- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Da er vi i gang...
Da er vi i gang...
Kjøpe et lite kar på 20 liter. Har hoppet over alt som heter innkjøring mest på grunn av at dette har jeg ikke lest om før nå!
8 Guppy hanner, 5 kirsebær reker, 2 amano reker og 3 Ancistrus oppdrettsmaller som koser seg i karet, jeg har hatt et dødsfall, en guppy tok kvelden og jeg tror det har med vanntemperaturen å gjøre, (heater var overflødig og fjernet)
Siden jeg ikke har hatt innkjøring på karet så har det gått de sykluser som jeg forventet, klart vann fra dag 1 (innføring av 9 gubbyer), etter 1 uke lite belegg på glasset (innføring av 3 maller), etter 2 uker tydelige partikler i vannet og mørkt belegg på plantene (innføring av reker).
Jeg forventer endel casualties men hvis det er noe tips på om jeg skal bytte vann eller ikke, har ikke gjort annet enn å tilføre fisk og gitt karet alt av akvarievann jeg har fått med men jeg har ikke "filterguffe" som andre her nevner...
La merke til noe morsomt i dag da jeg slo av pumpen i en time, rekene hadde happyhour når det ikke var noe vannstrømmer!
Tips tas imot med takk...
8 Guppy hanner, 5 kirsebær reker, 2 amano reker og 3 Ancistrus oppdrettsmaller som koser seg i karet, jeg har hatt et dødsfall, en guppy tok kvelden og jeg tror det har med vanntemperaturen å gjøre, (heater var overflødig og fjernet)
Siden jeg ikke har hatt innkjøring på karet så har det gått de sykluser som jeg forventet, klart vann fra dag 1 (innføring av 9 gubbyer), etter 1 uke lite belegg på glasset (innføring av 3 maller), etter 2 uker tydelige partikler i vannet og mørkt belegg på plantene (innføring av reker).
Jeg forventer endel casualties men hvis det er noe tips på om jeg skal bytte vann eller ikke, har ikke gjort annet enn å tilføre fisk og gitt karet alt av akvarievann jeg har fått med men jeg har ikke "filterguffe" som andre her nevner...
La merke til noe morsomt i dag da jeg slo av pumpen i en time, rekene hadde happyhour når det ikke var noe vannstrømmer!
Tips tas imot med takk...
Postet 12.11.12 kl 20:40
Endret: 12.11.12 kl 20:41
Postet 12.11.12 kl 20:45
Et akvarium på 20 liter er alt alt alt alt for lite til alle de fiskene og rekene som du har, og det blir som en katt som må leve i en skoeske! Du skulle ikke hatt noe annet enn kirsebærrekene i den lille boksen. Når det gjelder innkjøring så er det bare en ting å gjøre når du presser så mange sild i en tønne, og det er å bytte vann, helst daglig. Jeg håper virkelig at du får litersyken umiddelbart og kjøper deg et akvarium på minimum 60L.
Postet 12.11.12 kl 20:45
Postet 12.11.12 kl 20:47
KontorstolEt akvarium på 20 liter er alt alt alt alt for lite til alle de fiskene og rekene som du har, og det blir som en katt som må leve i en skoeske! Du skulle ikke hatt noe annet enn kirsebærrekene i den lille boksen. Når det gjelder innkjøring så er det bare en ting å gjøre når du presser så mange sild i en tønne, og det er å bytte vann, helst daglig. Jeg håper virkelig at du får litersyken umiddelbart og kjøper deg et akvarium på minimum 60L. :-)
Min umiddelbare respons på dette må være at jeg ikke har tenkt å ha noen større tank, det andre jeg har å si til dette er at slik det er nå ser både guppyene ut til å trives og rekene holder seg nede på bunn og de er foreløpig bittesmå under 7mm, den ene amanoreka er like rundt 1cm.
Prøv å putt en katt i en skoeske, så ser du forskjellen på 8 guppyer i 20 liter kontra katten...
Postet 12.11.12 kl 20:51
Bare på grunn av at en fisk svømmer rundt betyr ikke at den trives, og instiktet gjør at fiskene prøver å holde seg i live selv om de ikke har det så veldig bra. Det er en grunn til at alle som har holdt på med akvarium en stund ikke presser 11 fisker i en liten boks. Jeg har f.eks 11 fisker i 54L, og jeg gleder meg til jeg får oppgradert til minst 110L slik at fiskene får leve et friere liv med mer plass å boltre seg på. Jeg sier ikke dette for å ta vekk gleden fra deg, men du må huske at også fisk er levende vesener.
Postet 12.11.12 kl 20:58
KontorstolBare på grunn av at en fisk svømmer rundt betyr ikke at den trives, og instiktet gjør at fiskene prøver å holde seg i live selv om de ikke har det så veldig bra. Det er en grunn til at alle som har holdt på med akvarium en stund ikke presser 11 fisker i en liten boks. Jeg har f.eks 11 fisker i 54L, og jeg gleder meg til jeg får oppgradert til minst 110L slik at fiskene får leve et friere liv med mer plass å boltre seg på. Jeg sier ikke dette for å ta vekk gleden fra deg, men du må huske at også fisk er levende vesener. :)
Regner nesten med at du ikke har 11 guppyer i 54L det ville nesten vært fjollete...
Jeg har som jeg skriver regnet med at endel ikke overlever på grunn av kickstart av vannet og derfor er det slik i dag, så lar vi antall fisker i antall liter diskusjonen ligge!
Postet 12.11.12 kl 21:01
Endret: 12.11.12 kl 21:02
Postet 12.11.12 kl 21:08
Inge Eidem[QUOTE=Kontorstol]Bare på grunn av at en fisk svømmer rundt betyr ikke at den trives, og instiktet gjør at fiskene prøver å holde seg i live selv om de ikke har det så veldig bra. Det er en grunn til at alle som har holdt på med akvarium en stund ikke presser 11 fisker i en liten boks. Jeg har f.eks 11 fisker i 54L, og jeg gleder meg til jeg får oppgradert til minst 110L slik at fiskene får leve et friere liv med mer plass å boltre seg på. Jeg sier ikke dette for å ta vekk gleden fra deg, men du må huske at også fisk er levende vesener. :)
Regner nesten med at du ikke har 11 guppyer i 54L det ville nesten vært fjollete...
Jeg har som jeg skriver regnet med at endel ikke overlever på grunn av kickstart av vannet og derfor er det slik i dag, så lar vi antall fisker i antall liter diskusjonen ligge!
Så det du skriver er at du kjøpte så og så mange fisk, og så regnet du med at ca halvparten av dem døde?! Et lite hint: frimerker har ikke følelser...
Postet 12.11.12 kl 21:14
Postet 12.11.12 kl 21:17
Postet 12.11.12 kl 21:22
Endret: 12.11.12 kl 21:27
Postet 12.11.12 kl 21:25
Postet 12.11.12 kl 21:26
Postet 12.11.12 kl 21:28
Postet 12.11.12 kl 21:28
KontorstolDet handler ikke om å hakke på, men å ha rett instilling og kunnskap så det er mulig å ta vare på fiskene. :-) Men det viktigste nå er å bytte vann ofte! :-)
Takk for råd!
Det å bytte vann bryter litt tanken om å samle bakterier, men det er vel helst i filteret bakteriene skal være og ikke i vannet? Hvor ofte foreslår du? en gang i uken eller?
Hadde et større kar da jeg var ungdom men det var før forum...
Postet 12.11.12 kl 21:30
Nå i starten må du bytte vann helst hver dag i 1-2 mnd, og i tillegg kan du mate fiskene annenhver dag for å begrense utslipp av ammoniakk/ammonium. Det eneste positive med et akvarium på 20L er at det går superfort å bytte 50% vann, for det holder men en 10L bøtte. Etter akvariet er innkjørt kan du bytte vann en gang i uken, forutsatt at du ikke gir ofte eller mye mat.
Edit: Det er forresten ikke noe bakterier i vannet. De vokser på overflater, som f.eks filer og grus. Når du bytter vann fjerner du ikke bakterier, men det bakteriene lever av, men det bakteriene lever av dreper fiskene, så da må du bytte vann.
Edit: Det er forresten ikke noe bakterier i vannet. De vokser på overflater, som f.eks filer og grus. Når du bytter vann fjerner du ikke bakterier, men det bakteriene lever av, men det bakteriene lever av dreper fiskene, så da må du bytte vann.
Postet 12.11.12 kl 21:34
Endret: 12.11.12 kl 21:39
KontorstolNå i starten må du bytte vann helst hver dag i 1-2 mnd, og i tillegg kan du mate fiskene annenhver dag for å begrense utslipp av ammoniakk/ammonium. Det eneste positive med et akvarium på 20L er at det går superfort å bytte 50% vann, for det holder men en 10L bøtte. Etter akvariet er innkjørt kan du bytte vann en gang i uken, forutsatt at du ikke gir ofte eller mye mat.
Ok tusen takk Kontorstol, da gjør jeg det. Synes det er fint at du bidrar til å gjøre tilværelsen best mulig for de forpinte fangene mine.
Men opplevelsen her ellers var så dårlig og angripende at jeg logger av dette forumet, da får de det som de vil de som ikke akkurat bidro til å bedre noe her...
Takk for meg...
Postet 12.11.12 kl 21:38