Innkjøring med filtergugge og salmiakk?

Hei,
Jeg holder på å kjøre inn et 450 liters akvarie med et fluval fx5. Jeg tilsatte filtergugge til folteret og satte i gang filteret. Dag 2 hadde jeg i 5ml salmiakk. 8 timer senere målte jeg 0 ammoniakk så jeg hadde i 5 ml salmiakk til. En time senere målte jeg ammoniakk til 1mg. Morgenen etter var ammoniakk knappt målbar på 0,25mg/l. Jeg har nå tilsatt 7ml salmiakk og skal måle igjen om en times tid. Hvor mye salmiakk bør jeg tilsette for å opprettholde bakterieveksten?
En time etter at jeg hadde i 7ml salmiakk viser ammoniaktesten 1,5mg/l.
Nitritt er 0 og ph 7,5. Bør jeg kjøre på med mer salmiakk?
Hadde i mer salmiakk. Ph steg da til 8. Forstår det dit hen at ph bør ligge under 8. Kan jeg bruke eddik til å senke ph?
Ph kan godt ligge på 8 under innkjøring ja. Jeg har lest at filterbakteriene multipliserer seg enda raskere i den ph'en enn i lavere ph.

Eddik har jeg aldri brukt i akvarier, jeg vet ikke helt hva fisk synes om det. Men du trenger ikke senke ph du nå, hvis det er så at du driver fiskeløs innkjøring...? Ph er jo på det optimale, 8, der den skal være under innkjøring.

Hvis det er ting som du ikke forstår, les om igjen Sigmunds artikkel om salmiakkinnkjøring - kanskje du finner noen svar der?
Som Mona sier, pH kan godt være oppunder 8. Vær oppmerksom på at ammoniakk/salmiakk er sterkt basisk, dvs.med høy pH. Du vil derfor alltid måle høyere pH rett etter at du har tilsatt Salmi enn rett før. Etterhvert som prosessen skyter fart, vil de fleste oppleve at pH synker mye, jeg målte selv ned på 5 tallet og da stopper prosessen opp. Det kan derfor være mer aktuelt etterhvert å øke pH med pH+ eller vanlig natron. Begynn i så fall med en liten teskje slik at du ser hvor mye pH stiger før du har i for mye.

Mengden Salmi avhenger av hva slags fisk og hvor mange du skal sette inn med en gang. Flere/større fisk - mer Salmi. Men rundt 8 ml er nok en veldig god dose for de fleste forhold. Du kan godt fortsette med denne dosen. Du vil trolig snart se en nitrittopp også ettersom du åpenbart har bakterier som bryter ned all NH3/4 i løpet av et døgn.
Har lurt på noe : Ville det føre til en mer "balansert" innkjøring hvis man i utgangspunktet la seg på å utvikle en litt mindre bakteriebestand (altså mindre Salmi) til dette kjørte 100%, og så heller brukte noen ekstra dager på å oppformere bestandene av nitritt- og nitra-beakterier til det nivået man ønsker ?
Tenkte at man muligvis kunne få litt mindre tull med pH, alger etc..
Du vil i alle fall få den samme syklusen, dvs. først vil de bakteriene som bryter ned ammoniakk til nityritt etablere seg, deretter kommer de som bruter ned nitritt til nitrat. Årsaken er helt enkelt at de førstnevnte formerer seg hurtigere enn de siste.

Det er altså bare to forskjellige bakterietyper som skal etablere seg, ikke tre som jeg oppfatter at du sikter til.

Det er ikke noe i veien for å gjøre som du foreslår, men jeg ser ikke helt hva du kan oppnå med det. pH regulerer man lett og de algene som kommer er også enkle å bli kvitt.
Nei, jeg snakker om to bestander jeg også...AOB (Nitrosomonas-typer) og NOB (Nitrospirae-typer).
Min tanke er at man ikke vil ha noe problem med å få opp bestanden av AOB selv om man starter opp med en noe lavere ppm med NH4-, mens NOB med sin mye lavere forplantningsrate ikke er til stede i større grad de første dagene. Slik kan man kanskje unngå en ekstrem nitritt-topp før NOB etablerer seg. Overproduksjonen av nitritt fører jo til trådalger (f.eks.), og gir naturlig nok synkende pH.
Har tenkt å teste ut dette litt selv ved oppsett av ny tank her.
Takk skal dere ha for innspill. Tanken er at karet skal være et Mbuna biotop kar (karet er nå tomt). Da fortsetter jeg med rundt en 8 ml og fortsetter å måle ph, ammoniak og nitritt.
Jeg tilsatte 7ml salmi i dag tidlig. 12 timer senere viser målingene 1,5mg/l ammoniak, 1mg/l nitritt og ph 7,5. Så nitritten er i gang. Slik jeg har forstått det så skal notritten nå etter hvert skyte i været så lenge jeg fortsetter å gi salmi. Når nitritten og ammoniakken til slutt går i 0 så er innkjøringen over. Det skal da taest et seriøst vannbytte. Hvor mye vann skal jeg bytte da? Over 30%?
Riktig oppfattet

Et skikkelig vannbytte avhenger av hvor høy nitrat du måler. Du bør ned på ca 20 etter vannbytte (du skal antagelig ikke ha masse planter, ellers kunne du ligget litt høyere). Om du f.eks. måler nitrat 100, vil du fortsatt ha 70 etter et vannbytte på 30%. Altså må du skifte ca 80% av vannet for å komme ned på 20, i dette eksempelet.
SilverShaded
Nei, jeg snakker om to bestander jeg også...AOB (Nitrosomonas-typer) og NOB (Nitrospirae-typer). Min tanke er at man ikke vil ha noe problem med å få opp bestanden av AOB selv om man starter opp med en noe lavere ppm med NH4-, mens NOB med sin mye lavere forplantningsrate ikke er til stede i større grad de første dagene. Slik kan man kanskje unngå en ekstrem nitritt-topp før NOB etablerer seg. Overproduksjonen av nitritt fører jo til trådalger (f.eks.), og gir naturlig nok synkende pH. Har tenkt å teste ut dette litt selv ved oppsett av ny tank her.


Spennende. Kanskje du kan lage en egen tråd om dette med en slags dagbok over verdier, alger eller ikke-alger mm.? Flott med alt som kan forbedres.
Ja, kommer nok til å gjøre det uansett når jeg kommer så langt, ihvertfall for å ha dokumentasjon for min egen del. Selv om jeg er kjemiker er jeg tilhenger av minst mulig "kunstig" regulering av vannverdier...særlig om man kan slippe. Det virker så komfortabelt å tilsette litt pluss ditt og minus datt for å få "fine" verdier i vannet, men ofte forandrer man da flere parametre enn man egentlig hadde tenkt seg...
Ber om forståelse fra trådstarter for å ta tråden mye videre enn den startet med og håper det er ok.

Spørsmålet går til SilverShaded (godt det ikke er 50 shades of silver?); som kjemiker:
vi har på AF hatt et par runder med diskusjon om hva som skjer når
nitrifikasjonsprosessen i innkjøringen stanser opp/går så sakte at den nesten er umerkelig når pH kommer ned på ca 5, men allikevel åpenbart virker i akvarier i drift hvor pH holdes på rundt 4 og endog rett under fordi man har fisk som trives best under slike forhold. Vi har ikke funnet noen løsning på dette, men øyner et håp når en kjemiker er inne på temaet nitrifikasjon: Hva/hvem er det som sørger for oksidering av ammoniakk og nitritt her? Noen tanker om dette?
Det var jo egentlig et biologi-spørsmål, men skitt au..
Dette tror jeg henger slik sammen : Når vi snakker om Nitrosomonas og Nitrospirae, så er det jo ikke to bakterie-arter vi snakker om, men en slekt som inneholder mange arter. Disse fungerer veldig fleksibelt sammen, og den totale sammensetningen av artene i bestanden i et akvariefilter vil variere med deres habitat. Over litt tid vil sammensetningen forskyve seg mot de som tåler betingelsene som tilbys. Dette vil da høyst sannsynlig være andre kombinasjoner enn de som trivdes da pH var 7...og forskyvningen vil naturlig nok ta litt tid, derfor stopper øyensynlig innkjøringsprosessen når pH blir lav. Man begynner på sett og vis hele syklusen på nytt, hvis du skjønner hva jeg mener. Hadde du bare fortsatt med den lave pH du hadde på det laveste, ville det hele smått om senn gått igang igjen.

De færreste kjører med så lav pH som det du nevner, men klart det er mulig ! Derimot tror jeg det ville gått helt galt hvis man hadde tatt et filter fra et kar med "normal" pH og satt inn i et kar som kjørte ekstrem-lav pH...hele den eksisterende filterbestanden ville dødd ut og fiskene stryke med (med tid ville dog prosessen startet igjen) . Dette ville jo vært et super-interessant eksperiment, men uten fisk selvfølgelig.

Make sense ?
Tusen takk, makes a lot of sense. Det var forsåvidt noe av dette vi penset innom, men det er godt å få det fra noen som har et fagområde som i ethvert fall tangerer problemstillingen. Vi etterlyste egentlig i sin tid en biokjemiker, men fikk ikke noen respons.

Darwin har åpenbart ikke utspilt sin rolle

Jeg skal, så snart jeg har solgt min 530 liter Akvastabil, sette opp en reol med 6 stk 105 litere. Der skal jeg selvsagt kickstarte karene med filtergrums fra kar med samme pH som jeg skal ha i de nye, med ett unntak. Jeg skal ta en innkjøring med Salmi og pH 5 fra start og se hva som skjer og eventuelt hvor fort og med hvilke komplikasjoner. Blir spennende.
Jaaaa...var noe sånt jeg tenkte på, kjempespennende ! Dette regner jeg med at du dokumenterer...hehe.
Her tror jeg det vil være hensiktsmessig å gå frem litt mer som jeg foreslo, altså ikke overbelaste karet med NH3 i begynnelsen. I dette tilfelle dog ikke av samme årsak som jeg vil bruke metoden (vente på NOB), men fordi de AOB du her trenger antagelig vil bruke lenger tid på å vokse frem. Dette er en noe ukvalifisert gjetning fra min side, men virker sannsynlig. Jeg understreker igjen at min forrige post er basert på hva jeg tror (basert på mine biologi-kunnskaper)...jeg har ikke lett etter dokumentasjon på at det forholder seg slik...enda. Hvis ditt eksperiment lykkes, blir jeg hvertfall styrket i troen..
Beklager masse til trådstarter for at vi har kuppet tråden din ! Vi burde vel tatt dette et annet sted...
Idag tilsatte jeg 7ml salmi. 12 timer senere viser ammoniakk 2mg/l og nitritt 2mg/l. Så nitritten er godt i gang. Hvor lenge varer normalt nitrittoppen?
Godt at du ikke har gitt opp tråden din

Det varierer en del, men regn ca 2 uker. Kan bli mindre, men også mer. Det morsomme er at du vil se at den stiger, så stanser opp på et høyt nivå og holder seg der litt før den bikker nedover. Så plutselig er den null.
Årsaken er at bakteriene som bryter ned nitritt dobler seg på, hvis jeg ikke husker feil, 12 - 13 timer. (Langsommere enn de bakteriene som bryter ned ammoniakk.) Altså, om du har en milliard bakterier kl 1200, vil du ha 2 milliarder kl 2400 og 4 milliarder neste dag kl 1200 og 8 milliarder neste midnatt. Plutselig er de så mange at nitritt forsvinner i løpet av noen timer. (Hvor mange bakterier det i virkeligheten er, har jeg ingen anelse om, men det er mange!)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap