- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Mer fisk. hva bør jeg velge
Mer fisk. hva bør jeg velge
Postet 20.11.12 kl 12:08
Postet 20.11.12 kl 12:24
Viss du vill ha en fargerik aktiv fisk, så kjøp palett ciklider men ville jeg anbefalt noe så er det min egen favoritt: Hoplosternum eller "bartefisk", veldig aktiv og plager ikke andre og den er veldig fin, og rengjør også bunnparitet i akvairet. Her er fisken: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5411
Enig med det tvillingmamma sier at du må finne fisker som passer dine verdier, men "bartefisken" tåler virkelige "drita" vannverdier
Enig med det tvillingmamma sier at du må finne fisker som passer dine verdier, men "bartefisken" tåler virkelige "drita" vannverdier
Postet 20.11.12 kl 12:32
Postet 20.11.12 kl 12:41
Postet 20.11.12 kl 12:42
"Bartefisken" blir jo stor og trenger rundt 200 liters kar og vil tro det kan bli ganske for smått med en 110 liter om man skal se fiskens beste over tid
Kobbertetraen er utrolig flott og kan du jo ha flere av. Ellers liker jeg også ildtetra, rødmunntetra kardinaltetra. Men igjen, du må se om dine vannverdier passer til disse og om det så klart er fisker du ønsker deg Ellers finnes det en del fine barber som kanskje skulle kunne passe. Som Gullbarber
Vite vannverdien er veldig veldig viktig. Spesielt i oppstart, men også senere underveis. Så noen dråpetester ville jeg raskest mulig ha investert i. Da vet du også hvordan fisk du kan ha der, om noe er galt etc.
Kobbertetraen er utrolig flott og kan du jo ha flere av. Ellers liker jeg også ildtetra, rødmunntetra kardinaltetra. Men igjen, du må se om dine vannverdier passer til disse og om det så klart er fisker du ønsker deg Ellers finnes det en del fine barber som kanskje skulle kunne passe. Som Gullbarber
Vite vannverdien er veldig veldig viktig. Spesielt i oppstart, men også senere underveis. Så noen dråpetester ville jeg raskest mulig ha investert i. Da vet du også hvordan fisk du kan ha der, om noe er galt etc.
Postet 20.11.12 kl 12:52
Postet 20.11.12 kl 12:57
Dersom du er koblet på vannverket i Trondheim, så har kranvannet gh4 og ph 7,4-7,6 (varierer litt har jeg sett). Røtter, stein og annet kan selvfølgelig gjøre at disse verdiene er annerledes i karet ditt...
Veldig greit å ha en del tester selv; som ph, NH3/4 og nitritt. De fleste butikkene kan teste dette for deg også...
Les deg godt opp på aktuelle arter i basen her før du kjøper inn nye fisk, så slipper du "tragedier"...
Veldig greit å ha en del tester selv; som ph, NH3/4 og nitritt. De fleste butikkene kan teste dette for deg også...
Les deg godt opp på aktuelle arter i basen her før du kjøper inn nye fisk, så slipper du "tragedier"...
Postet 20.11.12 kl 13:57
Postet 20.11.12 kl 14:20
Endret: 20.11.12 kl 14:21
Postet 20.11.12 kl 16:15
Postet 20.11.12 kl 17:16
Postet 20.11.12 kl 21:10