Flytting av akvarie med fiskene i?

Jeg har et 110 liters ferskvannsakvarie med 4 voksne platy, 6-7 platy yngel, og to voksne ancistrus. Jeg har lyst til å flytte akvariet over fra kjøkkenet til stua, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Kan jeg tappe det ned litt og bære det over uten at fiskene dør av panikk? Jeg har ikke noe annet å ha dem i enn en bakebolle, og det blir i trangeste laget for alle mann.
Skaff deg nok bøtter til å ta vare på vannet, så tapper du ut vann i bøttene til det bare er ca 3-4 cm igjen på bunnen i akvariet. Da klarer du og en medhjelper å løfte og bære karet til sin nye plass (som er gjort klar på forhånd). Husk å ta ut evt store steiner, så de ikke sklir på bunnen og smeller inn i sideglasset eller noe. Bær forsiktig og helt, helt vannrett hvis du bestemmer deg for å flytte på karet uten å ta ut tungt inventar først...

Jeg har flyttet akvarier på den måten flere ganger. En gang flyttet jeg 11 akvarier fra et hus som lå 3 hus lenger ned i gata, og inn i det nye huset. Vi tappet dem ned som beskrevet ovenfor, og bar dem mellom oss oppover gata, et etter et. Det gikk bra med alle fiskene, ingen som falt fra. Det var bare nok vann igjen på bunnen i akvariet til at fiskene akkurat fikk dekket ryggfinnen sin

Ta vare på vannet, så er du sikker på at ingen fisk får sjokk når du fyller opp igjen.
Tror nok at dette blir i tungeste laget til å flytte med vann. 100 liter med sand +++ veier nok minst 150 kg. Litt usikker på hva akvariet tåler når det blir bært fult. Er store muligheter for svikt i silikon f.eks.

Jeg ville tappet vann over i bøtter, og evnt beholdt kun 10-20 liter i akvariet. Fiskene tar du bare over i bøtten med akvarievann. Så heller du bøttene over i akvariet igjen. Du trenger ikke å spare på alt vann, men veldig greit med ca 50%.
Ville gjort som Mona sier ,fungerer helt fint ,skal selv gjøre det samme med to kar i morgen
Takk for tipset Da blir det ned på Nille eller noe sånt og kjøpe bøtter ved første anledning. Gleder meg til å få fiskene inn i stua. Der de står nå passerer jeg dem bare på vei til kjøleskapet eller badet, og da er liksom hensikten borte. Kanskje det blir triveligere for dem også, å få med seg hva som skjer
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap