfisk overlever nok i ganske små kar, men den vil gjerne ha plass til å svømme også.
Enig med Coryalba, du vil ha hatt mye større glede av en fisk i 300 liter enn i 3. Men et godt innredet 50l klarer seg nok.
Coryalba: Jeg mener at mange av påstandene dine er feil. Små fisk, som små rasbora og tetra er nettopp små stimfisk, med stimer på mange hundre fisk. Da er det innlysende at de også trives i store kar. Angående endlers er nok et tett beplantet kar på 1000l helt topp.
Dette virker ganske merkelig på meg... Du skriver at fisk trives bedre i kar på 100x50x100, enn i kar på 100x100x100?! Og at et rektangulært kar på 100l er å foretrekke fremfor et sekskantet på 1000l?!
Postet 12.11.12 kl 19:57
Endret: 12.11.12 kl 19:58
Postet 12.11.12 kl 20:02
Postet 12.11.12 kl 20:13