Ph-for lav, for høy??

I det ene akvariet, ca. 50 liter er PH på 7,5. Nitritt er helt perfekt. Kampfisk, leopardpansermaller, eplesnegler og rasbora bor der.
I det andre, ca. 55 liter er PH på ca. 6.0. (testen heter SERA) .
Der bor: kampfisk, guppy, albinomaller, pandamaller, sugemaller.
I kommunen der jeg bor er det bløtt vann.
Har ikke testet PH før- kjøpte test for over 1 uke siden og testet første gang da.
Har hørt PH skal være 7. Hva bør jeg eventuelt gjøre med PH?
hvilke bunnsubstrat og pynt har du i akvariet? For å senke PH kn du f.eks bruke catappa blad.
Hvilken ph du bør ha i karet kommer helt an på innbyggerne; noen vil ha ph 5 andre ph 8 (eller noe helt annet). Guppyene dine burde ihvertfall bytte kar...

Gå inn på artsprofilen til hver type fisk du har, så vil du se hvilke vannverdier de trives i.
Bedre sent enn aldri, mange takk for svar og tips!
Hvis flertallet får bestemme, så vil 4 av 5 fiskearter hos deg gjerne ha ph på 6 som du har.
Guppyen er vel egentlig unntaket. Du kan vurdere å flytte den til et annet akvarium der du tilrettelegger vannverdiene for levendefødere som den. De vil gjerne ha litt høyere ph og gh enn du har i kranvannet ditt.

Resten av de fiskene du nevner har det helt topp i ph 6
Kirsti Sørli
I det ene akvariet, ca. 50 liter er PH på 7,5. Nitritt er helt perfekt. Kampfisk, leopardpansermaller, eplesnegler og rasbora bor der. I det andre, ca. 55 liter er PH på ca. 6.0. (testen heter SERA) . Der bor: kampfisk, guppy, albinomaller, pandamaller, sugemaller. I kommunen der jeg bor er det bløtt vann. Har ikke testet PH før- kjøpte test for over 1 uke siden og testet første gang da. Har hørt PH skal være 7. Hva bør jeg eventuelt gjøre med PH?


Dette var for en uke siden.
Idag, før vannbytte er det 7,5 igjen i akvariet på ca. 50 liter.
I det andre akvariet på 55 liter er det 5.5 i PH .
Som Mona O sier er det guppyene som bør ha et annet sted å bo. De andre har det bra ved PH 6.
Men er det farlig for fiskene når det blir 7,5, som hos kampfisk, leopardpansermaller, rasbora og eplesneglene? Trives fiskene? Kranvannet er ph7, så det jevner seg vel ut ved vannbytte?
Virker som fiskene har det bra, som at kampfisken bygger skumrede, og leker med hunnen bl.a.
Har lest om artene i dette akvariet, og forstår det sånn at ph7,5 er det øvre grensen for trivselen og at det ikke er farlig?Bortsett fra rasbora som ønsker lavere ph.
Her er det en mangrove rot (helt fra start av akvariet), diverse akvariepynt i en slags plast, kokosnøtthule. Javabregne og en annen plante jeg ikke vet navnet på.Biltemasand.
I akvariet på 55 liter med kampfisk, guppy, albinomaller, pandamaller, sugemaller og eplesnegler og batmansnegle, der det nå er ph 5,5 før vannbytte er det for lavt for alle artene etter det jeg forstår. Minimum er 6.
Her er det mangroverot, kokosnøtthule, blomsterpottehule, planter jeg ikke husker navnet på.
Ser nå at filteret må skylles i akvarievann, litt for lite sirkulasjon, kan det ha noe å si for ph verdi?
Spørsmålene er: er det nok tiltak med vannbytte? Bytter 10 liter pr. uke.
Er redd for å bruke diverse midler til å senke/heve ph. At den synker for fort, eller stiger for fort! Lest at det heller ikke er bra.
Takk for tips om catappablad til å heve ph. Mange blader?
Kast 2-2 catappa blader i akvariet. Catappa blader virker desinfiserende, ser meget pen ut og ikke minst: Senker ph naturlig.

Når jeg startet med akvarie, hadde jeg kalkstein i akvariet (visste ikke at det økte ph). 2-3 blad på 54L reduserte PHen drastisk.
Kirsti Sørli
Takk for tips om catappablad til å heve ph. Mange blader?

Du har lest litt feil (eller noen har fortalt deg feil).
Catappablad brukes ikke til å HEVE ph, men det motsatte. De kan ha en viss ph-senkende effekt. Men for at det skal bli målbart, må du ha temmelig mye av dem i akvariet, og det tror jeg ikke de fleste har i et vanlig selskapsakvarium. Bruken av catappa-løv er vel kanskje mest for dekorasjonens skyld så lenge man bare har i noen få. Ph-virkningen blir da ganske liten.

Mona O: Skrev feil, mente senke PH med bladene. Gikk litt i surr, senke i det ene og heve i det andre.....
Takk for tips til Mona og Spelly.
Spelly: der sa du noe, hadde bittelitt skjellsand i akvariet der det er 7,5 i ph. Det er lenge siden, helt i førsten ved oppstart.
I det andre, der ph er lav hadde jeg et par kalkstein for en stund siden. Men dem ser jeg ikke lenger, så har vel smuldret opp...
Nå er vann byttet i begge to, måler ph litt senere, så får jeg se hvordan den er da. Filteret var nesten helt tett i det med lav PH.
Da har vi synderen, tipper det er skjellsanden som er årsaken til den høye PHen.
Kan jeg da ta i 2 Catappa blader, ikke begynne bytte sand osv.?Selges det i dyrebutikker? Det er ikke mye skjellsand, bare blanda litt i sanda. Hørte den gangen vi tok i skjellsand at det var bra for eplesneglene, og at det var så lite at det skulle ikke ha noe å si for ph...

Kirsti Sørli
Kan jeg da ta i 2 Catappa blader, ikke begynne bytte sand osv.?Selges det i dyrebutikker? Det er ikke mye skjellsand, bare blanda litt i sanda. Hørte den gangen vi tok i skjellsand at det var bra for eplesneglene, og at det var så lite at det skulle ikke ha noe å si for ph...

Det kan du. Det er verdt å nevne at folk har variert erfaring med catappa og senking av PH. I min 54 liter funket det svært bra og effektivt.

Kast noen blad ned i vannet og se hva som skjer

Jeg har inntrykk av at de fleste dyrebutikker selger catappa blad, de pleier dog å være svært dyre. Råder deg til å ta en titt på kjøp/salg delen av akvaforum. Trykk her: [URL=http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?all=1&criteria=catappa&sort=edited] så finner du noen som selger catappa blader.
Tusen takk for svar, Spelly!
Da skal jeg prøve bladene! Virker som disse bladene er fine å bruke til litt av hvert.
Varierende erfaring er det jo med så mye, både i akvarieverdenen og ellers!

Det er helt sant, folk har ulik erfaring om det meste.
Gi gjerne en input om hvordan det går etter bladene har vært i vannet noen dager!
Eikebark ekstrakt er billigere enn catappa og mer effektivt for og senke ph. Ligger problemet i bunnsubstratet,kan det hende ph sakte stiger igjen. Så er du tilbake etter 2-4 dager til utgangspunktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap