Kampfisk og andre fisk

Hei!

I vårt aller første akvarie i heimen driver vi nå og tenker på sammensetning av fisker. Vi vil hvert fall ha en kampfisk herremann. Så står det mellom tre forskjellige stimarter.. Platy, venusfisk og sebrafisk. Hvilken av disse ville passet best med kampfisk?

Karet er forresten på ca 55 l.
Jeg ville definitivt valgt venusfisk av disse. Platyene er egentlig litt store for karet, og vil ta glansen fra kampfisken. Han vil også kunne misslike stekt at de er så flotte i fargen. Sebrafisk er skikkelig "stressa", og er derfor dårlig selskap for en bedagelig betta.
Jeg ville også valgt venusfisk av de ovenfornevnte. Det er en pen og fredelig stimfisk, og gjør seg spesielt godt i litt tett beplantning der lyset blir noe dempet.
Michellus
Så står det mellom tre forskjellige stimarter..

Ingen andre arter som kan være aktuelle?

Av de tre du nevner ville eg nok valgt ingen. Dersom eg måtte velge hadde eg også sagt venusfisk, men det er ikke en god kombinasjon. Kampfisk trives best i en temperatur på cirka 27 grader? Dette er langt fra venusfiskens trivselstemperatur. Sirkulasjonsmessig kan man holde venusfisk i et elvestrømskar, selv om arten absolutt ikke krever det. Men sirkulasjon liker den.
Donald
[QUOTE=Michellus]Så står det mellom tre forskjellige stimarter..

Ingen andre arter som kan være aktuelle?

Av de tre du nevner ville eg nok valgt ingen. Dersom eg måtte velge hadde eg også sagt venusfisk, men det er ikke en god kombinasjon. Kampfisk trives best i en temperatur på cirka 27 grader? Dette er langt fra venusfiskens trivselstemperatur. Sirkulasjonsmessig kan man holde venusfisk i et elvestrømskar, selv om arten absolutt ikke krever det. Men sirkulasjon liker den.
Joda, jeg er åpen for forslag jeg altså Bare å komme med forslag til andre arter altså

Takk for svar dere. Foreløbig er det da venusfisken som "leder". Dette er ikke noe vi stresser med uansett, bordet til akvariet har ikke blitt innkjøpt enda. Vil bruke mest mulig tid for å sette meg selv opp for suksess. Tror jeg hadde blitt ganske deprimert om fiskene ikke hadde trivdes sammen eller om de hadde dødd.
Donald har helt rett i at venusfisk og kampfisk vil ha helt forskjellig temperatur, så her bør det jaktes på alternativer...
Hva med leoparddanio, phallichthys tico, eller rødhalerasbora?
Eller kileflekkrasbora eller dronningrasbora?
Dronningrasbora og kileflekkrasbora vet jeg allerede om, svigermor har begge disse artene med kampfisken sin

Er det virkelig ingen andre stimfisker som fungerer bra med kampfisk?
Det er mange tetra stimer som passer sammens med kampfisk, fraråder deg å ha leopard danio og sebrafisk sammens med kampfisk, da de vil stresse opp kampfisken og muligens plage den når de blir voksne, anbefaler Neontetra eller kansje Cherrybarber, Cherrybarbene er ikke noen stimfisk men trives i en gruppe, har sterke farger og er morsomme å se på.
Hva med moskito rasbora eller galaxy rasbora? Har hatt moskito sammen med kampfisk tidligere, og det fungerte bra. Begge deler er små, kjempefine stimfisk. Ellers kan du jo sjekke ut andre rasboratyper
Hvorfor stimfisk? Man kan ha stimfisk i en 55-liter, men man vil aldri få noen stim i et så lite kar.
Jeg ville gått for kampfisken og 5-6 ottocinclus. Hvis du har sand kan du også ha en gruppe på ti med pygmécorydoras. De vil ikke plage kampfisken eller omvendt, selv om ønskene kan krasje litt, i og med at pygmécorydoras vil ha åpen svømmeplass og kampfisk tett beplantning.
I alt er kanskje otto og kampfisk best, men det må du nok se an
Takk for svar alle sammen! Nå har jeg masse å tenke på og bestemme meg med. Jeg må virkelig si at galaxyrasboraene falt virkelig i smak.. For noen vakre fisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap