Tips til sammensetning av beboere

Akvariet mitt har nå stått tomt lenge nå etter en massedød i forbindelse med sommerferien. Jeg skal nå fylle opp igjen og trenger litt tips til hva jeg kan sette sammen uten at det blir "krig og død" :P

Jeg har
- 96 L kar med sand i bunnen, og endel planter
- 5 kuhlii ål, det kommer noen flere etterhvert
- altfor mange uønskede sengler

Jeg vil ha
- "snille" innflyttere som ikke er kjent for å sloss, som vil gå greit sammen med kuhlii ålene
- noe som spiser alger. Jeg har tidligere god erfaring med otto, kirsebærreker, tigersnegler og sebrasnegler
- om mulig, noe som spiser de uønskede sneglene!
Jegersnegler vil ta kontroll over sneglene, og de formerer seg en og en, så du vil ikke få en invasjon av de heller.
Ancistrus er en mulighet, men ottoer er veldig søte, og de svømmer også høyere i vannet. Jeg ville gått for en gruppe med 5-6 otto.
Du nevner kirsebærreker. Hvis du velger noen 20 av de, og så tar en stor stim med Moskitorasbora, har du fylt ut alle nisjer, og du har garantert et stilig akvarium.
ÅshildV
Jegersnegler vil ta kontroll over sneglene, og de formerer seg en og en, så du vil ikke få en invasjon av de heller. Ancistrus er en mulighet, men ottoer er veldig søte, og de svømmer også høyere i vannet. Jeg ville gått for en gruppe med 5-6 otto. Du nevner kirsebærreker. Hvis du velger noen 20 av de, og så tar en stor stim med Moskitorasbora, har du fylt ut alle nisjer, og du har garantert et stilig akvarium.

Tusen takk for tips!
Ottoene er slettes ikke dumme nei. Skal ta en titt på mositorasbora.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap