Må man skylle biltema sanden?

Må man skylle biltema sanden?
Har fått meg biltema sand nå, lurer på om jeg på skylle det...
Plussmedlem
Neida, bare tøm den i Det går helt fint. Vannet kan muligens bli litt støvete/hvitt, det varierer litt fra sekk til sekk, men som regel er den veldig "ren" og fin. Skylling er uansett unødvendig etter min erfaring.
Nei, det har jeg aldri gjort. Jeg har satt opp mange kar etterhvert med Biltema-sanden.
Men man må være forsiktig å ikke rote opp sanden når man fyller på vannet bare da. Legg en tallerken på sanda og så heller du vannstrålen på den tallerkenen. Da blir ikke sanda rørt opp i, og vannet skal bli klart og fint etterpå.

Det har hendt meg en gang eller to at det har vært en liten svak dis av grått i vannet etter oppfylling da, ikke alltid det er krystallklart med en gang. Men denne disen tar filteret seg av så det burde være klart igjen til i morgen.
om det er nødvendig er jo opp til deg selv, men du blir kvitt en del "støv" fra sanden om du skyller den først
AkvariumBoy
Må man skylle biltema sanden? Har fått meg biltema sand nå, lurer på om jeg på skylle det...


Sand på biltema ?????? er ikke den sanden for støping ol. ?????
Testet når jeg fylte opp en 200l etter bytte til Biltemasand i våres. Her er resultetet:

[External Image]

Oppi med slangen og opp med krana. Bare en liten sopp rundt der strålen treffer og det er det hele. Dette er den sanda som anbefales fra Biltema varenummer 175425 som er den groveste av de som kan brukes i akvarium.
Hans E
Testet når jeg fylte opp en 200l etter bytte til Biltemasand i våres. Her er resultetet: [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/26834_111002151702.jpg[/IMG] Oppi med slangen og opp med krana. Bare en liten sopp rundt der strålen treffer og det er det hele. Dette er den sanda som anbefales fra Biltema varenummer 175425 som er den groveste av de som kan brukes i akvarium.


hvor mangen poser sand anbefaler du for et akvarium på 160L ????
Jeg glemte å nevne det i stad, men det er en liten forskjell mht støving fra sekk til sekk. Noen sekker støver ingenting i det hele tatt, andre kan etterlate en svak grå dis i vannet. Men mye har jeg aldri opplevd at det blir. Bare at mengden "støv" kan variere fra sekk til sekk, eller kanskje fra produksjon til produksjon.
Haha, heldigvis, for jeg og fattern satt og fundere på dette, men vi tok jo skjansen, siden jeg fortalte han at jeg trudde jeg hadde lest om dette før, og at det ikke trengs.
Trengte bare å bare forsikre meg Takk for hjelpen! Legger ved et bildet jeg Syntest det ble fint jeg! (mere planter kommer snart)
Når det gjelder mengde vil jeg gjette på at 2 sekker er omtrent passe. Forsøker gjerne å ha 5cm + i bakkant av karet der man som regel har de største plantene med kraftigste røtter og noe mindre mot frontglasset. En fordel med at bunnen heller litt mot frontglasset er at det er lettere å slamsuge da skitten ofte legger seg der det er lavest. Har du planer om steinformasjoner eller annet som kan velte eller skade bunnglasset er det en fordel med en matte under sanda. Vanlig liggeunderlag (rundt 10mm) er mye brukt. Det finnes også spesiellt plantesubstrat som kan legges under sanda for å fremme veksten av planter som tar opp næring via røttene. Alternativet er å bruke "piller" med næring. Leter du litt på forumet finner du svar på det meste du lurer på. Andre har som regel lurt på det samme før deg.
Ser du har rukket å legge ut bilde før jeg svarte. Synes jeg ser en anubias bak til høyre plantet ned i sanda, og det er ikke en god løsning for denne. Alle planter med rhizom skal helst ha hele rotverket i vann, og festes derfor på stener og røtter i stedet for å plante de i bunnlaget. Søker du på rhizom finner du svar på litt om dette i andre innlegg.
Takk hans! Aldri hørt om, har jo samme planten i alle de andre karene, og de har jo vokst seg store og fine! Men skal se hva jeg kan gjøre
Inaktiv bruker
Vikki Hagevik
[QUOTE=Hans E]Testet når jeg fylte opp en 200l etter bytte til Biltemasand i våres. Her er resultetet: [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/26834_111002151702.jpg[/IMG] Oppi med slangen og opp med krana. Bare en liten sopp rundt der strålen treffer og det er det hele. Dette er den sanda som anbefales fra Biltema varenummer 175425 som er den groveste av de som kan brukes i akvarium.


hvor mangen poser sand anbefaler du for et akvarium på 160L ????

En ganske stor sekk eller et par små.
Vil bare nevne at biltemasand blir frarådet av flere da sanden har skarpe kanter..

Vet mange bruker den,og har den selv også.
Inaktiv bruker
Bruk jula sanden, den er rund, fin og du får mer for pengene.
Om du MÅ skylle den, nei, du MÅ ingenting, men det kan være lurt.
Du bestemmer selv, det kan blir grums, det kan også hende at det ikke blir det, avhengig av hvor godt filter du har å om det klarer å ta eventuellt grums.
Men det finner du nok ut av.
Mona T
Vil bare nevne at biltemasand blir frarådet av flere da sanden har skarpe kanter..

Den har ikke det, såvidt det er blitt fastslått av folk som har undersøkt den nøye. Ikke kjennes den skarp ut heller. Jeg har sett mikroskopbilder (her på forumet) av både den og Rådasand, og Biltemasanden var veldig rund og fin i kornene. Overhodet ikke skarp. Til forskjell var det tvertimot Rådasanden som så skarp og kantete ut, i motsetning til hva man skulle tro om noe som selges som "akvariesand".

Skal se om de bildene lar seg søke opp igjen her på forumet, men jeg husker jo ikke hva innlegget ble kalt eller noe, og man må jo ha noen søkeord. Var det den tidligere moderatoren her Frank Angell som tok de bildene tro...? Noen andre som husker tilbake og vet hva jeg mener?

REDIGERT;
jeg fant det
Det stemmer at det ble tatt bilder ja. Her ser man sandkornene i Biltemasanden (kalt blåsesand) i et bilde langt nede på siden i denne artikkelen om grus og sand.
Ja, den Biltema sanden er veldig myk å holde på med! Kanskje det er olivinsanden fra Biltema de tenker på? Vet ikke om den er skarpere men den er uegnet ihvertfall.

Har hatt svart rådasand, og den var ganske så kvass, det var vondt å holde på med! (og coryene silte den ikke den korte perioden jeg hadde begge deler samtidig - men biltema sand siler de)
Hvis jeg ikke husker feil, så var det som ble sagt om olivinsanden noe som ikke gikk på korn-form, men heller giftighet. Den lekket visst noe giftig fra seg i vann over tid, som er skadelig for vannlevende organismer.

Er en stund siden jeg leste innleggene om den sanden, men det var noe slikt.
Mona. O



Har lurt lenge på dette nå, men tror du, du kommer til å invistere i nytt akvarie noen gang?
AkvariumBoy
[B]Mona. O [/B] Har lurt lenge på dette nå, men tror du, du kommer til å invistere i nytt akvarie noen gang?


Jeg har allerede 3 stykker i boden, så akkurat nå har jeg ikke tenkt til å kjøpe flere, nei
Men jeg skal ikke se bort fra at litersyken kan gripe litt hardere i meg igjen, sånn at det på mirakuløst vis popper opp et kar eller to til....
Tror jeg bare må innse at jeg for alltid vil ha dilla på Corydoras....!
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap