Algespiser, annen fisk + div tips til en nybegynner?

Hei alle snille erfarne akvarister her inne. Har lest en del på forumet her og er imponert over hvor hjelpsomme dere er
Jeg har startet med et 36 l Biube akvarium og kan ikke så mye, så jeg ville satt stor pris på litt start tips. Har nå innkjøring med 3 stk Molly (to hunner og en hann) som har vært i sitt nye hjem i to uker og to dager. I går skiftet jeg ca 30% av vannet, målte nitritt (som ikke viste utslag) og ga de mat for første gang (etter råd fra akvariebutikken). I dag målte jeg PH som viste 7,5. De har bra med planter.
Når bør jeg skaffe en algespiser? Og hvilken type?
Jeg kan tenke meg noen Neontetraer, tror dere det går fint? Hva med Guppy, kan de passe? Evt. hvor mange av hver og hvor mange fisker totalt vil dere anbefale? Forslag til andre fisker som kan passe inn her? Jeg er opptatt av at fiskene skal trives best mulig!
Alle gode tips mottas med stor takk!
Det var litt for voldsomt med fisk du hadde ønsker om, dessverre. Det er ikke plass til flere fisk i dette karet nå, med 3 mollyer allerede. Det er min mening.

En 30-36 liter er et veldig lite akvarium, og du må la fiskene få sjanse til å bevege seg uten å kræsje i noen andre.
Du MÅ heller ikke ha noen algespisende fisk. Langt i fra. Du kan trygt droppe algespisende fisk. Det er ikke en gang sikkert du får noe alger å snakke om der, så lenge du er flink og ikke overfôrer og ikke har lyset på mer enn 10 til maks 12 timer pr døgn. OM du skulle få behov for noen til å hjelpe deg litt med algene, kjøp deg et par sebrasnegler eller eplesnegler. Det holder lenge, og er mye mer passende i et 36 liters kar enn f.eks. en Ancistrus algespiser er. Snegler er undervurderte algespisere!

Kjøp ikke flere fisk, du vil sannsynligvis få flere helt på egenhånd snart, siden du har levendefødere som molly der allerede. De yngler jo konstant, og det plopper nok snart ut yngel av hunnene.
Hvis du vil ha flere fisk, må du nok kjøpe et større akvarium. Du klarer helt sikkert å presse inn en 100l, og da kan du flytte molly over, bruke 36l som yngelkar og ha etpar ancistrus.
Takk for svar begge to
Skal ikke se bort fra at vi oppgraderer til et større etterhvert. Regner også med at det blir noen barn etterhvert ja
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap