Lysstoff rør/watt..

Har alltid lurt på dere som skriver at dere har lysstoff rør på så og så mange watt. Hvordan finner dere ut det? Når jeg kjøper lysstoff rør så kjøper jeg etter størrelsen jeg, og hvilket lys som gir penest lys. Prøvd meg fram litt, og da jeg hadde vanlig selskapsakvarie så hadde jeg aquastar-flora glo. Mens nå som jeg har tanganyika ville jeg ha litt mere moonshine effekt og har nå aquastar+ marine glo. .Men altså.. Sorry om jeg spør teit nå.. Jeg må jo bare velge utifra størrelsen på røret? Det finnes vel ikke flere aquastar rør som gjør at jeg kan dempe belysningen mere??

Er forsåvidt fornøyd med kombinasjonen, bortsett fra at jeg godt kunne tenke meg enda mere dempet lys. Det at jeg har satt det blå lyset forran og det hvite forran gjør at man spesielt fra siden av akvariet ser et tydelig skille. Blått bak og hvitt forrann lissom.. Men det er kanskje bare sånn det blir??

Mine rør er på 61 cm. Husker ikke hvor mange watt. Men kanskje noen som vet uten at jeg må begynne å skru de ut
Tror du får en type antall watt etter lengden. Ska stå på lysrøret eller pakken hvor mangen watt, kelvin etc det er.

Sjekk ut denne siden:
Det er wattstyrken som bestemmer lengden. 18W er én lengde, 30W en annen osv. Av den grunn kan du bare bruke den ene wattstyrken til din armatur - andre styrker blir for korte eller lange i lengden, pluss ballasten i armaturen stort sett er lagd for den wattstyrken du har eller deromkring. For å få mer dempet lys må du da enten skifte armatur eller velge et rør med lavere kelvinverdi, som gir varmere, mykere og dermed mer dempet lys.

Wattstyrke og kelvinverdi står på pakning og på ene enden av lysrøret. Enkelte typer kan det hende at det bare står "daylight" eller "interna" i stedet for kelvin. "Daylight" ligger rundt 6000K, "interna" er 2700K, altså ganske varm hvit.

Ofte er kelvin-verdiene "kodet", dvs det står f.eks Osram L 15W/827. Det er de siste to tallene som sier noe om kelvinverdien. 8 er Ra-indeksen - hvor naturlig lyset er. Jo høyere, jo bedre. 27 = 2700K. 827 og 830 (3000K, fremdeles varm hvit) er vanlig lagervare i lampebutikker. Resten er stort sett bestillingsvare. Dyrebutikker har ofte større utvalg.

Hvis røret ditt er 61cm lang må det være et 18W T8-rør etter det jeg vet.

Å kunne wattstyrken er greit når du skal handle lysrør. Jeg har i alle fall mye lettere for å huske wattstyrker enn lengder.
Ok, så om jeg ønsker en mere dempet belysning på karet mitt, så må jeg altså se på kelvinen, og ikke watten, fordi watten alltid følger størrelsen på røret?? Foerstått det riktig da?? Og ja mener det er T8 18 watt jeg har i. Pluss et marine glo.. Egentlig fornøyd med lysettingen som den er, men hadde vært moro å prøvd det en hakk mørkere også..
Lysfargen er gjerne mer og mer blåhvit jo høyere Kelvin det er ja, f.eks. er 10.000 K noe som ofte brukes i saltvannskar og kar hvor man vil ha veldig intenst og sterkt lys.

En vanlig lyspære har vel rundt 2700 K, så man kan si at Kelvin med så lav verdi er mer gul og dempet.

Du skriver at du har Marine Glo, og det er nok et ganske sterkt rør med et ganske blåhvitt lys kan jeg tenke meg, litt "sterilt" kanskje? Jeg er ikke begeistret for den type rør, selv om blå fisker blir intenst og enda blåere under slikt lys. Det fremhever kalde farger.

Har du noe særlig planter og ta hensyn til i karet ditt? Planter liker ikke så lav Kelvin som 2700, og veksten stanser nesten helt opp. Noen planter vil dø av så svakt lys også.

Webzoo har et rimelig 965 lysrør som kommer fra Osram, og det gir et veldig behagelig og nøytralt dagslys, synes jeg. Fiskene fremstår naturlige og pene i fargene. Jeg har brukt en del av det røret, men synes det av en eller annen grunn til litt dårlig plantevekst.
Tyske Aquaristikshop har [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=37PkRmYFzzqcbBCQguK3wKL6aFcaHY3uL08]Dennerle Amazon Day lysrør[/URL], det beste lysrøret jeg har brukt Helt supert dagslys og kjempebra plantevekst.

TanganyikaWilma
Har alltid lurt på dere som skriver at dere har lysstoff rør på så og så mange watt. Hvordan finner dere ut det?

Det står trykket i ene enden på røret hvor mange watt det er, og produsentens navn.
Plukka ut alt av planter bortsett fra et par plastplanter som ser litt naturtroe ut og anubiasen min.. Var så drittlei planter som man ikke fikk vekk algevekst på, at jeg rett og slett byttet ut fra selskapskar (planter) til ciklider (stein) Ja, det blir alger i ciclkide kar, men stein kan man skrubbe, koke, gnugge, gni og evnt legge i klorin bad
Det ante meg at du ikke hadde så mye planter med det brukernavnet ditt, ja Men da trenger du ikke ta hensyn til plantene iallefall da, med valg av lysrør. Kun din smak som avgjør hvilket 18 watts rør du velger.
Leser nå at aquastar har 10 000 kelvin!!! OHOI... !! Bestille meg nytt rør med engang ja!
Sånn ser forresten karet ut:

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap