Now what? forvirret!

Ok. Akvariet er omsider oppe og går! Etter visse startproblemer er vannet nå klart og temp ligger rundt 21-23 grader. Det fins en rot og en dekorasjonsting oppi, og jeg kjøper antagelig noen planter og putter i nå i uka. Men så da?
Jeg vet at jeg ikke skal ha fisk i enda, men blir litt forvirret her da jeg leser at man skal vente på at bakteriefloraen skal bli riktig(?). Hvis man kickstarter akvariet med guffe fra et ferdig innkjørt akvarie skriver noen at man må ha i fisk kjapt for å gi bakteriene mat, men jeg skal jo vente på at bakteriene dannes.. Vil ikke mine bakterier kunne dannes og så dø da, hvis jeg ikke putter fisk i på et spesifikt tidspunkt?

Bør jeg foreta noen vannbytter eller noe fremover før jeg putter i fisk om 5-6 uker?
Hvis man kickstarter et splitter nytt akvariefilter med "filtergørr" (brunt slam) fra et godt innkjørt filter, betyr det at man slipper denne ventetiden med innkjøringsukene. For kickstarter man riktig, innføres jo bakteriene (via slammet) straks. Man slipper å vente. Det er hele poenget med kickstartingen

Det finnes flere måter å kickstarte et filter på.
Det enkleste er utvendige tønnefiltere. Man stanser det først og åpner opp lokket til filtertønna, og så tar man svampene og filtergørret fra et innkjørt filter i drift og skviser all den brukte filtergørra man kan nedi tønna. Når det er gjort, lukker man lokket igjen og starter filteret. Det vil spytte ut litt gørr i akvariet, men det er oppsugd igjen til neste dag. Da kan man sette inn en liten fiskebestand. Ikke altfor mange, man vil forsikre seg om at filterbakteriene man har hatt i får etablert seg skikkelig først, og kolonisert filtermaterialet skikkelig.

Har du et f,eks. et lite innvendig filter som skal kickstartes, ta all filtergørra du kan fra et innkjørt filter og skvis det i en bøtte. Sett det nye innvendige filteret i bøtta, og føy til nok akvarievann sånn at det dekker det nye filteret og start det. Da vil det nye filteret suge til seg all gørra man hadde ned i bøtta. Sitt og pass på og hold gjerne på filteret, så ikke filteret i bøtta velter og spruter over kanten på bøtta...!

En metode til;
Du kan også skvise innkjørt filtergørr i en bøtte og så klemme den nye filtersvampen i det en del ganger, før du setter den inn i filteret igjen og starter det i det nye akvariet. Det kommer med en del bakterier da også, men på langt nær ikke alt, så det er ikke fullt så effektivt som bøtte-metoden nevnt ovenfor, der filteret får sugd til seg absolutt alt slammet. Kun noen få fisk hadde jeg våget å sette inn med denne metoden, og brukt god tid på å øke fiskebestanden sakte over noen uker.
Tingen er at når du kickstarter et filter, får den masse bakterier fra filteret i det allerede innkjørte akvariet. For at bakteriene ikke skal dø ut trenger de "mat", dette er avfallstoff fra fisken (amoniakk - > nitritt -> nitrat).

Dersom du ikke har mulighet til å kickstarte filteret, kan du benytte deg av "salmiakkmetoden" les om den her.
Men hvis jeg ikke har et innkjørt akvarium å låne guffe fra, vil det skje av seg selv i karet mitt etter 5-6 uker, eller MÅ jeg enten ha guffe eller bruke salmiakkmetoden?
Det er alltid litt nitritt i vannet, også i krana. Veldig lite, men nok til at filteret får karret seg så smått i gang. Likevel bør du være forsiktig når du setter inn de(n) første fisken(e). Øk belastningen på filteret gradvis.
CW
Men hvis jeg ikke har et innkjørt akvarium å låne guffe fra, vil det skje av seg selv i karet mitt etter 5-6 uker, eller MÅ jeg enten ha guffe eller bruke salmiakkmetoden?

Så lenge du har biologisk nedbrytbart materiale i akvariet (visne plantedeler f.eks.) vil filteret få bakterier å jobbe med. Så under innkjøring av akvariet, ikke rydd og luk. La alle visne blader være, så "mates" filteret med verdifulle bakterier pga forråtnelsen i akvariet.
Mange gir også en liten dæsj med fiskefôr i blant under innkjøringen. Fiskematen vil bli liggende og råtne, og det er denne prosessen som får nedbrytningsbakteriene i filteret til å begynne og "spire".

Akvariet skal altså IKKE være gullende reint under innkjøringen. La møkka ligge og ikke bytt noe vann! (vet at det er fristende og drive og pelle vekk visne blader o.l. på et nyoppsatt akvarium, men.... la det ligge) Det tar fem uker ca å kjøre inn akvariet.

Test vannet underveis! Det er utrolig lærerikt og du får se hvordan prosessen skrider frem "first hand".
Først (etter noen dagers drift) tester du med ammoniakk-test, og så tester du det daglig og ser hvordan den først starter lavt, så stiger den oppover og når til slutt toppen. Så går den ned og blir borte.
Da tar du frem en annen test, for da er det et annet avfallsstoff som har tatt over; nemlig nitritt. Dette dukker opp etter at akvariet har vært i drift ca to uker, og er perioden som varer lengst. Nå tester du vannet med nitritt-testen din noen uker. Det er i en periode på mellom to og tre uker du vil se nitritt utslag. Så, en vakker dag når du ser at nitritt-testen brått synker og så går i null, skal du legge vekk den testen og ta frem nitrat-testen. Den er helt til slutt, da nitrat er sluttproduktet i nedbrytningsprosessen. Når du får utslag på nitrat-testen, er syklusen fullført, for nitrat er sluttproduktet i denne syklusen/nedbrytelsesprosessen bakteriene gjør.

Når du får utslag på nitrat, og nivået er på mellom 10 og 20, betyr det altså at innkjøringen er ferdig og du kan skifte litt vann ("friske det opp" litt) og sette inn de første, få fiskene. KUN noen få fisk pr uke, for å gi filterbakteriene tid til å øke i antall for hver fisk som settes inn. Hver fisk er en avfallskilde, så dette må filterbakteriekolonien tilpasse seg, og det tar noen dager.

Litt nitrat brukes f.eks. av plantene som næring. Så et nivå på mellom ti og tjue i nitrat er helt ok i et akvarium, og ikke skadelig for fiskene. Det bør imidlertid ikke stige noe særlig høyere enn 20 over tid, da begynner det å bli usunt igjen.
Kan du ikke spørre pent i dyrebutikken da, og de ikke kan skvise ut litt guffe fra ett av filtrene sine? Hvis du heller det i en pose og kjører kjapt hjem så burde bakteriene overleve til du får det inn i ditt eget filter..
TanganyikaWilma
Kan du ikke spørre pent i dyrebutikken da, og de ikke kan skvise ut litt guffe fra ett av filtrene sine? Hvis du heller det i en pose og kjører kjapt hjem så burde bakteriene overleve til du får det inn i ditt eget filter..

Det kan nok funke med tanke på filteret, men husk at man får med alle algesporene og eventuell sykdoms-smitte i samme slengen også da, fra dette butikk-akvariet. Det er jo en del sykdom hos butikkfisk, så det er litt risikosport og "pode" deres filterslam i sitt eget akvarium. Det kan hende man da starter med både algeangrep og sykdom på fiskene sine.

Just sayin'...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap